
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 267/15 

 
KLAGER:                               

 
Orange Helse AS ved daglig leder 

ADRESSE: Fabrikkgaten 5, 5059 Bergen 
PUBLIKASJON: Fagbladet 
PUBLISERINGSDATO: 03.09.2015 
STOFFOMRÅDE: Arbeidsliv, helse, foreningsliv, justis 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, tilsvar, kontroll av opplysninger, 

korrigering av feil 
REGISTRERT: 08.09.2015 
BEHANDLET I PFU: 24.11.2015 
BEHANDLINGSTID: 76 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Fagbladet publiserte torsdag 3. september 2015 en nyhetsartikkel med tittelen «Bergen 

kommune brukte millioner på dyre vikarer». Ingressen var: 
 

«– Jeg aksepterer ikke at pengene skal gå til aksjeselskaper som gjør seg rike på 
hardtarbeidende kvinners bekostning, sier Fagforbundets Sara Bell.» 

 
I brødteksten sto det: 
 

«Vikarbyrået Orange Helse AS tjener 300 000 kr for hvert av de mange årsverkene 
Bergen leier inn, ifølge fersk rapport.»  

 
Artikkelforfatteren anførte deretter at utgiftene til de innleide årsverkene sto i sterk kontrast 
til Høyre- og FrP-byrådenes utspill om vellykket økonomistyring. Videre het det: 
 

«For å løse bemanningsutfordringen har byrådsavdelingen for helse og omsorg i 
Bergen kommune vedtatt å inngå avtaler med fem bemanningsselskaper om 
levering av vikarer. Det største av disse er Orange Helse AS, som leverer 
assistenter, helsefagarbeidere og sykepleiere til Bergen kommune.»  

 



 
  Sak nr. 267/15 

2 

I artikkelen ble det vist til den ferske rapporten fra «forskningsstiftelsen De Facto», hvor det 
fremgikk at innleid arbeidskraft kostet kommunen betydelig mer per årsverk enn hva egne 
ansatte gjør. Følgende ble gjengitt fra rapporten: 
 

«Det er ingen tvil om at Bergen kommune gjennom sin innleiepraksis bidrar til å 
skuffe mange millioner over i lommene til eierne av bemanningsselskapene. 
Derimot er det betydelig tvil om arbeidstakerne i Orange Helse får det de skal ha». 

 
Under undertittelen «Har ikke kontroll på arbeidsvilkårene» ble det vist til flere poenger i 
De Factos rapport, deriblant at flere av vikarene Orange bruker, leies inn av datterselskapet 
Orange Helse Filialas, registrert i Litauen. Ifølge rapporten har Bergen kommune null 
kontroll på hva disse arbeidstakerne sitter igjen med, og om det betales skatt og 
pensjonsavgifter. Det ble også pekt på at litauiske vikarer må binde seg til 24 måneder 
tjenestetid, og at de, dersom de slutter før, må betale tilbake utgifter til norskopplæring (ca. 
39 000 kr.).  
 
Deretter fulgte et avsnitt hvor lederen i Fagforbundet i Bergen gikk hardt ut mot Bergen 
kommune med utgangspunkt i de ovennevnte opplysningene. Siste del av brødteksten var 
viet en samtidig imøtegåelse fra Helsebyråden i Bergen som representerer Høyre. Hun 
bestred rapportens konklusjoner, blant annet påstanden om at det er betydelig dyrere for 
kommunen med eksterne vikarer enn egne ansatte. Hun argumenterte også for at 
Byrådsavdelingen har bedre kontroll på lønns- og arbeidsvilkår enn hva rapporten skisserer. 
Hun var sitert slik: 
 

«Vi har jevnlig oppfølging med at EUs vikarbyrådirektiv overholdes og at de 
innleide arbeidstakerne har samme lønns- og arbeidsvilkår som de fast ansatte. Vi 
har gjennomført revisjoner og stikkprøver av lønnsslipper og arbeidsavtaler hos de 
ansatte i Orange. […] I 2013 viste revisjonen at noen av de ansatte var registrert i et 
baltisk selskap, og vi krevde da at disse ble flyttet over i norsk selskap. Dette har 
vi fått bekreftet at skal være ordnet.» 

 
Helt til slutt i brødteksten sto det: 
 

«[Helsebyråden] viser også til at byrådet i november i fjor vedtok en pakke med 
tiltak for å motvirke brudd på bestemmelsene om lønns- og arbeidsvilkår i 
kontrakter med Bergen kommune.» 

