
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 355/14 

 
KLAGER:                               

 
Uloba SA v/ daglig leder Vibeke Marøy Melstrøm 

ADRESSE: Tollbugata 114, 3003, Drammen 
PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 11.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Arbeidsliv, justis 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Dekning for titler 
REGISTRERT: 07.11.2014 
BEHANDLET I PFU: 24.11.2015 
BEHANDLINGSTID: 382 dager 
KLAGEGRUPPE: Samvirke/ideell organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallell til sak 356/14 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK publiserte lørdag 11. oktober 2014 en nyhetsartikkel på nett med tittelen «Snytte for 80 
millionar i overtid». Ingressen lød slik: 
 

«Eit firma som tilbyr assistentar til funksjonshemma, får krass kritikk i ein 
revisjonsrapport. Der kjem det fram at assistentane har hatt krav på 80 millionar 
kroner i overtidsbetaling.» 

 
Oppslagsbildet over tittelen viste forsiden av en rapport datert 4. september 2014. 
Bildeteksten var: 
 

«Ein ny rapport viser at firmaet Uloba har snytt assistentar for 80 millioner 
kroner.» 

 
I brødteksten kunne en lese at Uloba har 6000 ansatte assistenter. Videre sto: 
 

«Men selskapet med inntekter på 670 millionar kroner har ifølgje ein rapport frå 
revisjonsselskapet til Oslo kommune snytt assistentane for 80 millionar kroner i 
overtidsbetaling over 10 år.» 

 
Det ble deretter vist til uttalelser fra en representant for Oslo kommune som sa … 
 



 
  Sak nr. 355/14 

2 

«… at Oslo kommune og Uloba inngjekk ein avtale i januar 2013, at Uloba skal 
betale ut overtid til tilsette 10 år tilbake i tid. Ikkje berre i Oslo». 

 
Videre skrev journalisten: 
 

«Medan Uloba har gjort opp for seg i Oslo, må assistentane i 160 andre kommuner 
leite fram 10 år gamle lønsslippar for å kunne dokumentere den gamle overtida, og 
for å kunne få pengar tilbake.» 

 
Mot slutten av brødteksten var en representant for Uloba sitert på at firmaet ikke tok stilling 
til tallet 80 millioner kroner, og at Uloba … 
 

«… forventar at assistentane kjem med den dokumentasjonen dei har fått beskjed 
om å leite fram, for å få pengar.»  

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Uloba SA v/ daglig leder, som mener at tittel og ingress i NRKs artikkel av 11. 
oktober 2014 var i strid med Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 4.4. 
 
Nærmere bestemt reagerer klager på formuleringene «snytte for 80 millionar i overtid» og 
«assistentene har hatt krav på 80 millionar kroner i overtidsbetaling». 
 
Det vises til at rapporten fra Oslo kommunes revisjonsselskap (BDO) anskueliggjorde at 
assistenter på landsbasis kan ha krav på etterbetaling på drøyt 80 millioner kroner, men 
klager påpeker at denne beregningen ikke er kontrollert av andre enn BDO selv. Og selv om 
BDOs beregninger var basert på tallmateriale fra Ulobas egne lønnsregistre, har ikke Uloba 
selv noe eierskap til regnestykket, understrekes det. BDOs anslag tar dessuten utgangspunkt 
i at Uloba skal etterbetale manglende overtidsbetaling for ti år tilbake i tid, og i den 
forbindelse mener klager at vesentlige punkter er utelatt: 
 
For det første presiserer klager at Uloba allerede 20. oktober 2011 sendte ut 8000-10000 brev 
til assistenter over hele landet. I brevet ble assistenter som hadde krav på etterbetaling av 
overtid fra arbeidstimer tilbake til 1. november 2008, bedt om å sende inn kravet til Uloba 
innen 1. desember 2011 (En kopi av dette brevet følger klagen som vedlegg, sekr. anm.).  
 
Klager gjør også oppmerksom på at verken Oslo kommune eller BDO kan pålegge Uloba å 
etterbetale assistenter på landsbasis. 
 
