
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 246/15 
 

 
KLAGER:                               

 
Advokat Lars Winsvold pva Komsa sjakklubb ved styreleder Ole 
Petter Haugen og styremedlem Steinar Hardersen mot Finnmark 
Dagblad 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Finnmark Dagblad (nett og papir) 
PUBLISERINGSDATO: 20. og 21.02.2015 
STOFFOMRÅDE: Foreningsliv 
SJANGER: Nyhetsartikler (nett og papir) 
SØKERSTIKKORD: Tittelbruk, bildebruk, saklighet og omtanke, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 20.08.2015 
BEHANDLET I PFU: 21.09.2015 
BEHANDLINGSTID: 31 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Finnmark Dagblad publiserte fredag 20. februar 2015 en nettartikkel med tittelen «Drakk 

og reiste bort grasrot-penger», og ingressen: 
 
«Komsa sjakklubb med syv medlemmer har drukket øl og reist til Las Palmas på 
tippernes regning for sekssifrede beløp. Nå er de utestengt fra Grasrotandelen.» 

 
Brødteksten startet slik: 
 

«Komsa sjakklubb er utestengt i tre år fra grasrot-ordningen til Norsk Tipping. 
Årsaken er at sjakklubben ikke har dokumentert tilstrekkelig grad av frivillig 
innsats. «Ut fra innsendt dokumentasjon, finner vi at grasrotmidlene i hovedsak er 
brukt til å finansiere aktivitet for en lukket krets», skriver Lotteritilsynet i sitt 
vedtak.» 

 
Under mellomtittelen «Betalt for undervisning»: 
 

«Klubben har tatt godt vare på sine medlemmer. Foreningen har syv betalende 
medlemmer som har bidratt med kontingent. De hadde 223.799 kroner i inntekter i 



 
  Sak nr. 246/15 

2 

2013, der medlemskontingenten utgjorde 3.600 kroner, grasrotmidler 233.799 
kroner og renteinntekter på 42.386 kroner.  
 
Klubben har imidlertid hatt store utgifter. Medlem Steinar Hardersen fikk blant 
annet utbetalt kroner 38.980 kroner for «planlegging og undervisning ved Saga 
skole». – Steinar har ytt mye gjennom årene, men det var kanskje feil at han fikk så 
mye på en gang, sier leder i klubben Ole Petter Haugen. – Dette er oppgjør for 
mange års arbeid hvor jeg har drevet profesjonell sjakkundervisning. Jeg har gjort 
fagarbeid som pedagog. Her har Lotteritilsynet brukt dette for det det er verdt for å 
ta oss. Hadde jeg visst at det bilaget hadde havnet hos Lotteritilsynet, hadde jeg 
ført det helt annerledes, sier Hardersen. – Tar du den vinklingen det høres ut som, 
så legger jeg på, er den klare beskjeden fra Hardersen når han får spørsmål om 
klubbens aktiviteter og dyre reiser og middager. Han gjør det klart han ikke svarer 
på spørsmålene som gjelder klubben da han ikke sitter i styret.» 

 
Under mellomtittelen «Dyrt på Steakers» stod det: 
 

«Hardersen leverte imidlertid en reiseregning på kroner 19.162 etter NNM i sjakk. 
Her var det blant annet taxi, kjøregodtgjørelser og god servering. Blant annet gikk 
det kroner 10.500 på Steakers i Tromsø. – Dette er utlegg jeg har hatt og det gjelder 
ikke bare meg, sier Hardersen.  
Han ble imidlertid slått av Ole Petter Haugen som presenterte en regning for NNM 
for lag på 30.470,31 kroner. Det ligger også en regning fra Skarven på kroner 1.140 i 
bilagene for øl og bacalao, denne er ikke knyttet til noen bestemte personer. – Ja, vi 
lå ikke i telt under en bru, sier Hardersen tørt når han konfronteres med dette.» 