 
I oppslagets sidespalte lå en faktaboks med opplysninger om Orange Helse AS. Der sto blant 
annet følgende om selskapet: 
 

«– Inntekt i 2013: 150 millioner […] 
– Eies av Orange Group AS, som også eier Orange service AS, Orange Group 

Baltic Uab, Orange Personal AB, Westone AS, Westone Engineering Service 
Limited. […] 
– Daglig leder, Nils Kristian Paulsen, sto i 2012 oppført med en skattbar inntekt på   

3.432.461 kroner.» 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 267/15 

3 

KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder i Orange Helse AS. Han anfører for det første at han ikke ble kontaktet 
før publisering, og at selskapet følgelig ikke fikk adgang til samtidig imøtegåelse. Han 
skriver følgende om dialogen med redaksjonen etter publisering: 
 
«Etter at vi ble gjort oppmerksomme på publiseringen kontaktet vi Fagbladet via telefon 3. 
september. Verken redaktøren eller journalisten svarte på telefonen og det ble umiddelbart 
sendt mail til begge (vedlagt). Journalisten kontaktet oss og vi hadde en diskusjon om saken. 
Vi var enige om at han ville ta ned nettsaken, på bakgrunn av at vi ikke var spurt før 
publisering, slik at vi kunne få alle fakta på bordet. Etter at vedkommende hadde snakket 
med sin redaktør ønsket de ikke å ta ned saken, men å gjøre noen justeringer (de ville la oss 
kommentere på den eksisterende saken). Fra vårt ståsted ble det vanskelig å kommentere 
saken slik den stod, da den etter vårt syn inneholder store mengder regne- og faktafeil. Det 
ville være i tråd med Vær Varsom-plakatens pkt 4.13 at vi fikk mulighet til å besvare 
samtlige påstander i det tolv sider lange dokumentet fra De Facto, samt kommentert 
eventuelle faktafeil. Fagbladet ønsket ikke å fjerne nettsaken før de hadde fått eksterne råd 
om de var i brudd med Vær Varsom-plakaten eller ei.  Dette var klokken 15:01, 3. september. 
Vi mener at dersom man er i tvil om man har opptrådt etter pressens etiske normer, burde 
saken fjernes inntil man har fått alle fakta på bordet. Vår forståelse av Vær Varsom-plakaten 
er nettopp å være varsom og da spesielt i bruken av kilder. […] Vi fortsatte dialogen med 
redaksjonen i Fagbladet via telefon og SMS utover kvelden den 3. september. Der påpekte vi 
at vi syntes saken var så graverende at vi vurderte å sende klage til PFU. Klokken 17:30 gir vi 
beskjed om at denne er påbegynt. Dagen etter (04.09.15) publiserer Bergens Tidende en sak 
hvor Fagforbundet innrømmer at det er feil i utregningene deres. Etter at vi har påpekt dette 
ovenfor Fagbladet, velger de å ta ned nettsaken. Journalisten sa også at de hadde fått 
eksterne råd om at punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten ikke var ivaretatt.»  
 
Klager mener også at artikkelen var i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 3.2. og skriver:  
 
«Når det gjelder kildekritikk og kontroll av opplysninger har ikke Fagbladet kontrollert noen 
av påstandene som omhandler Orange Helse. De henviser utelukkende til stiftelsen De Facto 
som indirekte er styrt av LO. Artikkelen fremstår som et bestillingsverk fra Fagforbundet 
(LO), uten noen form for kildekritiske spørsmål […] ‘Rapporten’ som ut fra overskriften skal 
handle om ‘Feilslått arbeidsgiverpolitikk i Bergen kommune’ er nesten utelukkende et 
angrep på Orange Helse som selskap, med hovedfokus på organisasjonsstruktur og 
regnskap. I faktaboksen som omhandler Orange Helse nevnes selskaper som ikke er en del 
av selskapsgrupperingen, samt daglig leders samlede inntekter slik at hele beløpet fremstår 
som lønn fra Orange Helse. Store deler av rapportens innhold er kritikk mot selskapet og 
insinuasjoner om alvorlige feil, lovbrudd og etiske problemstillinger i Orange Helse.» 
 
Endelig skriver klager: 
 
«LO er en meget stor samfunnsaktør med et klart politisk standpunkt. Når man da anvender 
stort sett bare interne ressurser, med egne forskningsstiftelser og egne medier, påhviler det et 
særlig ansvar (ref punkt 2.2 og 2.3) på å utvise kildekritikk (punkt 3.2) og imøtegåelse (punkt 
4.14). Det er akseptert at man gjør feil, men dersom noen da påpeker feilen må man også 
være i stand til å korrigere seg snarest mulig (punkt 4.13). Denne saken lå ute i over 20 timer, 
uten korrigeringer, selv etter at vi påpekte feilene den 03.09 klokken 13.00. På denne tiden 
har den også blitt delt i ulike sosiale medier. Det er ingen tvil om at en sak der noen uriktig 
hevder at vi ikke forholder oss til norske lover og regler, er skadelig for vårt omdømme.  



