
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 392/14 

 
KLAGER:                               

 
Psykia AS ved Thor Kvakkestad 

ADRESSE: Postboks 126, 1312 Slependen 
PUBLIKASJON: Dagens Medisin 
PUBLISERINGSDATO: 04.12.2014 (papir og nett) 
STOFFOMRÅDE: Helse/off. administrasjon 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, kontroll av opplysninger, korrigering 
REGISTRERT: 04.12.2014 
BEHANDLET I PFU: 28.04.2015 
BEHANDLINGSTID: 144 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Medisin publiserte torsdag 4. desember 2014 en artikkel med førstesidehenvisning: 

 
«Betaler millioner for navnløse pasienter» het det i tittelen, og i teksten: 
 
«Finnmarkssykehuset har betalt over 20 millioner til Psykia AS for fristbrudd. 
Sykehusdirektør Torbjørn Aas vet ikke hvem pasientene er eller hvor lenge de skal 
behandles.» 
 

Oppslaget inne i avisen gikk over fire sider. I hovedoppslaget lyder tittelen: 
 

«Finnmarkssykehuset: Betaler millioner for pasienter de ikke vet hvem er» 
 
«Da 36 pasienter innen psykiatrien ikke fikk behandling ved sykehuset innen 
fastsatt frist, inngikk Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) en avtale med Psykia 
AS. Det private selskapet overtok behandlingsansvaret for pasientene, og 
fakturerer sykehuset for behandlingen.  I slike tilfeller skal Helfo lage en 
rammeavtale med tilbyder, noe som ikke skjedde i dette tilfellet.  
      Som Dagens Medisin tidligere har skrevet, er omstendighetene rundt 
inngåelsen av denne avtalen meget uklare (se faktaboks).» 

 
En sykehusdirektør som er intervjuet mener sykehuset er i en catch22 posisjon, ved at de må 
betale fakturaer for pasientene uten å få spesifisert hvor mange eller hvilke som har fått 



 
  Sak nr. 392/14 

2 

behandling. Bakgrunnen for det var at Helfo hadde gitt sykehuset beskjed om å se bort fra 
spesifikasjonskravet på fakturaer, for ikke å utfordre den medisinske taushetsplikten. 
 
Avisen problematiserer gjennom intervjuer også at Psykia as kan komme til å beholde 
ansvaret for de pasienter som ikke er ferdigbehandlet når avtalen om enkeltpasienter 
utløper. Da kan sykehuset bli tvunget til fortsatt å betale for behandling av pasienter som de 
ikke vet om er deres, hevdes det.  
 
I oppslaget er Psykia as forespurt om deres syn på tre generelle spørsmål om såkalte 
fristbrudd-avtaler. Via en informasjonsrådgiver får avisen svar: 
 

«-Psykia fører en profesjonell linje overfor oppdragsgivere, pasienter og ansatte. 
Vår mål er å få folk friske»  

 
Dagens Medisin omtaler også at Pskykia og Finmarkssykehuset har sendt 
bekymringsmeldinger om hverandre til Fylkesmannen. Flere andre instanser er også 
intervjuet, herunder Helsedirektoratet, og regionale ledere innen den offentlige psykiatrien. 
Endelig gjengir har avisen både intervju med stortingsrepresentant Tove Karoline Knutsen 
(Ap), og trykker hennes kronikk under tittelen: 
 

«Private aktører: En psyk historie fra Finnmark.» 
 
I kronikken heter det videre: 
 
«…Psykia. Dette er et selskap som ikke har avtale med Finnmarkssykehuset HF, og 
den nevnte avtalen ser ut til å ha blitt inngått muntlig mellom Helfo og Psykia as – 
mer eller mindre på sparket. » 
 
Og:  
 
«Det ser heller ikke ut til at Psykia har etablert noen form for samarbeide med det  
offentlige helseforetaket eller primærhelsetjenesten i pasientens 
bostedskommune, noe som står i motstrid til alle faglige anbefalinger.» 
 