 
Under mellomtittelen «Kos på Las Palmas» stod det: 
 

«Klubben reiste også på treningsleir til Las Palmas. Dette kostet 115.509 kroner. 
Hotelloppholdet alene kom på 53.890. – Man må ta inn i betraktningen at vi er en 
klubb som har hatt god økonomi gjennom mange år, mener leder Haugen. 
– Forstår du om idrettslag reagerer på at dere reiser og koser dere for penger som de 
trenger til frivillig arbeid? – Det trenger jeg vel ikke å kommentere, svarer Haugen. 
– Er det ikke våre penger, er svaret fra Hardersen på samme spørsmål. – Hvordan 
har dere klart å få så mange givere som gir dere grasrotmidler? – Det er vel stor 
interesse for sjakk, svarer Haugen. – Dere har jo utgiftsført blant annet øl og dyre 
restaurantbesøk. Er dette riktig bruk av grasrotmidler? – Det er naturlig med øl 
eller vin til maten. Det bruker man til en bedre middag i enhver sammenheng, 
svarer Haugen. Han varsler at det blir magrere tider fremover for klubben. – Vi har 
ikke hatt generalforsamling, men vi vil legge oss på et beskjedent nivå, sier 
Haugen. Han bekrefter at klubben ikke kommer til å klage på vedtaket fra 
Lotteritilsynet om utestengelse.» 

 
Under mellomtittelen «Tatt i stikkprøve»: 
 

«Saksbehandler Berit Hovland i Lotteri- og stiftelsestilsynet har ikke så mange 
slike saker i løpet av året, og denne aktuelle saken ble avdekket i en stikkprøve. 
– Vi mener dette er misbruk av midler. Dette har lite med frivillighet å gjøre. Så 
det var en veldig enkel sak for oss, forteller Hovland, som legger til at denne typen 
grasrotmottakere sjanser på og ikke bli tatt i kontroll. – Det er litt gutteklubben 
grei, hvor det er grupper på 10–12 stykker som har det bra i lag. De bruker penger 
på mye annet. Penger som skulle gått til positive ringvirkninger i lokalsamfunnet.» 



 
  Sak nr. 246/15 

3 

 
 
Dagen etter, lørdag 21. februar 2015, ble tilsvarende artikkel publisert i papiravisen. Saken 
var hovedoppslag. Tittelen på forsiden var: 
 

«Slik brukte syv personer over 200.000 kroner i grasrotmidler:  
 

- Reiste til Las Palmas  
- Spiste dyre middager  
- Drakk øl» 

Tittelen ble presentert sammen med et større bilde av styremedlem Steinar Hardersen. 
Henvisningsteksten:  
 

«Steinar Hardersen og de andre i Komsa sjakklubb har levde herrens glade dager 
med midler fra norsk tipping.» 

 
Tittelen inne i avisen (s 10) var «DRAKK OG REISTE BORT GRASROTPENGER». Også 
inni avisen var det et større bilde av Steinar Hardersen stående utenfor kiosken «Bobbo». 
Bildeteksten: 
 

«GODT BETALT: Steinar Hardersen fikk utbetalt kroner 38.980 for «planlegging 
og undervisning ved Saga skole». Selv fastholder han dette gjelder en betydelig 
innsats fra ham selv som dyktig pedagog gjennom mange år.»  

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er både Komsa sjakklubb ved styreleder Ole Petter Haugen, og et av medlemmene 
Steinar Hardersen.  De klager ved hjelp av advokat. Klagen er altså todelt, og gjelder både 
omtalen av klubben med alle styremedlemmer og medlemmer som sådan, og eksponeringen 
av personen Steinar Hardersen med hans næringsvirksomhet.  
 
Det er de første oppslagene på nett og papir, den 20. og 21. februar, det reageres på. Det vises 
til oppfølgende artikler den 24. og 25 februar som er delvis korrigerende, hvor også 
redaktøren beklager bildebruk (arkivfoto), men ifølge klager veier ikke dette opp for det 
opprinnelige overtrampet som for klager har vært sterkt belastende. Så belastende at de også 
i ettertid har valgt å klage på tilsynets vedtak, da de reagerer på en del av tilsynets uttalelser 
i artikkelen. 
 
