
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 119/15 

 
KLAGER:                               

 
Johnny Olaussen/Gamvik Frp 

ADRESSE: Vreveien 10, 9770 Mehamn 
PUBLIKASJON: Finnmarken 
PUBLISERINGSDATO: 24.03.2015 
STOFFOMRÅDE: Undervisning/politikk 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, samtidig imøtegåelse, tilsvarsrett 
REGISTRERT: 07.04.2015 
BEHANDLET I PFU: 23.06.2015 
BEHANDLINGSTID: 76 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Finnmarken/iFinnmark publiserte onsdag 25. mars 2015 en artikkel med tittelen «Foreldre 
fikk medhold hos Fylkesmannen: Johnny nektes å undervise» både i nettutgaven og i 
papirutgaven.  
 
Ingress:  

«Lærer Johnny Olaussen, mest kjent som Frp-politiker, er fratatt retten til å 
undervise barna til et ektepar i Gamvik.» 

 
Videre:  

Det er avisa Ságat som skriver at Fylkesmannen i Finnmark har gjort et slikt 
vedtak. Overfor avisa kaller Olaussen det for yrkesforbud ettersom det er en todelt 
skole med bare ni elever og at to av dem omfattes av vedtaket. 

Ifølge Ságat mener Olaussen at det er hans virke som politiker som ligger bak 
Fylkesmannens avgjørelse. På denne bakgrunn søkte han 11. mars om fritak fra 
kommunestyret. Dette ble enstemmig avslått i kommunestyret sist torsdag. 
Vedtaket begrunnes med at kommuneloven ikke hjemler for fritak på slikt 
grunnlag.» 

Det framgår videre av artikkelen at den aktuelle saken har sin bakgrunn i en studietur til 
Færøyene i 2011. Olaussen har i flere år ment at Gamvik Nordkyn Utvikling (GNU) hadde 



 
  Sak nr. 119/15 

2 

sponset turen for kommunestyrerepresentant Synøve Vassvik, som var med som ledsager på 
turen. Hennes ektemann, Torfinn Vassvik, er varaordfører. På forhånd var det avklart at 
ledsagere skulle betale selv. 

«I flere år etter studieturen kom Olaussen med utallige innsynsbegjæringer til 
GNU. Han mente å ha avdekket uregelmessigheter i forbindelse med betalingen til 
Vassvik. Saken gikk så langt at det ble bestilt en revisorrapport fordi GNUs eneste 
ansatte følte seg trakassert på grunn av de stadige forespørsler og skriverier på 
hjemmesida til Gamvik Frp. 

Revisorrapporten som ble behandlet i kommunestyret i oktober, konkluderte med 
at Olaussen ikke hadde trakassert GNU og at Synøve Vassvik ikke hadde gjort noe 
galt.»  

Artikkelen forteller videre om Olaussen aktivitet på Frps hjemmeside om saken og om 
leserinnlegg i avisene med utfall, inkludert påstand om smøring og at dette førte til at 
foreldrene i 2013 klaget til Gamvik skole fordi det var en uforholdsmessig belastning for 
barna deres at Olaussen underviste dem. Etter at rektor ikke vedtok de tiltakene foreldrene 
ønsker gikk saken videre til fylkesmannen som besluttet at Olaussen ikke får undervise 
ekteparets barn. 

Flere kilder kommenterer saken i den lange artikkelen. Helt til slutt heter det: 

Overfor avisa Ságat kaller Olaussen vedtaket for trakassering. Han mener det viser 
at de folkevalgte i Gamvik kommune er totalt blottet for empati overfor ham. 

– Dagens kommunestyre representerer en kamaraderikultur som er villig til å 
bruke alle virkemidler for å ramme meg personlig og politisk, sier Olaussen til 
Ságat. 

Artikkelen er illustrert med et portrettbilde av Olaussen.  
 
Den opprinnelige artikkelen i Ságat, publisert 18. mars, hadde tittelen «Læreren Johnny 
Olaussen får yrkesforbud av fylkesmannen». Artikkelen er vedlagt.  
 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Johnny Olaussen. Han viser til at han har dokumentert det han mener er 
uregelmessigheter i forbindelse med turen til Færøyene, men at Finnmarken har unnlatt å 
trykke dette, men i stedet vist til en revisorrapport som konkluderer med at alt foregikk 
forskriftsmessig. «Denne fremstillingen setter meg i et uforholdsmessig dårlig lys.» 
 