Og:  
 
«Historien fra Finnmark kan stå som et skrekkens eksempel på hvor galt det kan 
gå når kommersielle aktører får fritt spillerom i spesialisthelsetjenesten, på 
bekostning av sårbare pasienter.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Psykia AS, ved innehaver Thor Kvakkestad. Psykia er basert på Østlandet, men 
driver virksomhet i flere fylker.  
 
Klager mener Dagens Medisin bevisst har brukt faktafeil i artikler på papir og nett. Klager 
mener også han ikke fikk anledning til samtidig imøtegåelse av et nøye planlagt leserbrev fra 
Tove Karoline Knutsen, som inneholder en rekke påstander om ham. Klager er daglig leder i 
Psykia, og psykiater. 
 



 
  Sak nr. 392/14 

3 

Konkret klages over påstanden om at «I slike tilfeller skal Helfo lage en rammeavtale med 

tilbyder, noe som ikke skjedde i dette tilfellet. » Denne påstanden er feil, og en stor 
belastning for Psykia. Oppslaget gir inntrykk av at «det hefter noe ved vår virksomhet i 
Nord-Norge» 
 
Klager reagerer også på utsagnet om at omstendighetene omkring avtalen mellom Helfo og 
Psykia er «meget uklare». Han aviser at det hersker uklarheter, og at han har en avtale 
inngått etter offentlig anbudsrunde med alle formaliteter på plass.  
 
Klager mener redaksjonen for begge klagepunkter med viten og vilje har underslått 
opplysninger de var kjent med, og mener de bryter mot Vær Varsomplakatens punkter 3.2  
og 4.13.  
 
Endelig mener klager at kronikken synes å være trykket som ledd i en PR kampanje for 
sterke interesser. Han mener det bringes kraftige påstander mot klager, som han ikke ble 
kjent med før publisering. 
 
Klager trekker spesielt frem at bruken av begrepet «merkelig avtale», og påstanden om at det 
«i strid med alle faglige anbefalinger» ikke er etablert noen form for samarbeide med de 
offentlige helseforetaket eller med primærhelsetjenesten instanser på pasientens hjemsted. 
 
Kronikken inneholder en rekke faktafeil, og gjennom ladede ord og uttrykk 
mistenkeliggjøres Pykias virksomhet, mener klager. Han ber Pressens Faglige Utvalg 
vurdere om han burde hatt samtidig imøtegåelsesrett etter Vær Varsom-plakatens punkt 
4.14.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
frem.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Medisin (DM)  er en nyhetsavis som distribueres hver 14. dag til lesere i 
helsevesenet. Avisen avviser alle klagepunktene i sitt tilsvar. 
 
Dagens Medisin viser til at den i april 2014 hadde et oppslag som fokuserte på at Psykia tok 
høye timepriser i Finnmark. Den gang var Psykias begrunnelse for timeprisen at det ikke 
fantes noen rammeavtale for Finnmark. Avisen viser i sitt tilsvar til flere instanser som har 
ment at det mangler en rammeavtale for Finnmark spesielt. 
 
Ved en rekke detaljerte sitater viser avisen til at den ikke har påstått at Psykia mangler 
rammeavtale generelt, men at dette kun gjelder Finnmark.  
 
Avisen aviser også neste klagepunkt om at den ikke skulle ha dekning for å karakterisere de 
avtaler Pykia hadde inngått for enkeltpasienter, som «meget uklare».   
 
I sitt tilsvar skriver avisen videre at den ikke har noe annet forhold til kronikkforfatteren enn 
til andre helsepolitikere.   



