
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 071/15 

 
KLAGER:                               

 
Q-Park v/ adm dir. John Lien 

ADRESSE: Postboks 6515 Etterstad, 0606 Oslo 
PUBLIKASJON: TV2  
PUBLISERINGSDATO: 28.01.2015 og 29.01.2015 
STOFFOMRÅDE: Justis 
SJANGER: Diverse 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 26.02.2015 
BEHANDLET I PFU: 26.05.2015 
BEHANDLINGSTID: 90 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
TV2 publiserte torsdag 29.01.2015 et innslag om parkeringsselskapet Q-Park. Innslaget ble 
vist i serien «TV2 hjelper deg», og innslaget var forhåndsannonsert på TV2 og Facebook. Det 
ble også laget en nyhetsartikkel på nettsiden TV2.no, og laget en programomtale på 
nettstedet TV2 Sumo. 
 
I hovedprogrammet heter det 
 

«Til nå har Mattias fått fem feilaktige bøter» 
 

«Og i alle dem har jeg fått medhold når jeg har klaget på dem. Så det viser at det 
skjer mye rart, altså.» 

  
I programmet presenteres hypotesen om at hovedpersonen får parkeringsbøter som en 
hevnaksjon fra Q-Park, hvor han tidligere har vært ansatt, og oppsagt. 
 
Kilden oppgir at han en gang traff en tidligere kollega og kritiserte dennes arbeidsmåte. 
Trafikkbetjenten hadde da spurt hvilken bil som tilhørte den intervjuete, og angivelig sagt:  
 

«nei, for den bilen skal få et helvete». 
 



 
  Sak nr. 071/15 

2 

Programmet veksler mellom intervju, og voice over med film fra berørte parkeringsplasser, 
og gule bøtelapper som flere ganger stikkes inn under vindusviskere. I en kommentar sier 
programleder at: 
 

«Som parkeringsvakt opplevde Mattias det han mener er en ukultur i Q-Park», og 
han uttaler selv i intervjuet: 
 

«Juks inngikk som en del av betjentenes hverdag der.» 
 
Han forteller at han satte ned foten mot jukset, og da ble han til slutt uønsket på 
arbeidsplassen. Nå har han fått en sjette bot han må klage på. De fem tidligere bøter har vært 
ettergitt, så 
 

«Det er bare tull det de holder på med, altså», 
 
 TV2 klipper så til studio hvor programleder spør: 
 

«Selskapet mener påstanden om hevnbøter er en konspirasjonsteori, men hvordan 
vil de da forklare at han har fått alle disse bøtene?» 

 
Til slutt i innslaget oppsøkes hovedkontoret til Q-Park, hvor reporteren filmes mens hun 
forgjeves gjør et siste forsøk for få i stand et intervju. Dialogen i dørtelefonen filmes. TV2 
opplyser at Q-Park på to uker ikke har villet stille til intervju. De refererer fra 
mailkorrepondanse hvor Q-Park avviser påstandene om juks og hevnaksjoner, og for øvrig 
av prinsipp ikke vil kommentere oppsigelsessaken av en ansatt.    
 
Mot slutten vises det til at selv om Q-park «ikke har turt å stille på TV», har de behandlet og 
ettergitt Mattias siste parkeringsbot på rekordtid.  
 
Til slutt sier programleder i studio at Q-Park 
 

«i dag har tatt kontakt med redaksjonen for å få med at tre av de seks bøtene ble 
slettet av eieren av parkeringsplassen, og ikke av Q-Park selv. Hva synes du 
[seerne] om forklaringen til Q-Park? Si din mening på Facebook og Twitter.» 

