
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 361AB/14 

 
KLAGERA: 

 
Nikolai Auglænd 

ADRESSE: 
KLAGER B:  
ADRESSE: 

Edvard Griegs allé 3B, 0479 Oslo 
Hamar Arbeiderblad v. ansv. red. Carsten Bleness 
Postboks 262, 2302 Hamar 

PUBLIKASJON: Hamar Dagblad 
PUBLISERINGSDATO: 11.11.2014 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame, redaksjonell adferd 
REGISTRERT: 17.11.2014 (A), 18.11.2014 (B) 
BEHANDLET I PFU: 25.08.2015 
BEHANDLINGSTID: 284 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (A), medium (B) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Hamar Dagblad (HD) publiserte tirsdag 11. november 2014 en førsteside dekket av en 
annonse i forbindelse med åpningen av kjøpesenteret CC Stadion i Hamar samme dag. 
Forsiden hadde tittelen «Arenaen er din» og teksten «I dag klokken 11 åpner CC Stadion i 

Hamar. Vi gleder oss til å ta imot deg på Innlandets nye kjøpesenter. Velkommen.» 
Deretter fulgte en liste over butikkene i det nye kjøpesenteret. Forsiden var diskret merket 
«Annonse» i øvre høyre hjørne. Over hele side to brakte avisen programmet for 
åpningsfesten. Denne var også merket «Annonse».  
 
Sidene 5 til 9, 12, 14, 15, 18, 19, 20, 29, 30 og 31 (til sammen 15 sider) var redaksjonelle sider 
der butikker i den nye senteret ble omtalt i toppen av siden. På fagspråket heter dette «loft».  
På en av sidene lå teksten som en «kjeller». Omtalene hadde standard preg, med butikkens 
navn som tittel og deretter en tekst på blå bunn samt et lite bilde.    
 
 
KLAGEN:  
 
Klagerne er en privatperson (klager A), og Hamar Arbeiderblad (klager B). Klagerne mener 
Hamar Dagblad brøt god presseskikk fordi det ikke er skilt mellom reklame og kommersielt 
innhold. Klager A skriver: 



 
  Sak nr. 361AB/14 

2 

«Det er helt klart at avisen har latt seg kjøpe, både som annonsør på forsiden og i sakene 
(som knapt omhandler annet). Redaktøren henviser til at de tidligere har hatt annonser på 
forsiden, men aldri i dette formatet. Dette undergraver pressen, og dets formål og er et stort 
samfunnsproblem.» Klager A viser til punktene 2.2, om integritet og troverdighet, 2.3, om 
journalistrollen, 2.6, om å opprettholde et klart skille mellom journalistikk og reklame, 2.7, 
om motytelser for reklame og 2.8, om ikke å la sponsing påvirke journalistikken. 
 
Klager B er Hamar Arbeiderblad ved avisens ansvarlige redaktør. Det anføres innledningsvis 
at den påklagede avisutgaven ble publisert to dager før normal utgivelsesdag. Klager mener 
avisen, på grunn av førstesiden, framstår for leserne som et annonsebilag, selv om annonsen 
er diskret merket øverst i hjørnet.  
 
Videre: «I loftene i nyhetsseksjonen får hver enkelt butikk presentere seg selv. Innholdet 
framstår som reklame for forretningene, med uttalelser som «Vi er ledende innen gatemote og 
sneakers», «her blir alt den trendbevisste mann ønsker seg», «vi har fått oss en stor og fin butikk», 
«det helstøpte konseptet med traktorlogoen har sjarmert seg inn i både norske og utenlandske hjerter». 
Dette må ses opp mot en e-post som Dagbladet offentliggjorde ved sin omtale av (den 
påklagede; sekr. anm.) utgaven til HD. Den gikk fra senterleder ved CC Stadion Nina 
Utkilentil senteret butikker: 
 
«Vi har gjort en avtale med Hamar Dagblad. I avisen de gir ut den 11.11. vil Hamar Dagblad 
vie mye plass til CC Stadion. Her er det en mulighet for dere til å markedsføre deres butikk 
som en redaksjonell sak for en rimelig penge.» 
 
Klager opplyser videre at e-posten inneholdt tre spørsmål butikklederne skulle svare på og 
sende til avisen og at prisen for «innrykket» var 1000 kroner.  
 
Klager B mener det foreligger brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.2, fordi «[A]visen 
ikke kan oppfattes som noe annet enn et kjøpt medium.» Videre brudd på punkt 2.6 fordi 
skillet mellom reklame og journalistikk ikke er opprettholdt. «Stoffet er utformet slik at 
butikkene i stor utstrekning promoterer seg selv og sine egne varer, og det er vanskelig for 
leserne å se om dette er reklame eller journalistikk.». Og punkt 2.7, fordi det er åpenbart at 
det er gitt motytelser, jfr. e-posten fra senterlederen. 
 
