
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 288/15 

 
KLAGER:                               

 
Guovdageainnu suohkan (Kautokeino kommune) 
v. rådmann Kent Valio 

ADRESSE: Bredbuktnesveien 6, 9520 Guovdageainu 
PUBLIKASJON: NRK Sápmi 
PUBLISERINGSDATO: 11.09.2015 
STOFFOMRÅDE: Kommunal forvaltning 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, tittelbruk 
REGISTRERT: 14.09.2015 
BEHANDLET I PFU: 17.12.20015 
BEHANDLINGSTID: 93 dager 
KLAGEGRUPPE: Kommune 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK Sápmi publiserte fredag 11. september 2015 en nettartikkel med tittelen «Nils Morten 

provoseres av ventetida på tomtesøknaden» 
 
Ingress: 

«Nils Morten Klemetsen Hætta føler at rikinger og vanlige folk behandles ulikt i 
tomtesaker i Kautokeino. Kommuneledelsen tilbakeviser dette.» 

 
Videre:  

«– Det er veldig merkelig at en kjendis skal kunne snike seg i køen foran de som 
bor her i kommunen. Det synes jeg er rart. Jeg kan ikke forstå hvorfor en 
utenbygds melkebil-kjendis får hustomt fra kommunen med en gang, mens en 
som har tilhørighet til kommunen må sitte å vente på svar uten å få vite når saken 
blir behandlet, undres Nils Morten Klemetsen Hætta. 

For halvannet år siden sendte han en søknad til Kautokeino kommune om å få 
regulere tomta han eier til boligformål. Eiendommen ligger i Ávži en mil utenfor 
Kautokeino sentrum. 

Hætta er misfornøyd med å måtte nøye seg med å vente i det uvisse. 



 
  Sak nr. 288/15 

2 

Samtidig ser han at Melkeveien-kjendisen og mangemillionæren Geir Ole Fredeng 
fikk tomer på dagen fra Kautokeino kommune. 

– Forkjellige saker 

Varaordfører Hans Isak Olsen (Fastboendes liste) sier at det er forskjell på Hættas 
og Fredengs tomtesøknader. Derfor er de blitt behandlet forskjellig. 

– Det er en veldig enkel forklaring til det hele. I sentrum av bygda har vi ganske 
mange tomter som er satt av til boligformål. På disse tomtene kan man omtrent få 
byggetillatelse på dagen. I disse regulerte tomtene er det allerede lagt både 
vannrør, avløp og lignende. Når man søker om å få bygge utenfor de regulerte 
feltene så vil det ta lenger tid før søkeren kan få tillatelse. Mye må utredes før 
kommunen kan si ja, forklarer Olsen.» 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Kautokeino kommune ved rådmannen. Innledningsvis opplyser det at den 
opprinnelige tittelen på artikkelen var «Kjendis-millionær fikk tomt på dagen – mens Nils 

Morten har ventet på svar halvannet år.» 
 
Klager har primært anført brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, om at titler skal ha 
dekning i stoffet. «Fakta er at disse to personene har søkt om å bygge i henholdsvis et 
område som er regulert for boligformål («kjendis-millionæren») og et område som ikke er 
det («Nils Morten Isaksen Hætta»).  
 
Det vises videre til at det langt nede i artikkelen opplyses om årsaken til 
forskjellsbehandlingen. Rådmannen anfører at det ser ut som om NRK skjønner at påstanden 
(les: hypotesen) er feil, men at man likevel har tvihold på tittelen. Klager opplyser videre at 
en henvendelse til redaksjonen halvannen time etter publiseringen resulterte i en tilføyelse 
om at kommuneledelsen tilbakeviser påstanden, men dette skjedde ikke på sosiale medier.  
Det opplyses også at rådmannen hadde tilbudt redaksjonen fakta to dager før publiseringen. 
 
Til slutt i klagen heter det: «Min hovedbegrunnelse for hvorfor jeg mener saken er et brudd 
på god presseskikk er at saken under ett så ser NRK ut til å vite – eller burde vite – at det 
som publiseres som konklusjon i saken er feil. Saken er altså sjekket ut, men publiseres 
likevel med feil, mot bedre vitende.» 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram. NRK opplyser at flere forslag til løsning er blitt avvist av klageren. Siste forslag fra 
NRK var følgende beklagelse: 
 
«NRK Sápmi beklager at vi i en nettsak publisert i september ga en feil framstilling av Kautokeino 
kommunes behandling av tomtesøknader. Det var ikke riktig av NRK Sápmi å sammenligne 
tomtesøknader og regulerte og ikke regulerte boligfelt. Det er to vidt forskjellige prosedyrer. NRK 
Sápmi beklager at vi har gitt en gal framstilling av saken.» 
 
   



 
  Sak nr. 288/15 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK Sápmi avviser klagen. «Etter vår mening har begge titlene, både den opprinnelige og 
den redigerte, god dekning i artikkelen. Det er feil av rådmannen å påstå at det er 
redaksjonen som har konkludert. Dette er et klassisk eksempel på den lille mannens kamp 
mot et kommunalt byråkrati som har brukt svært lang tid på å behandle hans søknad. 
Artikkelen er bygd opp om Nils Morten Klemetsen Hættas opplevelse av kommunens 
saksbehandling av hans tomtesøknad. Det er altså ikke NRK Sápmi som konkluderer, men vi 
forsøker å få fram Nils Morten Klemetsen Hættas oppgitthet. Man kan ikke underkjenne 
hans opplevelse og den urettferdigheten han føler i denne saken. 
 
Forskjellen på søknadene fra Hætta og Fredeng kommer tydelig fram i artikkelen, og både 
kommunens varaordfører og saksbehandler får imøtegå Hættas meninger.» 
 
NRK mener at heller ikke delingene på Facebook og Twitter, med invitasjon til publikum om 
å si sin mening, innebærer noe presseetisk overtramp.   
 
 
Klageren opprettholder klagen. I tilsvaret heter det: «At NRK Sápmi i sitt tilsvar til PFU nå 
avviser både sakens fakta i sin helhet og også tilbakeviser sin egen framstilling av saken i 
forslaget til dementi, framstår som et prinsipplæst forsvar, og et umotivert og desperat 
forsøk på å unngå felling.» 
 
  
NRK avviser fortsatt klagen. Det vises til forsøket på en minnelig løsning i form av en 
beklagelse. «Etter vår mening er ikke saken av en størrelse eller karakter av en slik art, at det 
er nødvendig med en behandling i PFU. Derfor gjorde vi vårt ytterste for å komme klageren 
langt på vei i møte. (…) Vi mener derfor at Pressens Faglige Utvalg skal avviser klagen med 
henvisning til at NRK Sápmi har kommet klageren i møte ved å tilby en beklagelse.»    
 
 



 
  Sak nr. 288/15 

4 

 