 
Korte utdrag av programmet er vist som forhåndsomtaler på TV, og også på Facebook 
29.01.2015:  
 

«Tidligere parkeringsvakt mistenker hevn fra Q-Park – Mattias har fått seks 
feilaktige bøter. » 

 
Hovedpåstandene fra TV-innslaget blir også gjengitt i en artikkel på tv2.no. Her het det i 
ingressen først (28.01.2015) at han hadde fått «seks feilaktige kontrollavgifter» – senere ble 
ingressen endret til at han «siden 2009 har fått seks kontrollavgifter som alle i ettertid er 
blitt slettet». 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 071/15 

3 

KLAGEN:  
 
Klager er det omtalte parkeringsselskapet Q-Park. Sammenfatningsvis mener klager at TV2 
hadde begynt å redigere programmet ut fra en forutinntatt holdning. Q-Park kviet seg derfor 
for å stille opp på direktesending, hvor de fryktet å bli overrumplet av detaljerte spørsmål 
som ingen kunne besvare på stående fot. Det selskapet etter hvert fant frem av 
dokumentasjon, ble ikke hensyntatt i forhåndsdialogen med TV2, mener klager. Dessuten er 
bedriften varsom med å omtale ansettelsesspørsmål på direkten uten forberedelser, ut fra 
personvernregler.    
 
Klager har samlet en omfattende dokumentasjon av dialogen med TV2, herunder e-poster og 
tidspunkt for når enkeltopplysninger ble gitt. 
 
Dialogen startet 13.01.2015, med at TV2 stilte noen generelle spørsmål og ba om et intervju 
og tok forbehold om at det kunne dukke opp andre spørsmål underveis i intervjuet. Første 
spørsmål gjaldt «hvorfor blir man ilagt bot når man har gyldig billett/parkeringsbevis i 
frontruten?» 
 
Klager skriver: «Når TV2 inviterte til samtidig imøtegåelse, synes det som om tilsvarsretten 
benyttes som et påskudd for å skape tv-dramatikken som programmet er kjent for: Mannen i 
gata mot de usympatiske kapitalkreftene.»  
 
På ulike tidspunkter og i ulike sammenhenger opererer TV2 med ulikt antall 
kontrollavgifter, fem, seks og åtte. Klager mener å kunne dokumentere at hovedpersonen i 
programmet er ilagt syv kontrollavgifter på ni år. Den første ble betalt uimotsagt. Av de 
øvrige seks, var tre korrekt ilagt av Q-park. Når disse senere ble makulert, skyldes det ikke 
feil fra Q-Park, men at grunneier av parkeringsplassen benyttet sin avtalemessige rett til å 
trekke avgiften, og i et tilfelle at man lot nåde gå for rett for en førstegangsforseelse med 
parkeringsbeviset. 
 
Q-park står derfor på at selskapet har gjort feil i tre tilfeller over en periode på flere år, og 
feilene er rettet opp etter klage.  
 
Klager viser til en omfattende mailutveksling med dokumentasjon til TV2, men på tross av 
dette, og purringer, går TV2 videre med det klager mener er feilaktige påstander både på 
nett og i TV-sendingene. 
 
Først etter sterk pågang velger tv2.no å rette opp en ingress fra at Q-park har ilagt seks 
feilaktige kontrollavgifter, til at det er ilagt seks avgifter som er slettet i etterkant.   
 
Klager har vedlagt en erklæring fra boligsameiet som eier parkeringsplassen. Det bekrefter at 
boligsameiet i enkeltsaker kan velge å makulere avgifter, selv om Q-Park som har ilagt 
avgiften, har gjort alt riktig. Det ville de fortalt, dersom TV2 hadde kontaktet boligsameiet. 
 
Basert på det klager mener er feil tall, opptrer så TV2 som et mikrofonstativ for en tidligere 
ansatt. Denne får fremme udokumenterte påstander om «at juks inngikk som en del av 
hverdagen» da han var ansatt i Q-Park. Han fremmer påstander om «en ukultur», og at hans 
biler forfølges som en hevn, heter det i klagen. 
 
Klager mener at det ikke fremgår noe av e-postene fra TV2 som tyder på at man ville stille 
kritiske spørsmål til disse påstandene, som ble fremsatt mot Q-Park. Men når Q-park på sin 



 
  Sak nr. 071/15 

4 

side kommer med dokumentasjon og billedbevis som viser at hovedpåstanden er feil, 
forholder TV2 seg ikke til dette. 
 
