' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 061/15

KLAGER: NN

ADRESSE: Anonym
PUBLIKASJON: Romerikes Blad
PUBLISERINGSDATO: 03.02.2015
STOFFOMRADE: Politikk
SJANGER: Mening
SOKERSTIKKORD: Bildebruk
REGISTRERT: 03.02.2015

BEHANDLET I PFU: 26.05.2015
BEHANDLINGSTID: 113 dager
KLAGEGRUPPE: Privatperson
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:
OMTALE/ANONYM.:
MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Romerikes Blad (RB) publiserte tirsdag 3. februar 2015 en kronikk pa nett skrevet av Ap-
politiker Anniken Huitfeldt. Kronikkens tittel var «Vi ma gjore det lettere for dem som
onsker a fa barn tidligere». Oppslaget var illustrert med et bilde av barn pa ski. Ett av barna
var spesielt fremtredende pd bildet og felgelig mulig & identifisere. Kronikken for gvrig
droftet hvordan samfunnet kan motvirke nedgang i fedselstallene.

KLAGEN:

Klager er moren til det avbildede barnet. Hun viser til Veer Varsom-plakatens (VVP) punkt
44.,48. og4.10. og skriver:

«Bildet ble tatt i mars 2014 pa ett Sodexo barnelgp. Nar dette bilde ble tatt ble vi spurt om de
kunne bruke dette i avisen hos rb i forbindelse med skirennet [...] Rb bruker bildet fra en
annen reportasje som ikke omhandler det de i dag har benyttet bilde til [...] Her bruker de
bilde at min datter til og fremme ett syn om lave fodselstall. Hennes bilde er ett klart bilde av
henne som person, og skal etter mitt syn beskyttes i forhold til det. Vi ser meget alvorlig pa
at rb har hatt dette bilde innsd lang tid. Og kan bruke det i en hvilken som helst
sammenheng. Jeg snakket med redakteren, bilde skal veere slettet hos dem na. Bildet ble
ogsd byttet pa rb. Men dette ble gjort etter en henvendelse fta meg. Hadde ikke jeg sett dette
hadde bilde blitt liggende noe som er alvorlig.»

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske spegrsmal. Adresse: Radhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 061/15
FORS@OK PA MINNELIG LOSNING:

Partene har veert i kontakt med sikte pa a lase saken i minnelighet, uten at dette har fort
fram.

TILSVARSRUNDEN:

Romerikes Blad anser kun punkt 4.10. i VVP som relevant for denne klagen og fremholder
at redaksjonen har vert imgtekommende overfor klager:

«Etter nettpubliseringen [...] tok klager kontakt med meg og ba om at bildet ble slettet [...]
Dette ble umiddelbart gjort. Klager ble ogsa tilbudt at den aktuelle billedbruken ble beklaget
av RB, noe hun avslo. Jeg ba henne ogsa kontakte RB pa nytt om den aktuelle billedbruken
medforte ubehagelige konsekvenser for henne eller barnet. Klager fastholdt at hun ville
klage billedbruken inn for PFU.

Videre anfgrer RB at bildet ble gjenbrukt i en «positiv setting» og at redaksjonen ikke kjenner
til at bildebruken har fatt noen konsekvenser for barnet bortsett fra at moren misliker den.
RB viser ogsa til at det ikke ble knyttet spesielle begrensninger til bruken av bildet fra
morens side da bildet ble tatt. Det papekes at redaksjonen ikke har mottatt klager fra
foreldrene til de andre barna som er identifiserbare pd bildet. RB argumenterer i tillegg for at
leserne trolig oppfattet bildet som et gruppebilde, og at avisen saledes kunne ha merket
bildet som illustrasjonsfoto. I tilsvaret heter det:

«I lys av mine- og dine barn-problematikk er RB dog godt kjent med utfordringene som
ligger i alle typer publisering av barnebilder. Det var da ogsa derfor klager utrykkelig ble
spurt om tillatelse til publisering under skirennet i mars 2014. I lys av denne problematikken
kan det diskuteres om RB burde spurt om tillatelse til repbulisering. Dette spersmdlet er dog
hypotetisk [...] RB kunne veert enda mer skjgnnsom i valg av bilde til den aktuelle
debattartikkelen ved for eksempel a bruke bilde av nyfadte. Var respons da klager tok
kontakt - umiddelbar sletting, samt tilbud om beklagelse, samt at klagers datter ved
gjenbruken av bildet igjen ble satt inn i en klart positiv setting, gjor at RB mener at vi har
utvist tilstrekkelig “varsomhet’ i henhold til VVP 4.10. Dette sammeholdt med at klager heller
ikke har anfert at republiseringen har medfort noen belastninger for henne eller barnet, gjor
at RB mener at vi ikke har operert i brudd med VVP 4.10 i denne saken.

Klageren hadde kommentarer til RBs tilsvar og fastholder at avisen har brutt VVPs punkt
4.10. Hun skriver blant annet:

«I ar var det ogsa et Sodexo barnelgp slik det pleier og veere hvert &r. Men i ar pa
bakgrunnen av at bildet til vares datter ble brukt i en slik sammenheng s valgte vi 4 ikke la
vares datter delta i dette skirennet. Rb skriver at [...] ingen av foreldrene til de andre barna
har tatt kontakt. Min mening i dette er at dette bilde ble ikke liggende sé lenge ute pga at jeg
tok kontakt [...] Det at min datter ikke har noen men av dette er fordi vi som foreldre har
valgt og skjerme henne for denne biten sa godt vi kan. [...] At jeg som mor misliker at mitt
barns bilde blir brukt til andre ting en det som opprinnelig er ment, md jeg da fa lov til.»

Romerikes Blad hadde ikke ytterligere & tilfoye.