Det anføres innledningsvis at avisen måtte kunne omtale selve saken, da vedtaket om 
utestengelse hadde allmenn interesse. Men det reageres på måten saken er presentert på. Det 
anføres manglende grunnlag for påstander, og manglende gjengivelse av uttalelser fra de 
omtalte - og mangelfull undersøkelse av faktum. Klager skriver at i forkant av publiseringen 
ble avisen fortalt at «midlene som var brukt til de omtalte aktivitetene ikke var 
grasrotmidler, men oppsparte midler». Det vises til at klubben har mange hundre tusen på 
konto fra tidligere automatinntekter over en årrekke. 
 
Det klages på titler og ingress da det etterlates en inntrykk av at grasrotpenger for 
sekssifrede beløp ble drukket opp og festet bort, noe det ifølge klager, ikke er dekning for 
verken i artikkelen eller faktum. 
 



 
  Sak nr. 246/15 

4 

Det vises til at det i selve artikkelen, og i faktum ellers, fremkommer at det dreier seg om 
restaurantregninger for samlet 11.640 kroner, og at her er det en middagsregning som gjelder 
15 personer, fordi klubben, under sin deltagelse i nordnorsk sjakkmesterskap i Tromsø, 
hadde invitert med gjester fra sjakkmiljøet: «Det er ikke noe i det hele tatt som tilsier noen 
fyllekuler eller festing slik overskriften hentyder til. Servering det vises til er i ordinære 
sammenhenger. Overskriften er således sterkt misvisende og meget belastende.» 
 
Videre, når det gjelder omtalen av regningen til styreleder, finner også klager denne sterkt 
misvisende. Det er ikke utbetalinger til enkeltmedlemmer, men utlegg for hotell, reiser etc. 
for alle medlemmene. Klubben har ikke eget bankkort, og betalingene ble derfor lagt ut for, 
og refundert samlet. Styreleder forklarte journalisten dette dagen før publisering, men 
journalisten valget å ikke ta dette med: «Slik regningen er beskrevet i brødteksten bidrar det 
til feilaktig å underbygge og forsterke det feilaktige inntrykket som overskriften gir.» 
 
Også når det gjelder omtalen av reisen til Las Palmas, mener klager det etterlates et inntrykk 
av en ren sydentur, det vises til av bruken av ordet «kos» i mellomtittelen. Klager skriver at 
turen gikk til et kjent treningssted for sjakk, der man møter internasjonal konkurranse. 
Klager opplyser at omtalen av Las Palmas ble noe korrigert i oppfølgende artikkel den 
24/25. februar, men: «Selv om omtalen således er nyansert i ettertid, bidrar ikke det mye til å 
bøte på den omdømmeskaden som er skjedd ved det første oppslaget. At klubbens 
medlemmer har drukket, reist til syden og levd herrens glade dager på et sekssifret beløp av 
midler som skal gå til ideelle formål.» 
 
Den omtalte Steinar Hardersen ble oppringt av redaktøren dagen før publisering. Han 
uttalte da at han kun vil uttale seg om sine disponeringer. Deretter ble styreleder oppringt. 
Klager skriver at styrelederen forklarte til avisen at midlene som var brukt til de omtalte 
aktivitetene ikke var grasrotmidler, men at det var oppsparte midler. Klubben hadde mange 
hundre tusen på konto fra tidligere automatinntekter over en årrekke. 
 
Styreleder fortalte videre at klubben kunne redegjøre for bruken av grasrotmidler med bilag. 
Dette hadde Lotteritilsynet ikke spesifikt bedt om redegjørelse for (altså grasrotmidler kontra 
andre midler), og vedtaket hadde således ikke skilt på bruk av grasrotmidler og oppsparte 
midler. Selv om Lotteritilsynet hadde sauset dette sammen, så var det helt klart fra klubbens 
side, at dette var forskjellige midler, og noe klubben kunne redegjøre for med bilag. Dette 
forklarte styreleder til redaktøren. Se vedlagt redegjørelse angående denne samtalen fra 
styreleder. Klager skriver: «Dette var viktige korrigerende opplysninger som skulle ha 
kommet fram i avisens første oppslag og medført en mer nøktern vinkling og bruk av 
overskrifter. Slik saken er publisert framstår hovedpoenget som misbruk av grasrotmidler. 
Det sier seg selv at uttalelsene var svært sentrale for å imøtegå dette bildet.» 
 
