
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 094/15 

 
KLAGER:  

 
Forskningsprogrammet Concept, NTNU ved professor Knut 
Samset                

ADRESSE:  7491 Trondheim 
PUBLIKASJON:  NRK Brennpunkt (TV og NRK.no) 
PUBLISERINGSDATO: 23.09.2014  
STOFFOMRÅDE: Forskning, offentlig administrasjon 
SJANGER: TVdokumentar, nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT:  22.03.2015 
BEHANDLET I PFU: 26.05.2015 
BEHANDLINGSTID: 64 dager 
KLAGEGRUPPE: Universitet 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: NTNU og Concept brukes synonymt i sammendrag og uttalelse. 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK Brennpunkt sendte tirsdag 23. september 2014 programmet «Kontrollørene 

kommer», der redaksjonen tok for seg Statens kvalitetssikringsordning. Programmet rettet 
søkelyset mot styringen av større statlige investeringsprosjekter, og kvalitetssikringen av 
disse. 
 
Den første delen av Brennpunkt-programmet, viser fire eksempler på prosjekter som på tross 
av intensjoner om det motsatte, hverken er gått raskere eller blitt billigere med 
kvalitetssikringsordningen. 
 
NRK.no skriver i tittelen: 

 
«Dyr og tidkrevende kvalitetssikring med liten effekt.» 

 
Deretter følger en grafisk sammenligning av NTNU´s undersøkelse og NRKs undersøkelse, 
fulgt av teksten: 

 
«Da forskerne fra NTNU så på de første prosjektene som gikk gjennom 
kvalitetssikring, fant de at halvparten hold(t) budsjettet. Man da NRK inkluderte 
alle prosjekter fra samme periode, fant vi at langt flere bruker mer penger enn 
planlagt.» 

 



 
  Sak nr. 094/15 

2 

Professor Knut Fredrik Samset ved NTNU har forsket på kvalitetssikringsordningen. Han 
intervjues om sine funn: 
  

«Resultatene var oppsiktsvekkende.»  
 
Forskerne trakk frem at hele 80 prosent av norske statlige investeringsprosjekter holdt 
budsjettet, når man inkluderer bruk av en bevilget usikkerhetspott (P85). 
  

«Dette er virkelig sensasjonelt. Da vi nylig presenterte dette på en samling i 
Storbritannia var alle svært imponert, sier professor og leder for 
forskningsprogrammet, Knut Samset i intervjuet på NRK1 og NRK.no» 

 
NRK.no lenker også til hele NTNU rapporten. 
 

«- Det betyr at styringen fra departementets side har vært veldig god, sier Samset i 
intervjuet.» 

 
Men når NRK gjør sin egen undersøkelse med flere prosjekter, blir tallene annerledes enn 
den tidligere NTNU undersøkelsen indikerte. Tittel på NRK.no: 

 
«NRKs undersøkelse gir et annet resultat.»  

 
Og tekst:  

«Brennpunkt ønsket å se nærmere på forskernes resultater. Vi har derfor samlet 
inn sluttkostnader og prognoser for sluttkostnad for alle prosjekt som ble 
kvalitetssikret fra 2000 til 2008.» 
 

 
NRK fant 84 prosjekter, mot de 40 avsluttede prosjektene som NTNU hadde undersøkt. 
NRKs resultater ser annerledes ut: 

«NRK får vesentlig høyere prosentandel som ikke holder budsjett. I vårt (NRKs) 
regnestykke er ikke Norge bedre enn resten av verden, på tross av omfattende 
kvalitetssikring. 34 prosent holder budsjettene, 66 prosent sprekker.», heter det på 
NRK.no. 
 

NRK Brennpunkts reporter i TV intervjuet med statssekretær Jon G. Pedersen:  
«Når vi snakker om kostnadene, våre tall viser jo at dette ikke er fullt så rosenrødt 
som de første tallene fra NTNU antyder.» 
 

Og Samset siteres på NRK.no om de nye tallene:  
«Samset vil ikke kommentere NRKs undersøkelse.» 
 

Og: 
«Hvis vi skulle gått inn i dette måtte vi kvalitetssikret NRKs tall. Vi vil selvsagt 

komme med oppdaterte tall ettersom prosjektene er ferdigstilt, sik at en får et 
riktig bilde av situasjonen, sier professor Knut Samset.»  
 