Oppsummert mener klager at det er vanskelig å verge seg mot at medier, deriblant NRK, 
velger å tro at BDOs rapport er den hele og fulle sannhet. 
 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 



 
  Sak nr. 355/14 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser brudd på VVPs punkt 4.4. Redaksjonen fremholder innledningsvis at Uloba 
fikk krass kritikk i den aktuelle revisjonsrapporten, og at rapporten slo fast at selskapet 
hadde snytt assistenter for 80 millioner kroner i overtidsbetaling over 10 år. NRK bringer 
følgende sitat fra rapporten: 
 
«Beregningene er gjort med bakgrunn i Deloittes avstemningsrapporter for hvert år, og viser 
at det totalt er beregnet ca 80,25 millioner kroner i skyldig overtidsgodtgjørelse.» 
 
Videre viser NRK til at Uloba er en stor aktør, og at samvirket flere ganger tidligere har vært 
i medienes søkelys på grunn av brudd på arbeidsmiljøloven og overtidsregler. Det vises 
blant annet til et oppslag i Dagbladet fra 2011, og en senere konklusjon fra Arbeidstilsynet 
om at arbeidsmiljøloven var brutt. 
 
NRK bemerker at Uloba ikke har gått ut og avvist anslaget på 80 millioner kroner. Samvirket 
har bare uttalt at det «ikke tar stilling til det». For øvrig anfører NRK at begge parter fikk 
komme til orde i oppslaget, og at nødvendige forbehold ble tatt. Videre skriver NRK: 
 
«Uloba bekrefter jo også åpent i artikkelen at assistenter fra 160 kommuner vil få pengene de 
har krav på, så fremt de selv (innen en tidsfrist Uloba har satt, red. anm.) finner frem sine 
opp til 10 år gamle lønnsslipper som kan dokumentere overtiden. Det er altså ingenting i 
Ulobas argumentasjon som tyder på at de bestrider noen av kravene fra sine assistenter, 
bortsett fra at de ‘ikke tar stilling’ til tallet 80 millioner. […] At Uloba eventuelt mener de 
ikke er rettslig forpliktet til å utbetale beløpet – fordi beløpet er foreldet eller fordi Uloba den 
20. oktober sendte et brev til sine assistenter, der assistentene med seks ukers frist ble bedt 
om å ettersende dokumentasjon tilbake til 2008 – endrer ikke på det faktum at assistentene 
skulle ha hatt utbetalt beløpet. Det er derfor dekkende å si at de ble ‘snytt’ for beløpet.» 
 
NRK oppgir at redaksjonen, under dialog om mulig minnelig ordning med klager (15. 
desember 2014), gikk med på å sette en sitatstrek foran tittelen for å tydeliggjøre at rapporten 
var opphavet for påstanden. Tittelen «Snytte for 80 millionar i overtid» ble dermed endret 
til «Rapport: – Snytte for 80 millionar i overtid». NRK kan imidlertid ikke se at den 
opprinnelige mangelen på sitatstrek innebar et brudd på VVPs punkt 4.4, da det allerede i 
ingressen kom frem at tittelen var revisjonsrapportens konklusjon. I tillegg argumenterer 
NRK for at det er vid og etablert praksis i norsk presse for å sitere rapporter i tittel uten 
sitatstrek. NRK gir i denne anledning ni eksempler på artikler med titler som tar form av 
konklusjoner fra den kjente Gjørv-rapporten, men som ikke ledsages av sitatstrek.  
 
NRK skriver også at redaksjonen, under forsøket på å løse saken i minnelighet, opplevde at 
Uloba var uklare med hensyn til hva firmaet anså som feil og mangelfullt ved omtalen. NRK 
tilbød seg å lage et utkast til en rettelsestekst, selv om redaksjonen var tydelig på at den ikke 
anså at det var begått et presseetisk overtramp. Dette utkastet ble sendt klager med spørsmål 
om det var behov for endringer/tilføyelser. Etter noen ukers taushet, responderte klager 
med at det ikke ville bli noen enighet, og at saken skulle gå til PFU.  
 
Endelig skriver NRK: 
 
«Det er et faktum at Oslo kommunes revisjonsrapport konkluderer med at Ulobas assistenter 
har krav på 80 millioner kroner i overtidsbetaling, og det er et faktum at organisasjonen har 
snytt sine assistenter for overtidsbetaling.» 