Klager finner vedtaket fra Lotteritilsynet lite presis, og ser at det kan leses på den måten 
avisen gjør. Men klager skriver at utestengelsen skjer fordi klubbens aktiviteter er uforenlig 
med grasrotmiddelinntekstens formål. Dette er ikke det samme som å konkludere med at 
grasrotmidlene spesifikt er brukt til uforenelige formål, når man vet at klubben er rik på 
tidligere oppsparte midler. Det vises til at det i et senere oppslag fremkommer at man ikke 
kan vite om pengene som er brukt av klubben på tur og til mat, kommer fra grasrotandelen 
eller egne oppsparte midler. 
 
Det er heller ikke fastslått noen ulovlig tilegnelse av midler som gir grunnlag for 
inndragning, og klubben og medlemmene finner avisen vinkling svært negativ og 
belastende. Klubben har på grunn av dette også valgt å påklage tilsynets vedtaket. Klager 



 
  Sak nr. 246/15 

5 

minner om at det kom nye regler i 2013 for bruk av grasrotmidler, og at det før den tid ikke 
forelå noen regler om hvordan midlene skulle brukes, jf. penger til skolesjakk etc.  
 
Oppsummert gjelder klagen sakligheten i omtalen og fakta som avisen hadde, eller lett 
burde skaffet seg, rundt dette, samt å la klubben komme til orde i avise med sine tydelig 
uttrykte innvendinger. Videre finner klager tittel og ingress usaklig, og at det ikke er 
dekning i innholdet i artikkelen. Titler og ingress oppleves svært belastende og i strid med 
god presseskikk.  
 
Inntrykket som er skapt, er verken korrigert eller beklaget i senere oppslag, selv om klubben 
har kommet bedre til orde. Skaden ved de første oppslagene er betydelige, skriver klager 
som mener påført skade vanskelig lar seg rett opp. 
 
Omtalen ellers er dels usaklig og bygger på mangelfullt og til dels faktisk grunnlag. Helt 
sentrale innvendinger og faktakorrigering fra styreleder og et medlem, ble utelatt. At avisa 
også har utelatt faktagrunnlag som redaksjonene var i besittelse av og enkelt kunne supplere, 
som for eksempel opplysninger om klubbens beholdning av oppsparte midler fra andre. 
 
Artikkelen bør ifølge klager vurderes opp mot VVp punkt 1.2, 3.7, 4.1, 4.4, 4.13 og 4.14. 
 
Når det gjelder klagen på vegne av klubbmedlem Steinar Hardersen, så klages det på det 
spesifikke personfokuset og selve bildebruken. Det vises til at han er avbildet på forsiden og 
videre avbildet inne i avisen. Bildet viser Hardersen utenfor Bobbo kiosk, som er hans 
daglige næringsvirksomhet.  
 
Hardersen sitter ikke i styret i klubben, men er et vanlig medlem. At fokuset rettes mot ham 
personlig, mener klager er brudd på god presseskikk. For det andre har ikke saken noe å 
gjøre med hans næringsvirksomhet. Dette er en unødig og betydelig belastning. Det vises til 
avisens forsøk på å beklage, men klager finner ikke dette tilstrekkelig. Det vises her til VVP 
punkt 4.7, 4.10 og 4.13.  
 