NRK intervjuer også en internasjonalt anerkjent forsker, den danske professor Bent Flyvbjerg 
ved Oxford University, og statssekretær i Finansdepartementet, Jon G. Pedersen om NRKs 
tall. 
 



 
  Sak nr. 094/15 

3 

NRK gjør også et poeng ut av det er fem private konsulentselskap som driver selve 
kvalitetssikringen, med stigende honorarer. Disse vises som fem logoer til venstre i 
skjermbildet i TV-innslaget. Til høyre vises logoene til NTNU og Concept-prosjektet, med en 
forklarende tekst:  
 

«Forskere fikk 85 millioner kroner for å studere om ordningen virket.» 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Forskningsprogrammet Concept på NTNU, ved professor Knut Samset (heretter 
NTNU). 
 
Klager mener seg fremstilt på en uredelig og skadelig måte. NRK har med overlegg, og på 
feilaktig grunnlag, fremstilt forskningen ved NTNU som uetterrettelig og uredelig, heter det 
i klagen. Klager mener at journalistene har begått flere grunnleggende og uforståelige 
faktafeil og misforståelser. Dette til tross for NTNUs gjentatte korreksjoner i forkant. 
 
Det er feil når: 

1. programmet sier at «Brennpunkt har brukt samme utredningsmetode som forskerne 
ved NTNU» 

2. programmet behandler begrepene P50 og P85 synonymt med ‘styringsramme’ og 
‘kostnadsramme’. 

3. programmet skaper  feilaktig og usaklig inntrykk av at NTNU har gjort skjevutvalg 
(når NTNU kun hadde studert 40 prosjekt), og derved vært uredelig i forskning 

4. programmet misbrukte Oxford-professor Flyvbjerg og misbrukte hans opplysninger 
5. programmet sier at Finansdepartementet har gitt forskerne 85 millioner kroner for å 

studere hvordan kvalitetssikringen virket 
6. programmet brøt avtale om å trekke ut setningen om at klager hadde takket nei til 

nytt intervju 
7. programmet hevdet at fem private konsulentselskap skulle utføre kvalitetssikringen 
8. programmet brukte flere dramaturgiske og manipulerende virkemidler for å skape 

feilaktig og usaklig inntrykk av et samarbeid mellom NTNU, Finansdepartementet, 
og fem private konsulentselskaper som ikke tåler dagens lys. 

 
I et flertall av punktene mener klager at NRK har brutt Vær Varsom plakatens punkt 4.14 
ved at NRK ikke ga plass til samtidig imøtegåelse. Videre mener klager NRK har bragt en 
rekke faktafeil og dermed brutt punkt 3.2. om bl.a. å kontrollere at opplysninger som gis er 
korrekte, og dessuten punkt 4.1 om å legge vekt på saklighet og omtanke i innhold og 
presentasjon. 
 
Under følger en nærmere gjennomgåelse av punktene i klagen: 
 
Punkt 1: 
Klager hevder at for å dokumentere at NTNUs tall er for ‘rosenrøde’, har NRK lagt helt 
andre premisser til grunn enn hva både NTNU, andre forskningsinstitusjoner og statlig 
forvaltning gjør. Likevel påstår journalist Kjersti Knudssøn i innslaget at 
 

«Brennpunkt har brukt samme utredningsmetode som NTNU.» 
 



 
  Sak nr. 094/15 

4 

Dette er positiv feil, og det ble Brennpunkt orientert om i god tid før publisering. NTNU 
krevet at dette ble strøket fra programmet, uten at det skjedde. Man mener dette utgjør 
brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 om faktakontroll, og at NRK også har brutt punkt 
4.14 om imøtegåelsesrett, ved ikke å ta med NTNUs skriftlige imøtegåelse.  
 
NTNU sendte før programmet gjentatte e-poster der de protesterte på måten NRK 
presenterte NTNU´s tall på, og påpekte hvilke feil NRK begikk, uten at dette ble publisert, 
skriver klager. 
 
Punkt 2 
Klager fremholder at NRK blander begreper som ‘kostnadsramme‘ og ‘styringsramme’, med 
P50 og P85. De siste begrepene angir egentlig sannsynligheten for at ulike kostnadsestimater 
slår til. Dette anføres som den grunnleggende feilen NRK gjør, ifølge klager. 
 