Han viser også til at avisen har nektet å trykke et tilsvar, og anfører at dette innlegget 
inneholdt flere momenter som han mener er viktig form å balansere bildet som fremstilles av 
ham. Han viser til Vær Varsom-plakatens punkt 1.2 (ulike syn), 4.1 (saklighet og omtanke), 
4.14 (samtidig imøtegåelse) og 4.15 (tilsvar).  
 



 
  Sak nr. 119/15 

3 

I følgebrevet til leserinnlegget fra mars ber han avisen rette opp påstanden om at han har 
beskyldt ekteparet Vassvik for korrupsjon. Han truer også med å klage til PFU og med 
politianmeldelse.  
 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram. Avisens versjon av dette er forklart i avisens tilsvar under. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Finnmarken avviser klagen. Avisen mener den påklagede artikkelen er balansert og viser til 
at de uregelmessighetene klageren viser til om studieturen i 2011 har vært omtalt over år i en 
rekke tidligere artikler. «Olaussen har både vært intervjuet og skrevet leserinnlegg også om 
forhold som omtales i hans innlegg.» 
 
Finnmarkens redaktør opplyser at avisen, under hans forgjengers tid, satte strek for omtale 
av saken, noe Olaussen var kjent med. En viktig årsak til at det var satt strek var 
belastningen på ekteparet Vassvik og at det ikke var påvist ulovligheter.  
 
Med hensyn til påstanden om korrupsjon, som klageren er spesielt opptatt av, viser avisen til 
at den publiserte en korrigering med tittelen «- ikke korrupsjon». Der opplyses det til at 
ordet korrupsjon ikke er brukt av Olaussen, men derimot «smøring».  
 
Avisen går så gjennom kontakten med klageren med sikte på å løse saken i minnelighet. Det 
ble inngått en slik avtale, at Olaussen skulle trekke klagen om avisen trykket en redigert 
versjon av leserinnlegget. Klageren brøt imidlertid den delen av avtalen som gikk ut på at 
ingen av partene skulle fortelle om den. Olaussen fikk publisert et leserinnlegg i Ságat 
(vedlagt) og fortalte om avtalen på egen Facebook-side.  
 
Avisen mener den har gjort en helt vanlig journalistisk jobb. «Vi har sitert en nyhet i avisa 
Ságat om Fylkesmannens vedtak om at Olaussen ikke får undervise ekteparet Vassviks barn 
og hans reaksjon på det. I motsetning til Ságat skrev vi også (om) noe av årsaken.»    
 
 
Klageren har punktet opp sine kommentarer til avisens tilsvar i fire punkter. 
 
1: Det er avisen som har brakt opp studieturen til Færøyene på nytt, ikke han. Og han 
anfører at hans tidligere uttalelser ikke er tatt med i artikkelen for å balansere inntrykket. 
 
2: Klageren mener avisen skulle sluppet til hans syn på ekteparet Vassviks habilitet i saken. 
 
3: Han registrerer avisens uttrykk for bekymring for belastningen ekteparet Vassvik er utsatt 
for, men viser til manglende empati for ham «etter utallige feilaktige og skjeve framstillinger 
av meg fra Finnmarkens side». 
 
 
 



 
  Sak nr. 119/15 

4 

4: Han konstaterer at det er ulike syn på hva avtalen mellom han og avisen om minnelig 
ordning i klagesaken skulle innebære. Han mener redaktøren ikke kom med noen 
betingelser overfor ham.  
 
 
Finnmarken hadde følgende sluttkommentarer: 
 
Finnmarken har ikke ytterligere kommentarer bortsett fra Olaussen aldri er lovet at innlegget 
hans skulle komme på trykk. Vi nøyer oss med å gjenta at dette er en sak som for lengst er 
avsluttet. Vi bare konstaterer at Olaussen aldri blir ferdig med den. Saken er debattert i det 
vide og brede, og da i første rekke av Olaussen. Dette har påført ekteparet Vassvik og deres 
barn, som beviselig ikke gjorde noe galt i forbindelse med studieturen i 2011, 
uforholdsmessig stor belastning. Revisorrapporten (se vårt første svar) slår fast at Synøve 
Vassvik ikke hadde gjort noe galt. Dette er helt i tråd med Finnmarkens fyldige reportasjer i 
2012. Da gikk for øvrig Olaussen hardt ut mot en annen av ledsagerne på studieturen, men 
trakk etter hvert anklagene. Det hører med at først kontrollutvalget og deretter 
kommunestyret (mot Olaussens stemme) sluttet seg til revisorrapporten. 
 
 
 
 
  



 
  Sak nr. 119/15 

5 

 
   
 
 
   