Når det gjelder intervjuet i forkant av publiseringen, skriver klager at Hardersen fikk 
presentert faktum av avisen på en så vinklet måte at han reagerte på dette. Dette er årsaken 
til hans knappe kommentarer. Opptakten til samtalen var klubbmedlemmenes moral. Det 
var ikke et spørsmål om faktum. Hadde han blitt spurt om fakta, kunne han redegjort for 
det. I stedet ble hans svar på dette med moral, presentert i avisen som om det var svar på et 
spørsmål om faktum. Journalistens måte å spørre på, og bruk av hans svar, mener klager er 
et brudd på god presseskikk. Det vises til at Hardersen har fått utdype noen av sine 
synspunkter etterpå, men først etter at han og styreleder ba om møte med redaksjonen Det 
vises til VVP punkt 3.3, 3.7 og 4.1. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Finnmark Dagblad (FD) skriver innledningsvis at bakgrunnen for omtalen var det faktum at 
Komsa sjakklubb var utestengt fra grasrotordningen. Klubben hadde mottatt 613 000 kroner 
siden 2009 i grasrotmidler. 
 
FD skriver: «Som mottaker av offentlige midler må Komsa sjakklubb regne med en kritisk 
offentlighet rundt den virksomhet man har bedrevet.»  
 



 
  Sak nr. 246/15 

6 

Avisen viser til organisasjonens pengebruk (bilag vedlagt), og skriver: «Her ser man av 
bilagene at både reiser og servering er en sentral del av pengebruken til klubben. Også et 
bilag som viser utbetaling av kroner 38.980 kroner til Steinar Hardersen for undervisning på 
en skole, er en sentral del av lotteritilsynets dokumentasjon på at bedriften ikke bedriver 
virksomhet som er forenelig med kravet til ideelle organisasjoner. Det var derfor helt 
naturlig å konfrontere Hardersen med dette.» Det vises også til at de vedlagte bilag av 
reisevirksomheten til Las Palmas utgjør en betydelig del av organisasjonens pengebruk – og 
avisa mener omtalen er korrekt. 
 
Videre mener FD at klubben har sluppet til med sine synspunkt utover det man kan 
forvente. Både når det gjelder den samtidige imøtegåelsen og kommentarer i ettertid. Avisa 
mener omtalen er presis og korrekt, og ser ingen grunn til å beklage omtalen av sjakklubben. 
 
Når det gjelder klagen fra Steinar Hardersen, mener avisen at det var naturlig at han ble 
intervjuet. Han har vært et sentralt medlem i klubben over mange år. Han ble som mottaker 
av penger for undervisning på barneskole en viktig del av saken. Ifølge avisen har han 
gjennom mange år vært en viktig del av aktiviteten i sjakklubben, og har også deltatt på de 
omtalte turene og middagene, samt forestått utlegg for disse som han har fått refundert. 
 
FD ser imidlertid at det var uheldig at ikke bildet av ham var godt nok merket som arkivfoto. 
En glipp de tok konsekvensene av, skriver avisen og opplyser at bildet ble fjernet i 
nettartikkelen. Redaktøren har også beklaget dette i avisa, og samtidig understreket at 
Hardersens bedrift (Bobbo kiosk) ikke har hatt noe med saken å gjøre.  
 
Ifølge avisen var Hardersen fornøyd med denne beklagelsen (se vedlagte mail). Han ønsket 
imidlertid hele artikkelen fjernet, men det kunne ikke avisen gå med på. Det vises også til at 
Hardersen slapp til med sitt syn på saken i oppfølgende omtale. 
 
 
Klager hevder at FD ikke hadde dekning i påstandene i overskriften og det sentrale innhold i 
artiklene. Det vises til at avisen ikke legger til noen ny dokumentasjon. 
«Det er særlig kritikkverdig at redaksjonen valgte å publisere saken med den vinklingen og 
overskriftene samt billedbruk som ble gjort, til tross for at redaksjonen på forhånd ble gjort 
kjent med helt sentrale korrigerende faktaopplysninger fra sentrale medlemmer. 
Opplysningene var av en slik karakter at man ikke burde se bort fra dette.» 
 
Klager mener opplysningene fra klubben tilsa en mer kritisk holdning til tilsynets utøvelse 
av sin myndighet, og at redaksjonen burde ha gjort en bedre faktasjekk. 
 
Det vises ellers til at klubben og medlemmene måtte stå hardt på for «i det hele tatt å få 
redaksjonen til å publisere et minimum av korrigerende og utfyllende faktum, slik at saken 
framsto noe mer balansert i oppfølgende omtale». 
 