Fremgangsmåten gir feil bilde og feil forståelse, fordi når man sammenligner NRKs tall med 
NTNUs tall sammenligner man epler med pærer.  
 
I sin email før programmet skrev klager om NRKs bruk av ‘styringsramme’ vs 
‘kostnadsramme ’: «Konklusjonen blir dermed feil, og det fremstilles igjen som om vi lyver. 
Dette er et hovedpunkt i programmet, og trolig ditt sterkeste argument mot det som 
programmet kritiserer. Du handler her mot bedre vitende», skrev klager til Brennpunkts 
reporter. Og videre: 
 
«Det er alvorlig når du bevisst bruker informasjon feilaktig for å få frem et poeng som ikke er 
riktig. Det er brudd på Norsk presseetikk. Jeg krever at du gjør om på dette. Det må fremgå 
klart at våre tall (NTNU) refererer seg til Stortingets vedtatte kostnadsramme, og at tallene 
dere refererer gjelder noe annet.» 
 
I flere mailer til reporterne, og også til redaktør i NRK, advares mot at Brennpunkt etter 
NTNUs syn her er på ville veier. 
 
Punkt 3 
Mens NTNU opprinnelig hadde kartlagt 40 prosjekter, hadde NRK Brennpunkt – med sin 
egen regnemetodikk - vel ett år senere kartlagt mer enn det dobbelte antall. Det ga ulike 
resultat. Klager mener programmet impliserer at NTNUs forskning er uredelig, i beste fall 
dårlig. Det gis inntrykk av at NTNU har gjort et skjevt utvalg, implisitt valgt ut de mest 
vellykkede statlige prosjektene. 
 
Det springende punkt her er at Brennpunkt sier de har brukt samme metode som NTNU. 
Klager fremholder at NTNU på sin side hadde tatt med samtlige av de avsluttede prosjektene 
hvor de forelå faktisk sluttkostnad. NRK hadde på sin side fylt ut med prognoser der de 
manglet tall for sluttkostnad, for på den måten å få med flere prosjekter i regnestykket.  
Ifølge klager fremstilles denne metodeforskjellen som om Brennpunkt har gjort et riktigere 
valg med å ta med alle, på tross av at Brennpunkt dermed på feilaktig grunnlag har 
sammenlignet tall som ikke kan sammenlignes. Insinuasjonene mot NTNU er egnet til å 
trekke deres redelighet som forskere i tvil, skriver klager. 
 
Også her mener klager at NRK ha brutt Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, om saklighet og 
omtanke. 
 
 



 
  Sak nr. 094/15 

5 

Punkt 4 
Klagens punkt om misbruk av professor Bent Flyvberg ved Oxford University dreier seg 
også om målemetodene for kostnadsoverskridelser, men gjengis av plasshensyn ikke 
nærmere her. Det fremgår intet i sakspapirene om at professoren føler seg misbrukt eller har 
tiltrådt klagen. 
 
Punkt 5 
Klager mener NRK i det publiserte materialet insinuerer en binding mellom NTNU og 
Finansdepartementet, og at det skal ha påvirket forskningen. Påstanden om at NTNU har 
fått 85 millioner for å studere kvalitetssikringsordningen er et element i dette, mener klager. 
 
Påstanden er dessuten feil, og NTNU viser igjen til mailutveksling før programmet. 
 
NTNU sier de i løpet av 12 år har fått årlige bevilgninger som samlet kan gå opp i et slikt 
beløp, men bare en mindre andel, trolig 5-10 prosent, har gått til forskning som gjelder 
kvalitetssikringsordningen.  
 
NTNU ba om at feilaktige påstander om dette måtte strykes, det er brudd på Vær Varsom-
plakatens punkt 3.2 at NRK ikke etterkom kravet, og også brudd på punkt 4.14 at den 
innsendte imøtegåelsen ikke ble tatt med, mener klager. 
 