 
  Sak nr. 355/14 

4 

Klageren hadde ytterligere kommentarer, og mener at NRK i sitt tilsvar forsøker «å sverte 
merkevaren Uloba» ved å «fabrikkere inntrykk av at Uloba er en bedrift hvor det foregår 
mye snusk». Klager er opptatt av å presisere at Uloba handlet i god tro da bedriften lot være 
å betale for de aktuelle overtidstimene. Ulobas feil var ifølge klager at bedriften glemte å 
søke Arbeidstilsynet om dispensasjon for å utbetale overtid etter innslagspunkt på 11 timer i 
stedet for ni timer. For ordens skyld oppgis det at Uloba har tariffavtale med Fagforbundet, 
og at bedriften «for lengst» er «friskmeldt av Arbeidstilsynet. Videre skriver klager: 
 
«Kort tid etter at Arbeidstilsynet hadde avslørt overtidstabben, sendte Uloba brev til alle 
assistenter, og ba dem sende regning på utestående overtid. På et langt senere tidspunkt, 
reises krav om at alle assistenter i hele landet, skal ha etterbetalt overtid. Det er viktig at PFU 
forstår at Uloba har arbeidsgiveransvar for 6000 assistenter. Alle timelister ligger lagret på 
papir. Å skulle ettergå og justere timelister for ti år tilbake – manuelt – er en utrolig krevende 
oppgave. Men Uloba har fra dag en, sagt at vi var villige til å gjøre jobben, men at det 
nødvendigvis ville ta mye tid og kreve store ressurser.» 
 
Klager skriver at den omtalte revisjonsrapporten ble lekket til NRK før Uloba hadde mottatt 
dokumentet og satt seg ordentlig inn i det. Da Uloba ble konfrontert med tallet 80 millioner, 
svarte bedriftens representant derfor at han ikke kunne forholde seg til beløpet fordi Uloba 
selv ikke visste om tallet var korrekt. Klager mener også at NRK hoppet bukk over følgende 
forbehold som sto å lese i revisjonsrapporten: 
 
«BDO finner det riktig å presisere at vi ikke kan påta oss ansvar for fullstendigheten eller 
riktigheten i det grunnlagsmaterialet som har vært utgangspunkt for våre kontroller. Vårt 
arbeid er ikke å betrakte som en ordinær revisjon, men et konsulentoppdrag der vi utfører 
kontrollhandlinger på utvalgte områder. På bakgrunn av dette og at våre kontroller er 
bygget på et begrenset antall stikkprøver vil det være en viss sannsynlighet for at det kan 
foreligge feil/avvik i den totale populasjonen selv om våre kontroller ikke har avdekket 
feil/avvik.» 
 
Klager fremholder at NRK, før publisering, ble gjort kjent med at Uloba ville betale det 
bedriften var rettslig forpliktet til, og legger til: 
 
«Etterbetaling i tilsvarende saker, er foreldet etter tre år – ikke ti år som NRK viser til. Heller 
ikke på dette punktet har NRK klart å være edruelig.» 
 
Klager holder fast ved at NRK har brutt god presseskikk, og skriver avslutningsvis: 
 
«Denne PFU klagen handler ikke om Ulobas ulykksalige overtidsglipp […] eller innholdet i 
revisjonsrapporten. Klagen handler om bruken av ett eneste ord – et ord som i sum har 
påført Uloba betydelig skade på omdømmet. […] I tittelen heter det at Uloba skal ha snytt 
sine assistenter for 80 millioner kroner. Dette er en alvorlig påstand. Og legg merke til at det 
ikke er sitatstrek foran ordet Snytt. I presse terminologi er dette å slå fast en sannhet. Hadde 
tittelen hatt sitatstrek, kunne NRK kanskje ha dekket seg bak rapporten. Men tittelen slår fast 
at Uloba har snytt assistenter for 80 millioner kroner – som jo heller ikke er riktig eller 
dokumentert. Uloba registrerer at de to innklagede parter Nordlys og NRK har snakket 
sammen. For i sine tilsvar skriver begge redaksjonene at de oppfatter ordet snyte som ‘å gå 
glipp av’. Norges største mediehus NRK – burde slå opp i Bokmålsordboka. Her finnes 
følgende beskrivelse av ordet Snyte: 

1. Pusse, rense nesen. 

2. Svindle, lure, lurt, narra». 



 
  Sak nr. 355/14 

5 

NRK ønsker å minne om at det PFU skal vurdere, er om tittel og ingress i den påklagede 
artikkelen går lenger enn det er dekning for i stoffet. Videre stiller NRK seg uforstående til at 
klager reagerer på at NRK omtalte Ulobas brudd på arbeidsmiljøloven, da dette i NRKs øyne 
er kjernen i saken. NRK skriver: 
 