Klager mener at TV2 har brutt Vær Varsom-plakaten på flere punkter: Punkt 3.2 om å være 
kritisk i valg av kilder, og kontrollere at opplysningene som gis er korrekte. Det er god 
presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Punkt 4.1 om å legge vekt på 
saklighet og omtanke, paragraf 4.4 om å sørge for at overskrifter og innanonseringer, etc. 
ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet, 4.13 om å rette feil, og 4.14 om at de som 
utsettes for sterke beskyldninger, så vidt mulig skal ha adgang til samtidig imøtegåelse av 
faktiske opplysninger.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert forsøk på å komme frem til en minnelig ordning.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV2 avviser klagen på samtlige punkter. Et stort internasjonalt selskap som kan ilegge 
enkeltpersoner parkeringsavgifter, er utvilsomt i en maktposisjon, og må finne seg i at det 
undersøkes hvordan denne posisjonen brukes. 
 
Redaksjonen har vært i kontakt med Q-Park en rekke ganger, og løpende bedt Q-Park 
kommentere. Imøtegåelser som er mottatt, er også referert i det TV2 til slutt publiserte på 
nett og på TV – i tråd med god presseskikk. 
 
TV2 viser til at mannen som omtales i reportasjen, først kom med mange av påstandene i en 
serie artikler i Dagbladet i 2013. Disse var også kjent for Q-Park. Nå var det kommet nok en 
bot, som senere ble ettergitt. TV2 satte derfor i gang regulære, journalistiske undersøkelser. 
Vinkel og innhold ble til gjennom en prosess på 14 dager, og innholdet ble justert helt frem 
til studiosendingen på formiddagen før kveldssending, hvor man la inn en tilføyelse basert 
på e-post med imøtegåelse fra Q-Park.   
 
Når det i prosessen opereres med ulike tall på bøter, skyldes det at man fra starten mente 
antallet var åtte, men da ikke alle kunne dokumenteres, landet TV2 på seks bøter i tråd med 
oversikten de da hadde mottatt fra Q-Park. 
 
Den omtalte personen i programmet hadde en turbulent avslutning i Q-Park, men tror ikke 
at et så stort selskap har satt i gang noen stor aksjon med å følge etter ham. Men Q-Parks 
egen oversikt viser at fem av de seks bøtene er gitt utenfor hans bopel. At Q-Park og 
relevante ansatte der vet hvor personen bor, er naturligvis en annen sak enn at man forfølger 
bilen hans i et større område, skriver TV2 i sitt tilsvar. 
 
Når TV2 har brukt betegnelsen «feilaktig bot», beskriver det noe av skjønnselement som 
ligger i slike saker. Det kan illustreres med årsrapportene fra Parkeringsklagenemda som for 
årene 2011-13 viser at henholdsvis 39, 24 og 35,5 prosent av de innklagede bøtene som ble 
behandlet i nemnda, er feilaktige. 
 
Når man etter klage finner ut at bøtene ikke kan opprettholdes og inndrives, ble det vurdert 
slik at det ville være feilaktig å inndrive dem. Da må man – innenfor god presseskikk – 



 
  Sak nr. 071/15 

5 

kunne beskrive dem som «feilaktige». Det er naturligvis en identifikasjon mellom den som 
eier plassen og den som forestår parkeringsvakt-tjenesten. Q-Parks uttalelse om at tre av de 
seks omtalte avgiftene ble slettet av parkeringsplassens eier, og ikke av Q-Park, ble dessuten 
tatt med i TV-reportasjen, skriver TV2.  
 
I spørsmålet om samtidig imøtegåelse viser TV2 til at ingen fra Q-Park hverken ville møte 
redaksjonen fysisk, snakke med redaksjonen i en publiserbar form, eller gi intervju. De fikk 
tilbud om å stille per telefon, i seks e-poster og ved et oppmøte hos selskapet. 
 
I sitt tilsvar viser TV2 til at fem sitater fra Q-Park ble tatt med i TV programmet, basert på e-
poster fra Q-Park. I saken på nettet, er hele siste delen satt av til Q-Parks imøtegåelse. Således 
er Q-Park blitt hørt.  
 
TV2s oppfatning er at de har publisert i tråd med god skikk, og lojalt tatt med imøtegåelsen 
fra Q-Park. 
 
