
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 206/15 

 
KLAGER:                               

 
Martin Vindheim 

ADRESSE: 3440 Røyken 
PUBLIKASJON: Lister (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 02.07.2015 
STOFFOMRÅDE: Justis 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 06.07.2015 
BEHANDLET I PFU: 24.11.2015 
BEHANDLINGSTID: 138 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Lister publiserte en nyhetsartikkel torsdag 2.juli 2015 med forsidetittelen «-Dommeren 
mener vi lyver» og henvisningsteksten: 
  

«De tidligere ansatte i Regnskapstema AS følger seg dårlig behandlet av 
lagmannsretten etter å ha tapt mot Martin Vindheim, deres tidligere 
forretningspartner: - Dommeren mener vi lyver, sier de.» 

 
Tittelen inne i avisen er: «- Det var det verste jeg har vært med på». Brødteksten startet slik:  
 

«- Det er det verste jeg har vært med på. En forferdelig opplevelse. Slik beskriver 
Øystein Svendsen følelsen av å bli avbrutt av dommeren (Dag Bugge Nordén) i 
lagmannsretten da han forklarte seg i saken rundt Regnskapstema AS, […] 

 
Ifølge advokaten til Svendsen og Jåtog, Andreas Bjørn Salvesen, er det lovpålagt at 
partsforklaringene foregår uten avbrytelser fra dommeren. Dette var også 
Svendsen informert om og han hadde derfor planlagt å snakke fritt, men det fikk 
han ikke. Da Svendsen etter fem minutter, ifølge han selv, nevnte ordet 
trakassering, skal dommeren ha brutt inn og spurt kritisk hvor dette sto i 
dokumentene. 

 
[…] 

 



 
  Sak nr. 206/15 

2 

Under mellomtittelen «Saken» stod det: 
 

«Byremo, Homeland og Jåtog eier sammen Lister Regnskap som ble startet som 
følge av det dem kaller umulige arbeidsvilkår i Regnskapstema. Saken ble vunnet 
i Kristiansand tingrett, men tapt i Agder lagmannsrett. 
 
- At dommeren hindret sakens opplysning var forferdelig. Jeg fikk ikke anledning 
til å forklare meg om virkningen av ulovlige pengeuttak som lagmannsretten fant 
legitime uten å forklare hvorfor. Dommerne viste ikke alminnelig interesse for 
saken, men ønsket kun å få belyst spørsmål om trakassering med krav om 
henvisning til dokumentene. De var overhodet ikke interessert i å høre min 
forklaring. sier Svendsen, som eide Regnskapstema AS sammen med Vindheim, 
før han ble daglig leder i Lister Regnskap.» 

 
[…] 
 
«Til tross for at vi detaljert kunne beskrive våre opplevelser heter det i dommen at 
det vi sa ikke var troverdig. Med andre ord sier dommeren at vi lyver.»  

 
Avisen har kontaktet dommeren. Han svarer: 
 

«-Dommere kommenterer i alminnelighet ikke rettsavgjørelser eller 
rettsforhandlinger. Til din orientering nevner jeg at lagmannsrettens dom ble 
påanket med en lignende begrunnelse, og at Høyesterett ikke tillot anken 
fremmet.» 

 
I en underartikkel med tittelen «Dette har ingen rot i virkeligheten» uttaler Vindheims 
advokat seg: 
 

«Martin Vindheims advokat, Gisle Danielsen, mener motparten bommer 
fullstendig når de hevder seg urettferdig behandlet. - Vindheim ble i sin 
partsforklaring to ganger instruert av retten om å komme inn mot stridens kjerne. 
Det rettet han seg etter. Svendsen fikk tilsvarende instrukser fire ganger i løpet av 
kort tid, uten at verken han eller hans advokat evnet å ta dette inn over seg.» 
 
(…)  
 
«- Dette var ikke uventede spørsmål og jeg blir overrasket dersom ikke Svendsen 
forventet å få disse spørsmål. Hans problem var slik jeg ser det mer at han ikke 
hadde troverdig svar på spørsmålene som styrket egen sak. Han ble slik jeg 
oppfattet det «avslørt», i motsetning til i tingretten hvor retten ikke i samme grad 
så de store usammenhenger i forklaringen hans.» 
 
«- Vi er godt fornøyd med lagmannsrettens dom, og særlig at både vi og 
lagmannsretten finner tingrettens dom uforståelig. Det er ikke dagligdags med så 
vidt klare ord i en lagmannsretts dom, sier han.»  