Punkt 6 
Journalist Knudssøn sa i reportasjen 

 
«Vi la våre tall frem for forskerne ved NTNU og ba om et nytt intervju, men 
professor Samset takket nei» 

 
NTNU mener NRK dermed underslår hvorfor professoren ikke ønsket å stille til nytt 
intervju, nemlig fordi han ikke ønsket medvirke i et program som etter hans mening «bevisst 
misbruker informasjon som gis», som det heter i en e-mail. 
 
Klager skriver: «Det er riktig at jeg takket nei, men det hadde en årsak, den at jeg opplever at 
dere i programmet bevisst tar ting ut av kontekst, klipper sammen informasjon og utnytter 
intervjuobjekter for å bygge opp under en på forhånd bestemt konklusjon som er feilaktig. 
Fargeeffekten (nedtoning til sort/hvitt) er valgt bevisst for å henge ut meg, underforstått en 
som ikke tør å konfronteres med det dere har funnet.» 
 
NTNU mener dette var en avtale om å ta ut setningen om at professoren ikke ville stille. 
Allikevel ble det ikke tatt ut.  
 
Punkt 7 

«Slik fikk private konsulenter makt over alle store statlige prosjekter»,  
 
lød tittelen på NRK.no 23.09.2015. I TV reportasjen ble det sagt at fem private 
konsulentselskap fikk oppdraget med å utføre kvalitetssikringen. 
 
«Men også her har Brennpunkt feil», skriver klager. Det er ikke fem, men 15 – og ikke alle er 
heller private. Tre er det ikke. Rapportene fordeler seg dessuten over mange år, og når det 
omtales femten og ikke fem, blir det et feil bilde som skapes om at disse har tjent store beløp. 
Dette ble NRK eksplisitt gjort oppmerksom på av kommunikasjonssjef Runar Malkenes i en 



 
  Sak nr. 094/15 

6 

e-mail 16.09.2014, og der er brudd på Vær Varsom-plakatens punkter 3.2 og 4.14 når hans 
imøtegåelse ikke er tatt med, skriver klager. 
 
Punkt 8 
Klagen viser her mer generelt til Vær Varsom-plakatens punkt 4.1 om å legge vekt på 
saklighet og omtanke. NRKs dramaturgiske virkemidler lever ikke opp til denne, med 
Brennpunkts bruk av suggererende musikk, overganger fra farger til svart/hvitt, og 
pappfigurer i fiktiv intervjusituasjon. Grepene er gjort bevisst for å underbygge at NTNU, 
Finansdepartementet og fem konsulentselskaper er involvert i noe som ikke tåler dagens lys, 
mener klager. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt flere ganger, uten at dette har ført til noen minnelig ordning. 
NTNU skriver at de ‘bekrefter’ at de aldri er kontaktet av NRK med formål å finne en 
minnelig løsning. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK sier seg forundret over den sterke ordbruken i klagen, som for øvrig ble levert inn 
dagen etter at Brennpunkt-journalistene fikk SKUP-diplom for programmet. NRK avviser 
klagen på samtlige punkter. 
 
NRK mener programmet ikke inneholder noen kritikk av Concepts forskning. «Tvert imot 
har vi brukt deres forskning til å gå videre og gjennomføre våre egne undersøkelser», skriver 
NRK. «Mens Concept valgte å ta utgangspunkt i statlige investeringsprosjekt som har fått en 
sluttkostnad, har Brennpunkt valgt å ta med samtlige prosjekter, også de som bare har en 
prognose for hva kosten blir. Forskjellen i utvalg er redegjort for i programmet og i våre 
nettartikler», svarer NRK. 
 
«Vi kan ikke se at det er noe presseetisk tvilsomt i å lage en alternativ undersøkelse. Vi vet at 
klager er uenig med oss, både når det gjelder utvalg og konklusjon, men det betyr ikke at vi 
har fremstilt Concepts eget forskningsprosjekt på en ‘uredelig og skadelig måte’», slik klager 
skriver. 

 
«Det betyr heller ikke at vi har gitt publikum feilaktige opplysninger og at vi slik sett har 
handlet i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 3.2. Vi har tilbud klager å kommentere 
våre funn og våre beregninger, men han har takket nei til dette. I stedet har han valgt å 
polemisere sterkt og uimotsagt mot NRK blant annet i Concepts eget nyhetsbrev og på 
NTNUs nettsider», skriver NRK. 
 