 
Q-Park fremholder i sitt tilsvar at det ikke er fremlagt noe bevis som gir grunnlag for å si at 
selskapet utsteder såkalte «feilaktige hevnbøter», i tillegg til at det er en «ukultur» i selskapet 
og at virksomheten «jukser». I saken er ikke fremlagt bevis som underbygger de løse og 
udokumenterte påstandene. Dette er påstander som det nær er umulig å forsvare seg mot 
når de først er offentlig presentert, mener klager. 
 
Henvisningen til gale artikler i Dagbladet gjør ikke at en løgn blir mer sann om den gjentas. 
Journalisten har plikt til å gjøre selvstendige undersøkelser før det besluttes om historien 
fortjener redaksjonell omtale, og under hvilken vinkel, heter det i tilsvaret fra Q-Park. 
 
Q-park mener TV2 startet annonsering av sine påstander på et tidspunkt hvor de ennå ikke 
hadde kontroll på fakta – og før Q-Park var konfrontert med påstandene som ble fremmet 
mot selskapet. 
 
Q-Park viser til at selv om TV2 tidlig sendte over de aktuelle bilnumrene, ville det vært 
lovbrudd om Q-Park i sitt datasystem søkte opp og utleverte data om disse 
parkeringsavgiftene. Først da Q-Park den 26.01.2015 – få dager før sending – fikk utlevert 
påstandene mot selskapet, kunne de kontakte sin tidligere ansatte og be om fullmakt til å 
frigi informasjonen, noe Q-Park gjorde umiddelbart etter at påstandene ble kjent. TV2s team 
hadde da allerede vært på døren for å konfrontere Q-Park, før påstandene var mottatt, mener 
Q-Park. 
 
Når TV2 skriver at Q-Park og dets ansatte selvsagt vet hvor den tidligere ansatte bor og 
hvilke bilder han har, så er det feil. Q-Park har ikke noe forhold til ham. Det er mange år 
siden han jobbet i selskapet, og det var før dagens ledelse tiltrådte. Ut fra billedbevisene ser 
man at det dreier seg om minst tre forskjellige biler. At våre mange ansatte til enhver tid skal 
ha oversikt over hvilke biler han eier, faller på sin egen urimelighet, skriver klager. 
 
Det er heller ikke relevant å drøfte ordet «feilaktig», for å forsvare at TV2 teknisk og juridisk 
har presentert saken på forsvarlig måte. Man kan i stedet forholde seg til fakta: Tre av bøtene 
var korrekt ilagt, men ble senere slettet av oppdragsgiver. 
 
Når det gjelder imøtegåelsesretten mener klager at det overdrives at Q-Park ikke ønsket å 
stille til åpent intervju. Det bør da påpekes at faktainnhenting foran kamera i et TV2 hjelper 



 
  Sak nr. 071/15 

6 

deg-format, er en krevende øvelse. Åpen dialog per e-post kunne utmerket hjulpet 
journalisten til å utøve sitt virke. 
 
Klager spør om TV2 forventet at et eventuelt intervjuobjekt fra Q-Park skulle være i stand til 
å imøtegå detaljerte påstander om den ansattes seks kontrollavgifter over en årrekke? Etter 
Vær Varsom-plakaten punkt 4.14 skal de som utsettes for sterke beskyldninger ha adgang til 
imøtegåelse av faktiske opplysninger. I stedet synes det som TV2 bruker imøtegåelsesretten 
som påskudd for å skape TV-dramatikken som programmet er kjent for. Motivet er god TV-
underholdning, mens kontroll av at opplysninger som gis er korrekte, blir sekundært, mener 
klager. 
 
 
TV2 skriver i sitt annet tilsvar at Q-Park har brukt sitt ni siders tilsvar til å tåkelegge saken. 
Man viser derfor til det grunnleggende i Vær Varsom-plakaten om medienes rett etter punkt 
1.4 til å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold, og punkt 
1.5 om at pressens oppgave er å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller 
forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre. 
 
TV2 går i rette med påstander om at vinkling var bestemt fra starten. Den ble til på vanlig 
måte gjennom 14 dager, hvor vinkling ble vurdert og justert som er helt vanlig i journalistisk 
arbeide. Påstander ble sjekket nøye, skriver TV2. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