 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 206/15 

3 

KLAGEN:  
 
Klager er Martin Vindheim. Han mener den tapende part får komme til orde med sterke 
beskyldinger som han ikke har fått mulighet til samtidig å imøtegå. Det gjelder spesielt 
denne uttalelsen:  
 
«- At dommeren hindret sakens opplysning var forferdelig. Jeg fikk ikke anledning til å 
forklare meg om virkningen av ulovlige pengeuttak som lagmannsretten fant legitime uten å 
forklare hvorfor.» 
  
Klagers advokat fikk seg kun forelagt noen korte spørsmål før publisering. Klager reagerer 
også på at følgende setning fra advokatens svar ble fjernet: 
 

«Når det gjelder spørsmål om forlik, så er dette noe begge parter i en tvist kan ta initiativ til. 
Basert på den aggressive tone og holdning motparten har hatt hele tiden i konflikten, herunder 
at de allerede 5 dager etter at tvisten var en faktum skrev til Vindheim at «forhandlingenes tid 
er over», så har ikke denne side ansatt at det forelå noe grunnlag for forlik.» 

 
Klager viser ellers til vedlagt dom. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Lister avviser klagen. Det anføres at kritikken i artikkelen «utelukkende retter seg mot 
domstolen, og da spesielt dommerens opptreden i retten, hans behandling av de to saksøkte 
da de vitnet under rettssaken og hans beregning av erstatningssummen Vindheim ble 
tilkjent». Videre opplyses at dommeren ble bedt om å kommentere kritikken, og i tillegg ble 
Vindheims advokat, Gisle Danielsen, kontaktet for kommentar. 
 
Advokat Danielsen ble først forsøkt kontaktet på telefon, men svarte ikke. Avisen sendte 
derfor fire konkrete spørsmål på e-post (se avisens tilsvar), og advokaten svarte på disse. Det 
vises også til at journalisten fulgte opp med et telefonintervju av Danielsen. «Der 
karakteriserte Danielsen motpartens uttalelser som «bare tull».» Se ellers underartikkelen 
med intervjuet av Danielsen. 
 
Lister ønsker å poengtere to forhold: 
 
«1. Vår oppfatning er at Vindheim har fått anledning til samtidig imøtegåelse, all den tid 
vi kontaktet og intervjuet hans advokat både skriftlig og muntlig. Så langt vi kjenner 
til, er det vanlig praksis at advokater forhører seg med sine klienter før de kommenterer 
denne type saker. 
 
2. Kritikken fra motparten rettes utelukkende mot domstolen og dommerens håndtering 
av saken. Derfor var det mer naturlig å henvende oss til Vindheims advokat og til dommeren 
for kommentarer. Vi finner det dessuten besynderlig at Vindheim først kritiserer avisen for 



 
  Sak nr. 206/15 

4 

ikke å kontakte ham for en uttalelse, for i neste omgang å nekte å kommentere brevet han har 
skrevet til Advokatforeningens disiplinærutvalg der han klager inn motpartens advokat 
Andreas Bjørn Salvesen. Hvis Vindheim virkelig ønsker sin side av saken mer belyst, er det 
merkelig at han ikke benytter seg av muligheten når avisen tar kontakt og vil følge opp 
saken.» 
 
Videre: «Når det gjelder det konkrete sitatet om «ulovlige pengeuttak», så står det i samme 
sitatet at uttakene ble funnet legitime av lagmannsretten. Vi finner slik sett Vindheims 
kritikk som oppkonstruert.» 
 
Om påstått utelatelse av advokatens svar: «Danielsen ble intervjuet både via e-post og på 
telefon, og burde vite at ikke alt som blir sagt og skrevet i slike sammenhenger nødvendigvis 
kommer på trykk. Journalistens jobb er å balansere saken og sørge for at de ulike partens syn 
kommer frem. Det mener vi er blitt gjort på en utmerket måte her. Vi kan ikke se at setningen 
som Vindheim peker på at er ble tatt bort, er avgjørende for hvordan leserne oppfatter de to 
artiklene. For ordens skyld: Danielsen ba aldri om sitatsjekk.» 
 
 
Klager hevder imidlertid at problemet her er at advokaten ikke ble forelagt artikkelen slik 
den ble publisert. Klager anfører at når han fremstilles på den måten som han gjør i 
artikkelen, så har han uttalerett. 
 
Det vises ellers til at 6 dommere (3 i lagmannsretten og 3 i høyesterett) hadde felles syn på at 
det motparten fremførte ikke var til troende. Klager mener også det er mange feil i 
artikkelen, og viser til dommen, og hevder at dette burde fremkommet i artikkelen. Klager 
mener avisen skulle vært tilstede i lagmannsretten, eller i det minste satt seg inn i dommen, 
slik at fremstillingen kunne blitt mer nyansert. 
 
 
Lister hadde ingen ytterligere kommentarer.  