Sekretariatet skal her opplyse at på NTNUs nettsider utdyper klager sine anførsler mot 
Brennpunkt, som han mener er en versting når det gjelder etiske overtramp, og driver 
bevisst manipulering med informasjon. Kommentarene står her uimotsagt.  

 
 
 



 
  Sak nr. 094/15 

7 

NRKs tilsvar punktvis:  
 
Punkt 1 
NRK har aldri hevdet at de brukte samme utredningsmetode som NTNU, som det står i 
klagen. Derimot har NRK sagt de brukte samme utregningsmetode, men at de inkluderte 
prosjekter som ennå ikke var helt ferdige. Fremgangsmåten ble redegjort for på TV og nett.  
 
NRK hadde regnet med ytterligere 46 prosjekter. Ikke alle var ferdige, men noen av de store, 
som fregattkjøp og dobbeltspor mellom Asker og Sandvika, hadde reelt vært ferdige i flere 
år, men endelig sluttkostnad var ikke satt i påvente av økonomiske eller rettslige etterspill. 
 
NRK understreker at de ikke har hevdet at det er noe feil med NTNUs tall, som var like med 
det NRK selv fant for de 40 første prosjektene, men viser kun til at bildet blir annerledes når 
vi innlemmer flere prosjekter, skriver NRK i sitt tilsvar. 
 
«Klager, professor Samset, mener NRK har brutt imøtegåelsesretten fordi vi ikke refererte 
hans skriftlige innsigelser mot vår utregningsmetode. NRK kan ikke se at de har rettet noen 
sterke beskyldninger mot Concept og deres forskning. Vi har aldri påstått at Concepts 
forskning er uriktig. Vi har i stedet startet vår egen utvidet undersøkelse, og gjort det tydelig 
for seerne hva som er forskjellen på de to», skriver NRK 
 
NRK mener at Vær Varsom-plakatens imøtegåelsesrett etter punkt 4.14 gjelder den som 
utsettes for sterke beskyldninger, og den kommer derfor ikke til anvendelse her hvor det 
ikke er fremsatt beskyldninger.  
 
Da det nærmet seg publisering av Brennpunkt, fikk både NTNU og Finansdepartementet 
tilbud om forhåndsvisning. Klager hadde flere innvendinger, og NRK tok hensyn til noen av 
dem og justerte innslaget, skriver NRK. I stedet for å si at NTNU ‘valgte ut’ 40 prosjekt, sa de 
‘så på’. NRK la også inn en redegjørelse for de ulike estimatene som forskere og konsulenter 
bruker.  
 
Selv om dette var gjort, fant klager det i en mail «meningsløst» å kommentere NRKs tall, og 
han avslo intervju ved to anledninger. 
 
NRK Brennpunkt avviser også påstanden om bevisst misbruk av informasjon. Flere ganger 
ble NRK henvist til Finansdepartementet av klager, og de hadde en omfattende 
korrespondanse før de fikk avtale om intervju med en statssekretær. Det er i intervjuet med 
ham at NRKs programleder sier at «våre tall viser at dette ikke er så rosenrødt som de første 
talene fra NTNU antyder». NRK kan ikke se at Samset har rett til noen form for samtidig 
imøtegåelse av formuleringen ‘rosenrødt’, som NRKs reporter bruker når hun stiller 
spørsmål til statssekretæren. 
 
Punkt 2 
Når det gjelder Brennpunkts bruk av begreper, viser NRK til at det er utfordrerne å lage god 
TV journalistikk på kompliserte økonomiske sammenhenger. NRK jobbet derfor mye med 
formuleringene, dels for å forenkle, dels for å beholde presisjonsnivået. I denne prosessen 
konsulterte man fagekspertise i Finansdepartementet, og viste også resultatet for Statens 
Vegvesen og Kystdirektoratet, og begge de omtalte etatene mente NRK formidlet systemet 
korrekt. 
 



 
  Sak nr. 094/15 

8 

NRK gir i sitt tilsvar en detaljert gjennomgang av hvordan manus utviklet seg i bruken av de 
omstridte begrepene P50 og P85, og hva som er sammenlignbare størrelser. Målet var ene og 
alene å forbedre programmet, og gjøre det hele forståelig for seeren. NRK har tatt hensyn til 
flere synspunkter fra klagers reaksjon i prosessen, og mener Brennpunkt i sluttproduktet 
hverken har sammenlignet epler og pærer, eller begått noen urett mot klager.  
 