Beklagelsen som ble gitt, vedrørende arkivbruk, mener klager verken retter opp eller står i 
forhold til den skaden som publiseringen har gjort. 
 
Klager mener avisen heller ikke svarer på det at avisen før publisering ble gjort oppmerksom 
på «at vi ikke reiste på utenlandstur med grasrotmidler og at alkoholbruk var meget 
moderat». 
 



 
  Sak nr. 246/15 

7 

FD skriver i tilsvaret at penger brukt på reise, hotellopphold og middager/øl er en del av 
bilagene, men klager opplyser at det i bilagene vises kun øl servert til Bacalaomiddag på 
Skarven i Tromsø. «Dette ble servert under et Nord Norsk Mesterskap, og ølet for 5 personer 
utgjorde kr. 312 k. Her kan samtidig opplyses at det i Staten er tillatt med 2 glass vin eller 2 
glass øl under middager for Statens regning.» 
 
Klager «Som sagt: Reginiussen fikk beskjed fra meg under telefonintervju den 20. febr. at 
alkoholbruk var meget begrenset, og jeg ba om at dette ikke skulle vektlegges. Bruk av 
begrepene «drakk» og «øl» er ledende og oppsiktsvekkende, og kun brukt for sensasjonens 
skyld. Artiklene av 20. og 21. febr. gir et formidabelt førsteinntrykk for leseren og kan ikke 
rettes opp ved de senere artiklene som er mer balanserte.» 
 
Hardersen opplyser at han hadde flere merknader til artikkelen og aldri har godtatt avisens 
oppslag eller fremstilling, og at både klubben og Hardersen ønsker å gå videre med denne 
saken. Videre, han: « «(...) middager/øl (...)» Hvor har FD det fra at vi hadde øl i Las Palmas 
som er nevnt i avsnittet? Hele forsiden av papir-FD var preget av meg og Bobbo. Der sto det 
«Drakk øl». Av de bilag som FD sender som bevis er det kun en regning på fire Mackøl på til 
sammen kr 312,- ved en lunsj i Tromsø under NNM-lag. Inne i avisa åpnet artikkelen med 
«Komsa sjakklubb med syv medlemmer har drukket øl (...)», altså hovedpoenget. Fakta: Fire 
pils-, ikke engang 7 til alle medlemmene!» 
 
Klager reagerer på at avisen mener de har opptrådt «(...) utover det man kan forvente (...)» 
Klager skriver: «Jeg protesterte selv og forlangte et møte med redaktøren. Det kan da ikke 
være «utover» det forventede. Er ikke det vanlig høflighet av en avis? Jeg/vi er referert på en 
del av våre forklaringer om feilene avisa har gjort, men på langt nær alt. Avisa har ikke 
kommet med noen beklagelser. Tvert imot opplevde jeg møtet med avisa som ubehagelig.» 
 
Steinar Hardersen ser at det var naturlig å ta kontakt med ham, men reagerer på at ikke 
styreleder ble kontaktet først. «Spørsmålene og påstandene redaktøren slynget mot meg var 
uhyrlige og usaklige. Likevel raljerer redaktøren med at jeg truet med å legge på røret. Han 
kunne i det minste skrive den nøyaktige grunnen til episoden. 
 
«Bilde-beklagingen ser jeg på som en vits. […] Ingenting om at bildet var smurt utover hele 
forsiden til FD den 20.2, med sårende og uriktig tekst lagt inn over hele og inni hele bildet i 
krigstyper. Det var måten bildet ble brukt på han beklaget, ikke at det ble brukt. Og hvilken 
feil måte bildet ble brukt på skriver han ingenting om. Altså mener han at billedbruken av 
meg var helt ok.» Det vises til mail fra klager, etter dette igjen, før avisen slettet bildet på 
nett. Klager mener Lotteritilsynet har «brukt nyloven for hva den er verd, med 
tilbakevirkende kraft.» 
 
 
Finnmark Dagblad hadde ingen ytterligere kommentarer. 
  