«Vi merker oss at Uloba heller ikke i sitt andre tilsvar til PFU bestrider tallet 80,25 millioner. 
De skriver derimot at de ikke kan forholde seg til tallet fordi de ikke selv vet hva som er 
riktig. NRK Nyheter vil presisere at tallet 80,25 millioner ikke er noe tilfeldig anslag. 
Revisjonsselskapet har foretatt en beregning av den totalt skyldige overtidsgodtgjørelsen til 
assistentene, uavhengig av arbeidsleders hjemkommune, for årene 2003 til 2012. […] NRK 
Nyheter vil også understreke at både rapporten og tallet er omtalt i en rekke lignende 
medieoppslag.» 
 
Om bruken av ordet «snyte» skriver NRK: 
 
«’Snytt for’ i alminnelig språkbruk benyttes ofte som synonym for ‘å gå glipp av’. Selv om 
ordet snyte også kan brukes som synonym for svindle, lure eller narre er vi ikke enige med 
Uloba i at dette er den intuitivt naturlige forståelsen av begrepet – vi mener tvert imot at 
utbredt bruk av uttrykket er helt i tråd med hvordan NRK Nyheter har brukt begrepet i den 
innklagede artikkelen. […] Et enkelt søk i Atekst viser at norske medier som arkiverer 
innholdet sitt der har publisert begrepet ‘snytt for’ 592 ganger så langt i år. I så å si samtlige 
av disse tilfellene dreier det seg om forhold som ikke på noen måte har med svindel å gjøre, 
men der betydningen er helt enkelt ‘å gå glipp av’, ‘miste noe man skulle hatt’.» 
 
NRK gir deretter en rekke eksempler på bruken av «snytt for» i publiseringer hentet fra 
Atekst, blant annet fra sportsjournalistikken. Redaksjonen holder fast ved at NRK ikke har 
brutt god presseskikk. 
 
 
Klager hadde ytterligere kommentarer etter at tilsvarsrunden formelt sett var avsluttet. Det 
presiseres at klagen ikke retter seg mot det faktum at NRK omtalte innholdet i 
revisjonsrapporten, men at NRK etter klagers syn slo «fast at Uloba med viten og vilje har 
snytt sine assistenter for et svimlende beløp», noe som ikke er riktig. Dessuten avviser klager 
at han «reagerte» på at NRK, i sitt tilsvar, refererte til Ulobas tidligere brudd på 
arbeidsmiljøloven. 
 
Klager avviser også at revisjonsrapporten «slår fast at selskapet har snytt sine egne 
assistenter for 80,25 millioner», og utdyper: 
 
«Ordet snytt er ikke å finne i revisjonsrapporten. Og det er verdt å merke seg at 
revisjonsselskapet selv tar høyde for at beløpet kan være unøyaktig eller uriktig. Da Uloba 
ble konfrontert med innholdet i rapporten, kunne vi ikke nærmere kommentere tallene. 
Fordi disse var ukjente for Uloba. Vi kunne ikke bekrefte beløpets størrelse, vi har derfor 
verken bekreftet eller benektet tallene. Tallet slik det fremstår i BDOs revisjonsrapport tar 
utgangspunkt i hva Uloba eventuelt måtte ha etterbetalt i mangelfull overtidsgodtgjørelse 
dersom etterbetalingen skulle omfatte alle assistenter i samtlige av Ulobas avtalekommuner 
over en tidsperiode på ti år. Dette var et tall Uloba ikke var juridisk forpliktet av og som aldri 
var noen realitet. Derfor har Uloba unnlatt å kommentere denne tallstørrelsen.» 
 
Endelig skriver klager: 
 



 
  Sak nr. 355/14 

6 

«At NRK, som landets viktigste mediehus, sammenlikner å snyte assistenter for 
millionbeløp, med det å bli snytt for et straffespark – viser bare at NRK ikke er i stand til å se 
hvilken skade tittelen har påført Ulobas omdømme.» 
 
 
NRK fastholder at det var dekning for begrepet «snytt for», og mener i tillegg at det er 
nyanseforskjeller på betydningen av «snytt for» og verbet snytt/snyte isolert sett. For øvrig 
viser NRK til tidligere tilsvar. 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 355/14 

7 

 