 
  Sak nr. 267/15 

4 

Fagbladet vurderer nå om å lage en ny sak med bakgrunn i punkt 4.15. Vi mener imidlertid 
at omdømmeskaden allerede er skjedd og ønsker derfor å klage Fagbladet inn til PFU med 
bakgrunn i de punktene som listes opp under. Nevner for ordens skyld at de har oversendt i 
dag en ny versjon som er noe mer moderert men hentyder det samme, men hvor de har 
forespurt oss etter kommentarer (7. september).»  
 
Klager viser til VVPs punkt 1.2, 2.2, 2.3, 3.2, 4.13, 4.14 og 4.15.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fagbladet anfører at den påklagede artikkelen i utgangspunktet omhandlet Bergen 
kommunes vikarbruk, og at kommunen fikk samtidig imøtegåelse. Men ettersom en stor del 
av saken også var vinklet på Orange Helse AS, ser redaksjonen at også klager burde ha fått 
samtidig imøtegåelse. Fagbladet gir denne beskrivelsen av dialogen med klager etter 
publisering:  
 
«[Klager] forsøkte å få tak i meg på telefonen etter publiseringen, og jeg ringte ham tilbake 
kl. 13.01, men da var hans telefon opptatt. I mellomtida hadde han fått kontakt med 
journalisten som skrev saken. Jeg vurderte det slik at denne løpende kommunikasjonen var 
tilfredsstillende. Fagbladet forsøkte deretter å rette opp den feilen som var begått 
innledningsvis ved å tilby Orange Helse tilsvar, men det var klager ikke interessert i. Paulsen 
krevde at vi fjernet artikkelen fra nettsidene våre før han ville uttale seg i saken.» 
 
Fagbladet avviser at angjeldende journalist ble enig med klager om at nettsaken skulle tas 
ned i påvente av at alle fakta kom på bordet, og på grunn av manglende samtidig 
imøtegåelse. Videre skriver Fagbladet: 
 
«Vår journalist tok saken opp med meg, og vi fant ut at vi ville søke råd i Fagpressen om 
hvordan vi skulle gå videre. Fredag 4. september om morgenen fjernet vi, etter en 
redaksjonell vurdering, artikkelen fra nett. Dette ble gjort på grunnlag av råd fra Fagpressen, 
og ikke på grunn av opplysninger som kom fram i en artikkel i Bergens Tidende, slik klager 
skriver. Vi endret deretter artikkelen, og sendte den til Paulsen mandag morgen for 
kommentarer før ny publisering. I denne versjonen var søkelyset på Orange Helse dempet, 
og den opprinnelige faktaboksen endret. Vi skrev også inn en beklagelse over at retten til 
samtidig imøtegåelse ikke var overholdt. Tirsdag 8. september publiserte vi saken på nytt, 
med Paulsens kommentarer og med beklagelsen. Jeg mener at vi ved å komme med et tilbud 
om tilsvar, fjerne saken på nett, lage en ny versjon av saken og publisere den med Paulsens 
imøtegåelse og en beklagelse, gjorde vårt for å rette opp feilen. Saken ble likevel innmeldt til 
PFU mandag 7. september. I ettertid har det vært kontakt mellom partene, men det har ikke 
vært mulig å komme fram til en minnelig løsning. Korrespondansen er tidligere sendt PFU 
(se vedlegg til tilsvar, sekr.anm.)» 
 
Når det gjelder klagers påstand om brudd på VVPs punkt 3.2, skriver Fagbladet:  
«Det er viktig å være kildekritisk i alle sammenhenger, og kanskje har Fagbladet ikke oppfylt 



 
  Sak nr. 267/15 

5 

pliktene sine i denne saken, noe som ikke alltid er helt enkelt når det gjelder utredninger og 
forskningsrapporter. Jeg har imidlertid store vansker med å godta Paulsens påstander om at 
”store deler av rapportens innhold er kritikk mot selskapet og insinuasjoner om alvorlige 
feil, lovbrudd og etiske problemstillinger i Orange Helse”. Klager har varslet at Orange 
Helse vurderer å gå til sivilt søksmål mot De Facto. Jeg vet ikke hvor denne saken står i 
øyeblikket, men er spent på utfallet av dette.» 
 
