
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 207/15 

 
KLAGER: 

 
Goodtech ASA ved styreleder Stig Grimsgaard Andersen 

ADRESSE: Per Krohgs vei 4, 1065 Oslo 
PUBLIKASJON: Finansavisen 
PUBLISERINGSDATO: 02. og 03.07.2015 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Tittelbruk, samtidig imøtegåelse, retting og beklagelse, tilsvar 
REGISTRERT: 06.07.2015 
BEHANDLET I PFU: 21.09.2015 
BEHANDLINGSTID: 75 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Finansavisen publiserte i juni og juli 2015 flere artikler om en korrupsjonssak i bedriften 
Goodtech.  
 
Den første artikkelen kom lørdag 27. juni. Den hadde tittelen «Korrupsjons-ALARM i 

Goodtech» og teksten «Kunder og venner badet i gaver: Innleid controller fant fiktiv 

faktura på 2,5 mill. for T-skjorter. Nå mistenkes grov overfakturering». 
 
Det framgår av teksten inne i avisen at det dreier seg om Goodtech i Sverige. 
 
 
Tirsdag 30. juni het det på første side: «Problemselskap hastesolgt. Advart mot kjøperne – 

solgte uansett». Inne i avisen var tittelen «Hastesolgte korrupt virksomhet»  
 
Ingress: 

«Industri: Da det ble avslørt korrupsjon i Goodtechs svenske virksomhet, ble det 
raskt solgt ut til omstridte personer som ikke kunne betale. Det skjedde i strid 
med råd fra advokat og uten behandling i konsernstyret.» 

 
 
Onsdag 1. juli var tittelen på førstesiden «Legg lokk på saken og redd verdiene. Hovedeier 
i intern post.»  
 



 
 

2 

Ingress inne i avisen: 
«Industri: Hovedeier Rolf Tannergård i Goodtech reagerte kraftig da selskapet 
hadde gått til politiet med korrupsjonen i selskapet.» 

 
 
Torsdag 2. juli het det på første side: «Goodtech: Klappjakt på kilde». Tittel inne i avisen: 
«Alt skal frem».  
 
Ingress: 

«Industri: - Jeg vil at all dokumentasjon kommer frem, sier styreleder Stig 
Grimsgaard Andersen som sier det er viktig å komme til bunns i 
korrupsjonssaken i Goodtech.» 

 
 
Fredag 3. juli het det inne i avisen «Hyret advokat i klappjakt på kilde».  
 
Ingress: 

«Industri: Mens Goodtech gjennomsyres av korrupsjon har styreleder Stig 
Grimsgaard Andersen satt advokatfirmaet Selmer på å finne ut hvem som har gitt 
ut informasjon om korrupsjonsskandalen.» 

 
 
Lørdag 4. juli het det på første side: «Fusk for 95 mill., mener Goodtech-eier. «Saken må til 

politiet»».  
 
Inne i avisen var tittelen den samme, ««Saken må til politiet»».  
 
Ingress: 

«Industri: Veroslav Sedlak er fjerde største eier i korrupsjonsherjede Goodtech. – 
Saken må til politiet, krever han.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Goodtech ASA ved den omtalte styrelederen. Klagen gjelder utelukkende 
publiseringene fredag 3. og lørdag 4. juli. Klager anerkjenner ellers «medienes åpenbare rett 
til å omtale disse saksforholdene, og også til å rette et kritisk søkelys på Goodtechs 
virksomhet».  
 
Når det gjelder artikkelen 3. juli er det formuleringen i ingressen, «Mens Goodtech 
gjennomsyres av korrupsjon har styreleder…..», klageren reagerer på. Klager mener dette er 
en svært alvorlig påstand som betinger en «grundig og uomtvistelig dokumentasjon» og at 
dette kravet forsterkes i og med at det er avisens egen påstand, ikke framsatt av en annen 
kilde.  
 
Klager mener dette innebærer brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, som krever at 
tittel og ingress ikke skal gå lenger enn det er dekning for i stoffet. Videre mener klageren at 
når påstanden om gjennomsyring først ble framsatt, utløste det klagerens rett til samtidig 
imøtegåelse, punkt 4.14. Og når avisen ikke var villig til å rette dette opp i neste dags avis, så 
foreligger det også brudd på punkt 4.13, om at feilaktige opplysninger skal rettes og 
eventuelt beklages.  



 
 

3 

Når det så gjelder artikkelen påfølgende dag, 4. juli, hevder klageren det foreligger brudd på 
plakatens punkt 4.14 fordi selskapet/styret ikke fikk mulighet til samtidig imøtegåelse av 
påstander som ble framsatt. Det gjelder påstanden om «fusk for 95 millioner» framsatt av 
aksjonær og styremedlem Sedlak. I artikkelen framgår det at Sedlak har gjennomgått 
fakturaer for det omtalte beløpet og har funnet feil på noen, ikke på andre.  
 
Videre vises det til Sedlaks påstand om at «man» prøver å dekke over begått ulovligheter og 
at dette «man» også gjelder styreleder. Klager mener dette er en så alvorlig påstand at den 
utløser imøtegåelsesretten.  
 
Dessuten mener klager at Sedlaks utsagn om at en eventuell komite som skal granske saken 
«uansett vil gjøre som styreleder Stig Grimsgaard Andersen sier» også utløser 
imøtegåelsesretten.  
 