Klager B mener også det foreligger brudd på Tekstreklameplakaten (som gjaldt på 
publiseringstidspunktet) fordi stoffet ikke er journalistisk motivert (punkt 1) og fordi skillet 
ikke er opprettholdt (punkt 5).  
 
Klage B gjelder også et forhold som ligger i forkant av åpningen av kjøpesenteret. Hamar 
Arbeiderblad opplyser at avisen to uker før senteråpningen avtalte med senterlederen at 
avisen skulle vise senteret innenfra for leserne like før åpningen. Fem dager før åpningen tok 
redaksjonen igjen kontakt med senterlederen for å få komme for å gjøre videoopptak. Det ble 
da, stadig ifølge klageren, opplyst at det ikke kunne la seg gjøre fordi «Elverums-avisen 
Østlendingen (Hamar Dagblad; sekr. anm.) hadde fått en eksklusiv avtale om å vise levende 
bilder inne i senteret før åpning». Denne videoen ble publisert fredag 9. november, to dager 
før åpning. Deretter ble det åpnet for at også Hamar Arbeiderblad kunne få filme.  
 
Det vises til de samme VVP-punktene som for den papirbaserte publiseringen.  
 
 
 



 
  Sak nr. 361AB/14 

3 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har ikke vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Hamar Dagblad avviser klagene. Når det gjelder førstesiden viser avisen til at det er en 
tydelig annonse med budskap om åpning av et nytt kjøpesenter. Det anføres også at den er 
«tydelig merket med «annonse» i toppen av siden». HA mener det ikke er unikt at en avis 
har en annonse på hele førstesiden, og at størrelsen på annonsen ikke rokker ved 
troverdigheten.  
 
Når det gjelder «loftene» på de redaksjonelle sidene så opplyser avisen at det ble gjort en 
redaksjonell vurdering om å intervjue en del av de aktuelle butikkene, «dette for å høre om 
deres forventninger til det nye senteret og for å vise fram noen av menneskene som skulle 
jobbe i senteret». Avisen mener dette var en god redaksjonell vurdering. 
 
Avisen avviser imidlertid Hamar Arbeiderblads påstand om at det var gitt tilsagn om omtale 
mot betaling. «Hamar Dagblad har ikke vært inne i denne epost-utvekslingen (mellom 
senterlederen og butikkene; sekr. anm.) eller tatt 1000 kroner betalt for disse loftene,...» 
Avisen tar imidlertid selvkritikk på at senterledelsen videreformidlet redaksjonens spørsmål 
til butikkene, men viser til at dette ble gjort av praktiske grunner. Svarene ble sendt direkte 
til redaksjonen.  
 
HD mener avisen har fylt sin rolle som nyhetsaktør og bypatriot i Hamar og viser til at 
avisen hver uke prioriterer og presenterer det som til enhver tid vurderes som det beste 
redaksjonelle stoffet for leserne. 
 
Med hensyn til det påstått eksklusive videoopptaket, opplyser HD at det ikke ble diskutert 
noen som helst form for eksklusivitet eller blokkering av andre medier med senterledelsen. 
Avisen anfører ellers at det er helt normalt å lage en redaksjonell forhåndsomtale før åpning, 
men avviser at avisen har hindret fri nyhetsformidling.    
 
 
Hamar Arbeiderblad viser til at Hamar Dagblad har latt butikkene formulere innholdet om 
seg selv, med andre ord at de kommersielle aktørene som presenteres på redaksjonell plass 
selv har laget innholdet. Med hensyn til førstesiden mener HA at det ikke er tilstrekkelig å 
merke annonsen. «Helheten tilsier at dette framstår som et tett samarbeid mellom CC 
Stadion og Østlendingen (Hamar Arbeiderblad; sekr. anm.) hvor redaksjonelt innhold og 
annonser blandes sammen på en måte som ikke er forenlig med VVP og 
Tekstreklameplakaten.» 
 
HA opprettholder påstanden om at avisen ble nektet tilgang til CC Stadion for å gjøre 
opptak av levende bilder og at senterlederen begrunnet dette i at man hadde en eksklusiv 
avtale med Østlandingen (Hamar Arbeiderblad). HA tillater seg å tvile på at det skulle være 
noen annen logisk grunn for senterlederen til å nekte HA adgang enn avtalen med HD.   
 
 
Hamar Dagblad viser til at butikkene fikk svare på konkrete spørsmål som ble sendt i en 
epost fra redaksjonen i avisen (via senterleder: sekr. anm.). Det er ingen uvanlig 



 
  Sak nr. 361AB/14 

4 

intervjumetode. «Svarene som kom ble redigert av redaksjonen i Hamar Dagblad. Det er 
derfor feil å hevde at butikkene laget innholdet selv.» Avisen gjentar ellers at det ikke kan 
være størrelsen på førstesideannonsen som avgjør om det er et presseetisk brudd eller ikke. 
Avisen gjentar at det ikke forelå noen avtale om eksklusivitet.  
 
 



 
  Sak nr. 361AB/14 

5 

 