Helt til slutt besvarer Fagbladet klagers anførsler om brudd på VVP punktvis: 
 

 «1.2: Fagbladet har handlet kritikkverdig i forhold til dette punktet ved ikke å tilby 
Orange Helse samtidig imøtegåelse. 
  

 2.2 og 2.3: Fagbladet har ikke handlet i strid med disse punktene. Fagbladet redigeres 
i tråd med redaktørplakaten. 
 

 3.2: Fagbladet har ikke handlet i strid med dette punktet utenom det som angår pkt. 
1.2. I den opprinnelige artikkelen fikk Bergen kommune stor plass til å imøtegå 
konklusjonene i rapporten. 
 

 4.13: Fagbladet har ikke handlet i strid med dette punktet, da vi ikke kan se at 
påstanden om at rapporten inneholder store feil er underbygd fra klagers side. Dette 
vil vi vel først få kunnskap om etter en eventuell behandling i rettsvesenet. Imidlertid 
ser vi at den opprinnelige artikkelen i for stor grad var vinklet på Orange Helse, og 
da særlig faktaboksen. Dette ble rettet opp da vi publiserte artikkelen på nytt, 
sammen med en beklagelse angående manglende tilbud om samtidig imøtegåelse. 
 

 4.14: Fagbladet har handlet kritikkverdig når det gjelder punktets bestemmelser om 
samtidig imøtegåelse. 
 

 4.15: Fagbladet har ikke handlet i strid med dette punktet, da vi umiddelbart etter 
henvendelsen fra Paulsen i Orange Helse tilbød muligheten til tilsvar.» 

 
 
Klageren hadde kommentarer til noen av punktene listet opp over: 
 
2.2 og 2.3 
Klager fastholder at punktene er brutt, da Fagbladet kun benyttet «egne» kilder med unntak 
av helsebyråden. Klager skriver: 
 
«Vi står ved at de har brutt med god presseskikk og at Redaktør-plakaten ikke er fulgt […]  
Denne saken blir fremstilt som en artikkel der ulike meninger skal belyses, men innholdet 
ligner mer en presentasjon av mediets egne meninger og vurderinger om en politisk sak 
generelt og et selskap spesielt.» 
 
3.2  
Klager skriver: 
 
«I en sak som i stor grad handler om Orange Helse burde daglig leder få talerett. Det er 
heller ikke konklusjonene i denne rapporten som er problematisk. Det er de sidene som 
omhandler Orange Helse, og som har blitt gjengitt i Fagbladet, som er problematisk. En 
telefonsamtale til Paulsen (før saken ble publisert) ville både imøtekommet tilsvarsretten og 



 
  Sak nr. 267/15 

6 

redaktør-plakaten, samt redusert skadeomfanget. En sak som implisitt hevder at Orange 
Helse driver med sosial dumping burde ikke havnet på nett uten at den «anklagede» får 
kommentere de påstandene som blir presentert som fakta.» 
 
4.13 
Klager skriver: 
 
«Det tok 20 timer før den opprinnelige saken med flere faktafeil ble tatt ned for redigering og 
videre behandling.» 
 
4.15 
Klager skriver: 
 

«Orange Helse fikk kun mulighet til å kommentere den eksisterende saken. Daglig leder Nils 
Paulsen ønsket ikke å kommentere på en sak med så mange faktafeil og halvsannheter.  Som 
vi redegjorde i PFU-klagen var både Nils og journalisten enige i at saken skulle tas ned til 
alle fakta var på bordet. Dette ble ikke gjort etter at journalisten hadde snakket med sin 
redaktør. Som hun selv sier: ‘vi fant ut at vi ville søke råd i Fagpressen om hvordan vi skulle 
gå videre’. Det går som regel fortere å gjøre ting riktig enn å forklare hvorfor man gjorde det 
galt, og i dette tilfelle mener vi at det tok for lang tid før dette ble ordnet opp i.» 
 
Avslutningsvis skriver klager: 
 
«Vi har forståelse for at Fagbladet er et ‘LO-organ’. Vi har også forståelse for at vi som 
selskap er en del av et marked som strider mot store deler av fagforeningenes interesser. Vi 
mener likevel at medier som Fagbladet har en minimumsplikt til å opprettholde 
tilsvarsretten og at denne saken er et klart brudd på god presseskikk. Man kan ikke på den 
ene siden ‘lene seg’ mot Værvarsom plakaten for å fremstå som uhildet for der etter ignorere 
den når målet helliger middelet.» 
 

 
Fagbladet hadde ikke mer å tilføye i saken. 
 
 
  


