
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 083/15 

 
KLAGER: 

 
Agder Journalistlag ved leder Ole Dag Kvamme 

ADRESSE: Prestvikveien 12, 4631 Kristiansand 
PUBLIKASJON: Agderposten 
PUBLISERINGSDATO: 06.02,2015 
STOFFOMRÅDE: Forskning 
SJANGER: Featureartikkel 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame 
REGISTRERT: 12.03.2015 
BEHANDLET I PFU: 28.04,2015 
BEHANDLINGSTID: 46 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Agderposten publiserte fredag 6. februar 2015 en fire sider lang artikkel om 
Havforskningsinstituttets stasjon Flødevigen på Hisøy i Arendal. På avisens førsteside denne 
dagen het det i en henvisning: «Nå snakker de engelsk på jobben», og slik tekst: «Fagfolk 
fra hele verden strømmer til Flødevigen. Les hvorfor i dagens avis.» 
 
På helgesidene inne i avisen het det på inngangsiden: «Lukket rom. Denne kjelleren på 
Flødevign er lukket for publikum. Akvariene er viktige i den marine forskningen.» 
 
Selve artikkelen hadde tittelen «Verden strømmer til Flødevigen». Ingress: 
 

«Torsk er blitt til «cod» og hummer er blitt til «lobster». Forskningsmiljøet i 
Flødevigen blir mer internasjonalt for hver dag som går og nå siktes det mot et 
senter som vil vekke internasjonal oppsikt.»  

 
Artikkelen omhandler i all hovedsak omtale av studenter/forskere fra en rekke land og de 
prosjekter de driver med på Flødvigen. Artikkelen var illustrert med tilsammen sju bilder.  
 
Alle var merket: 
 «Foto: Espen Bierud/Havforskningsinstituttet.» 
 
Til slutt i artikkelen heter det: 
 «Artikkelforfatter: Espen Bierud, Havforskningsinstituttet.» 



 
  Sak nr. 083/15 

2 

Identisk artikkel var også publisert på avisens nettside.  
 
KLAGEN:  
 
Klager er Agder Journalistlag ved lagets leder. Det anføres brudd på Vær Varsom-plakatens 
punkt 2.6, der det heter: 
 
«Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. 
Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som 
bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet. 
 
Videre vises det til Tekstreklameplakaten, «de fleste punkter og hele dens intensjon».  
 
Journalistlaget viser til at artikkelen i sin helhet er produsert av objektet selv, men at den 
framstår som redaksjonelt stoff, som en ordinær feature-artikkel, mens den ved nærmere 
ettersyn «neppe (kan) anses som annet enn en velrettet annonse fra en svært stor offentlig 
aktør». Klager mener byline i bunn ikke er tilstrekkelig for at artikkelen skal framstå som noe 
annet enn redaksjonelt produsert. Det anføres fra klagerens side at det ikke er kjent om 
Agderposten har betalt for artikkelen.  
 
Videre heter det i klagen: «I den grad Agderposten inviterer ulike bedrifter til å skrive om 
egen virksomhet, må avisen ta ansvar for å gi dette en form som ikke bidrar til å svekke 
tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.» 
 
Avslutningsvis anføres det at det også kan være brudd på Redaktørplakatens krav til 
redaktøren om å etterstrebe en journalistikk som gjør klart for mottakeren hva som er 
reportasje og formidling av informasjoner og fakta, og hva som er mediets egne meninger og 
vurderinger.    
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Agderposten avviser klagen. Avisen omtaler det påklagede som «en faktaartikkel skrevet og 
innsendt til avisen fra Havforskningsinstituttet, avdeling Flødevigen i Arendal». 
(Artikkelforfatteren er samfunnskontakt hos avdeling Flødevigen; sekr. anm.) 
 
Agderpostens ansvarlige redaktør kommenterer klagers anførsel om at den påklagede 
artikkelen «framstår som redaksjonelt stoff», med at den ikke bare framstår som, men er 
redaksjonelt stoff. Avisen kan derfor ikke se at det anførte punktet i Vær Varsom-plakaten er 
relevant for klagen. «Den innklagede fagartikkelen er et ikke-honorert, uoppfordret innsendt 
bidrag, som redaksjonen på fritt og uavhengig grunnlag fant interessant å presentere for våre 
lesere.» Det anføres at tekst og bilder er redaksjonelt redigert og presentert av Agderpostens 
redaksjon og viser også til at både tekst og bilder er merket med forfatterens og fotografens 
navn og tilhørighet. 
 



 
  Sak nr. 083/15 

3 

 
Klageren opprettholder klagen. Det vises til at klagen er basert på at journalistlaget mener 
leseren «forledes til å to at den innklagede teksten er «journalistikk» og at dette er noe annet 
enn «redaksjonelt innhold», fordi begrepet «redaksjonelt» omfatter mer enn journalistiske 
tekster. Klageren peker på at det ikke er dokumentert noen dialog mellom artikkelforfatter 
og redaksjon før publisering. Videre: 
 
«Når Agderposten anfører at «tekst og bilder er redaksjonelt redigert og presentert av vår 
redaksjon» innebærer det altså at stoffet er teknisk overført fra en fil til det redaksjonelle 
produksjonsprogrammet, dessuten lest og utsatt for et stavekontrollprogram. Agderposten 
argumenterer dermed at tekst og bilder som kommer til redaksjonen, per definisjon blir til 
redaksjonelt stoff idet man overfører tekst og bilder til redaksjonens produksjonssystem og 
publiserer dette. Den logiske utledningen av dette, er at Agderposten mener at ethvert 
innhold man velger å trykke, er redaksjonelt, fordi det er satt på trykk. Så langt går det an å 
følge Agderpostens argumentasjon.» 
 
Men klager mener at dette resonnementet ikke tar høyde for hvem som har laget stoffet. 
«Problemet oppstår når Agderposten ser ut til å sidestille «det redaksjonelle» med «det 
journalistiske», i og med at den aktuelle teksten i sin presentasjon og layout inni avisen er 
fremstilt som journalistikk.» 
 
Klager viser til at leserbrev til avisen ikke er journalistisk innhold, men tydelig merket som 
noe annet og derfor ikke i samme grad er underlagt det etiske regelverket som det som det 
som diskuteres i for foreliggende tilfellet.  
 
Klager mener også at man prinsipielt ikke kan forholde seg annerledes til en statlig etat som 
Havforskningsinstituttet enn til andre aktører i samfunnet.  
 
Til slutt i tilsvaret: «Det avgjørende for oss blir at Agderposten innrømmer at det ikke var 
redaksjonel selv som igangsatte arbeidet med artikkelen. Man presenterer det for leseren 
som noe som ser ut som et journalistisk produkt.» 
 
 
Agderposten hadde ikke ytterligere kommentarer: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