Punkt 3 
NRK mener de har brukt samme utregningsmetode som NTNU, og tydelig redegjort for 
forskjellene mellom NTNUs tall på 40 ferdige prosjekter, og NRKs tall for 86 prosjekter, hvor 
ikke alle var ferdige, eller hadde fått noen formell sluttkostnad. Igjen viser NRK til at de ikke 
ar kritisert NTNUs rapport, kun vist at det store bildet endrer seg dersom man inkluderer 
flere prosjekter 
 
Punkt 4 
Punktet i klagen gjelder påstand om feiltolkning av professor Flyvbjerg ved University of 
Oxford. NRK mener de har hatt en åpen dialog og gitt alle data til den intervjuede professor. 
Etter visning fikk NRK en takkemail, hvor professoren ifølge NRK sier: «Jeg føler meg fair 
behandlet, og at I gør god brug af det vi dækkede i interwiewet, mange tak Bent.» 
 
Punkt 5 
I spørsmålet om 85 millioner kroner til forskningsprogrammet Concept har klager ment at 
kun 5-10 prosent går til selve kvalitetssikringsordningen. NRK mener at dette står i motstrid 
til NTNUs egen web om Concept, hvor det står at deres hovedoppgave er «følgeforskning 
knytet til kvalitetssikringsordningen». Det samme synes å fremgå at statsbudsjettet og annen 
omtale av Concept fra Finansdepartementet.  
 
NRK valgte derfor ikke å stryke setningen om 85 millioner. NRK har gitt dokumentere fakta 
rundt dette, og avviser at det ligger insinuasjoner utover fakta som gis. 
 
Punkt 6 
NRK viser til at de gjerne ville forelegge sine funn for Concept. Det er riktig at professoren 
tilslutt avslo intervjuet, og ville ha med begrunnelsen om at NRK misbruker informasjon mv. 
Det kom etter at professoren hadde sett programutkastet. Men NRK minner om at 
professoren også hadde avslått intervju før han hadde sett noe program. 
 
NRK skriver de synes det er vanskelig å forholde seg til en forsker som ikke ville 
kommentere NRKs tall, men samtidig slo fast at programmets hovedkonklusjon var feil. 
Derfor avslo NRK å gi professorens begrunnelse for å si nei til nytt intervju. I stedet tilbød 
NRK seg å trekke hele setningen om professorens avslag, men siden NRK aldri fikk svar på 
dette tilbudet, lot man setningen stå. 
 
Punkt 7 
Diskusjonen rundt 5 eller 15 konsulentselskaper, berører egentlig ikke klager – det er et 
forhold mellom Finansdepartement og konsulentselskapene.  Men NRK velger allikevel å 
svare. De har ikke har mottatt klager fra de berørte på dette, og det faktiske forhold er at 
pengene til de 15 konsulentene er sluset gjennom fem hovedselskaper, som igjen kan bruke 
samarbeidspartnere. Slike partnere er benyttet, men dialogen med Finansdepartementet som 
oppdragsgiver, og betalingen, er gått via de fem. 
 
 
 



 
  Sak nr. 094/15 

9 

Punkt 8 
Når det gjelder klagen på de dramaturgiske virkemidler, skriver NRK at de har vært 
nøkterne, og kun tydd til ordinære grafiske grep. En av utfordringene i TV produksjonen var 
at ingen i kvalitetssikringsordningen ville stille til intervju, før en statssekretær kom på 
banen helt mot slutten. Man brukte derfor ulike virkemidler for å forklare et komplisert 
system. NRK kan ikke se at disse strider mot god presseskikk. 
 
Tilslutt viser NRK til at klager ikke har tilbud NRK noen imøtegåelse når han på sin side 
sabler ned programmet på NTNUs egen web. Her skriver klager blant annet at «det var 
journalistene som jukset med informasjonen. Og det skjedde bevisst og mot bedre vitende.»  
 