Klager har senere komme tilbake med en tilleggsklage, knyttet til Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.15 om tilsvarsrett. Det opplyser her at klager var i kontakt med redaksjonen for å få 
rettet opp de feilaktige opplysningene. Det ble da opplyst at det var mulighet til å komme til 
orde med et leserbrev. Et slikt ble sendt 3. juli, men kom ikke på trykk i løpet av en uke. Det 
ble derfor sendt en ettlysning 14. juli. Innlegget ble publisert 15. juli, tolv dager etter 
publiseringen det reageres på. Klager mener den sene publiseringen i seg selv innebærer et 
brudd på tilsvarsretten, punkt 4.15.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har ikke vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Finansavisen avviser klagen på alle punkter. Angående publiseringen 3. juli viser avisen til 
at klager har tolket begrepet «gjennomsyres» feil. Det anføres at begrepet er brukt «for å 
sette det artikkelen handler om i en sammenheng. Artikkelen handler om Goodtechs 
klappjakt på kilde, og da må vi skrive hva som er bakteppet for dette. Artikkelen er vinklet 
og handler om hvordan Goodtech driver denne klappjakten –ikke hvorvidt Goodtech 
gjennomsyres eller ikke».  
 
Finansavisen kan heller ikke se at begrepsbruken utløste en samtidig imøtegåelsesrett 
(avisen bruker tilsvarsrett; sekr. anm.), fordi det handlet om klappjakten på kilden, noe 
klager ifølge avisen har fått full anledning til å kommentere.  
 
Angående artikkelen påfølgende dag, med tittelen «fusk for 95 millioner» peker 
Finansavisen på at artikkelen handler om merkelige fakturaer for dette beløpet, og at tallet 
95 er brukt for å forklare bakgrunnen. Avisen ser at stikktittelen «ikke er helt presis», men 
mener den er innenfor det man må kunne akseptere, «når det for det første ikke er vinklet på 
dette, og det er tydelig forklart i artikkelen». Det vises også til at topptittelen inne i avisen 
bruker formuleringen «mistenkelige fakturaer for 95 millioner».  
 
Avisen mener videre at når Goodtech-saken ble kjørt i over en uke med ulike vinklinger, så 
er intervjuet med styremedlem Sedlak en del av en løpende meningsutveksling. Det vises i 
denne sammenhengen til at klageren, Goodtech ASAs styreleder to dager tidligere fikk stå 



 
 

4 

fram med «Alt skal frem» til tross for at han tidligere skal ha vært enig om å legge lokk på 
saken. 
 
Angående klagepunktet om at «man» også skal ha inkludert klageren, benekter 
Finansavisen dette og avisen kan ikke se at «man»-begrepet skal ha utløst klagerens 
imøtegåelsesrett. 
 
Med hensyn til klagepunktet om brudd på tilsvarsretten fordi leserinnlegget, altså tilsvaret, 
fra klageren først ble publisert 12 dager etter at det ble mottatt, viser Finansavisen til at det 
skyldes menneskelige feil i redaksjonen i en tid med mye sommervikarer og stor pågang. 
Avisen opplyser at man har lav terskel for å setter leserbrev på trykk og mener ellers at 
klager burde sendt purremail da innlegget ikke kom på trykk, i stedet for å vente i 
halvannen uke. 
 
Avslutningsvis anfører Finansavisen at artikkelserien om Goodtech, der klageren har 
innklaget to av en serie artikler, er et ledd i pressens viktige samfunnsoppdrag. 
 
 
Klageren har vanskelig for å akseptere Finansavisens beskrivelse av bruken av 
«gjennomsyres»-ordet. «Vi er svært forundret dersom det er ansett som god presseskikk å 
bruke så alvorlige og skadelige påstander som rekvisitter i en ønsket dramaturgi.» Klageren 
opplyser videre at omsetningen i det selskapet der korrupsjonen skal ha foregått, utgjør 2,5 
prosent av selskapets omsetning og 1,5 prosent av antall ansatte, og dermed en liten og 
tydelig avgrenset del av virksomheten. Klager kan ikke se at virksomheten på noen måte 
«gjennomsyres av korrupsjon».  
 
Med hensyn til publiseringen 4. juli, kan ikke klageren se at Finansavisens anførsler rokker 
ved «at det i artikkelen fremsettes tre konkrete påstander/beskyldninger som utløser 
Goodtechs rett til samtidig imøtegåelse.» Klager mener det dreier seg om nye 
påstander/beskyldninger av konkret karakter og som avisen ikke har sannsynliggjort ikke 
utløser en slik rett. Det avvises at det dreier seg om en løpende meningsutveksling.  
 
Angående påstanden om brudd på 4.15 på grunn av sen publisering av et tilsvar, mener 
klageren at det må være avisens ansvar å påse at det etiske regelverket etterleves. 
 
 
Finansavisen skriver om bruken av «gjennomsyret»-ordet: «Selv om Finansavisen ikke har 
grunnlag for å påstå at korrupsjonen pågår i «all virksomhet i Goodtech», noe vi heller ikke 
har skrevet, kan vi dokumentere at det har pågått i stor stil i en sentral del av virksomheten 
samtidig som helt på topplan er dokumentert sterk motstand mot å gå til politiet med saken 
og i stedet at det helt til topps i selskapet er dokumentert at det har vært enighet om at det 
skulle legges lokk på korrupsjonen.» Det anføres også at den påklagede artikkelen ikke 
handler om at selskapet er gjennomsyret av korrupsjon eller ikke, men at uttrykket var 
bakteppe for jakten på Finansavisens kilde.  
 
Med hensyn til den sene publiseringen av klagerens tilsvar vises det igjen til at det var en 
intern feil i redaksjonen som var årsaken til dette, men at tilsveret ble publisert da 
redaksjonen ble gjort oppmerksom på feilen.  
 
Generelt viser Finansavisen til at Goodtech har fått komme til orde «så mye de har ønsket».  
 