 
Klageren skriver i sitt tilsvar om 10 punkter hvor Brennpunkt tar feil. Første punkt gjelder 
der NRK – feilaktig ifølge klager – påstod at «vi sprekker like mye som resten av verden». 
Klager mener dette er et brudd på Vær Varsom-plakatens 3.2. Og fordi påstanden ikke er 
fakta – men feil – må det anses som en subjektiv kommentar fra NRKs side. Og fordi NRK 
ikke gjorde det klart at det var en kommentar, har de også brutt punkt 4.2 om å skille 
faktiske opplysninger og kommentarer, skriver klager. 
 
Det gjentas i tilsvaret påstander om at NRK har skapt inntrykk av uetterrettelig og 
manipulert forskning, ved at det skapes mistanke i programmet om at bevilgningen på 85 
millioner kroner, og en styreplass, har gitt departementet innflytelse på forskningen.  
 
Når det gjelder klagen på mangelfull imøtegåelse, viser klager til at han riktignok avslo nytt 
intervju hvor han skulle filmes. Men han har i fullt monn svart på e-mail og svart på 
skriftlige spørsmål. Han har sett programmet på forhånd, og ga skriftlige korreksjoner og 
imøtegåelser. Det er med andre ord feil når NRK hevder at professor Samset takket nei til å 
kommentere våre funn og våre beregninger. Feilen ligger i stedet i at NRK ikke tok med en 
eneste av professorens mange imøtegåelser i tv-reportasjen. 
 
Klager gjentar at det er feil at NRK ikke har fremsatt grove beskyldninger, som ville utløse 
imøtegåelsesrett etter punkt 4.14. Når Brennpunkt sier de har benyttet samme 
utregningsmetode, og setter NTNUs oppsiktsvekkende positive funn opp mot NRKs langt 
mer negative funn - «vi sprekker like mye som resten av verden» - er dette så skadelig for 
NTNU at vi har rett til samtidig imøtegåelse etter 4.14, mener NTNU, skriver klager.  
 
 
NRK beskriver i sitt tilsvar nok en gang hvordan de mener de brukte målemetodene skal 
forstås. NRK understreker at uenighet om dette ikke betyr at NRK har bragt faktafeil. Og 
NRK understreker at de aldri har sammenlignet NTNUs tall med den internasjonale 
undersøkelsen i programmet – her var det NRKs egne tall som ble brukt.  
 
«Kun ett sted i programmet legger vi frem NTNUs tall. Da sammenlignes de med tilsvarende 
tall i NRKs undersøkelse. NTNU kommenterer egne tall, men har ved flere anledninger, 
skriftlig og muntlig avslått å kommentere NRKs tall. Dette har vi respektert. Det er med 
andre ord ikke riktig at NTNU ikke har fått mulighet til å forsvare seg», skriver NRK og 
konkluderer at det ikke har brutt god presseskikk. 
 
 
Klager har skrevet nok et tilsvar, for å imøtegå det klager mener er nye opplysninger fra 
NRK. Ved sitater fra uttalelser som ble gitt da NRK Brennpunkt vant en Skup-pris, mener 



 
  Sak nr. 094/15 

10 

klager at disse viser at NTNUS undersøkelser ble brukt i de omstridte sammenligningene, og 
at NTNU derved var berettiget til samtidig imøtegåelse. Klager mener også at mailene fra 
klager under produksjonen, ikke kan misforstås: De utgjorde et krav om imøtegåelse som 
ikke ble hørt av NRK.  
 
Videre kommenterer klager NRKs siste redegjørelse om hva slags budsjetteringsteknikk som 
er mest korrekt å legge til grunn når man forsker på Statens kvalitetssikringsordning.  Klager 
fastholder at NRK gjorde grunnleggende feil, og ikke tok hensyn til de korreksjoner som ble 
gitt underveis av NTNU og Finansdepartementet.  Dermed brøt NRK Vær Varsom plakatens 
punkt 3.2, mener klager. Det fastholdes også at NTNU ikke fikk sin rett med hensyn til 
samtidig imøtegåelse.  
 
 
NRK fastholder i sitt siste svar at redaksjonen ikke har brutt god presseskikk. NRK gjentar 
tidligere anførsler, og peker dessuten på at selv om klager er sterkt kritisk til NRKs metode, 
trekker klagers nyere forskning i samme retning som resultatene fra NRK. 
  



 
  Sak nr. 094/15 

11 

 
 
 
 