 
  Sak nr. 392/14 

4 

 
Saken som avisen har tatt opp, dreier seg ikke om noen pølsebod uten offentlig interesse. 
Den handler om norsk spesialisthelsetjeneste som er fakturert for over 20 millioner kroner. 
Det er med andre ord en virksomhet av stor samfunnsmessig betydning, og må som sådan 
tåle offentlig søkelys og debatt. Denne saken også vært behandlet i Stortinget. Innlegget fra 
Knudsen er en del av den løpende, offentlige debatt om private versus offentlige 
helsetjenester. Derfor ble Knutsen sluppet inn i spaltene, som et ledd i den offentlige samtale. 
 
Det er ikke noe krav om at et slikt debattinnlegg utløser en rett til samtidig imøtegåelse etter 
Vær Varsom plakatens punkt 4.14, skriver DM i sitt tilsvar. 
 
Samme dag som kronikken sto på plass sendte Dagens Medisin en epost med invitasjon til å 
skrive et debattinnlegg. Den ble ikke besvart av Psykia.  
 
DM peker videre på at daglig leder av Psykia ikke ønsket å benytte seg av muligheten til 
samtidig imøtegåelse i artikkelen, heter det i tilsvaret. Dagens Medisin ringte Thor 
Kvakkestad uten å få svar. I stedet fikk de en SMS hvor Kvakkestad viste til sin 
informasjonsrådgiver. Det eneste disse ønsket å bli sitert på var: «Psykia: -Vårt mål er å gjøre 
folk friske». 
 
Senere har avisen trykket to debattinnlegg på nett fra Helfo og ett innlegg av Psykias 
underleverandør Speare AS. Disse to innleggene har bidratt med synspunkter til 
offentligheten, og dessuten med kritisk blikk på Dagens Medisins journalistikk i denne 
saken. 
 
Endelig viser avisen til at oppslagene handler om hvordan offentlige helsemyndigheter 
bruker ordningen om fritt behandlingsvalg. De problematiserer den offentlige innsats, og 
retter seg ikke spesielt mot Psykia AS. Det er Helfo som kritiseres av Finnmarkssykehuset, 
ikke Psykia AS, skriver DM. 
 
 
Psykia utdyper i sitt tilsvar spørsmålet om manglende rammeavtale. Det har aldri vært 
snakk om noen egen Finnmarksavtale; all behandling er utført i henhold til den skriftlige 
rammeavtalen for Troms. Det kan ikke herske tvil om at DM var kjent med dette ved 
publisering. 
 
Nå det gjelder punktet om «uklare avtaler», vises til at pasienter fra Finnmark først måtte 
transporteres med fly til Tromsø. Helfo hadde ikke etablert noen rammeavtale for Finnmark, 
fordi det ikke fantes anbydere. Senere etablerte Psykia kontor i Alta, basert på Troms-
avtalen.  
 
Det er riktig at klager svarte med SMS fordi han var opptatt med pasienter da DM forsøkte å 
ringe. Men han fikk kun tre generelle spørsmål. Det ble ikke formidlet noe om artikkelen 
eller innholdet i den, heller ikke ble det nevnt noe om leserbrev fra Tove Karoline Knudsen. 
«Det er således en oppdiktet påstand at jeg ble gitt mulighet til samtidig imøtegåelse», 
skriver Psykia. 
 
 
Dagens Medisin skriver i sitt andre tilsvar at det ikke forelegger noe substansielt nytt fra 
motparten. 
 



 
  Sak nr. 392/14 

5 

I etterkant av tilsvarsrunden har klager mottatt en uttalelse fra Statens Helsetilsyn, som han 
mener har relevans for den innklagede kronikk.  Et av punktene i kronikken gjaldt om 
Psykia hadde unnlatt å etablere samarbeide med de lokale helseinstanser. Angivelig «i strid 
med alle faglige råd». Tilsynet fastslår at «det skal  i utgangspunktet ikke være noe 
samarbeid eller kommunikasjon om den enkelte pasient mellom fristbruddleverandør og 
helseforetaket.» 
 
Med andre ord er det ikke naturlig at Finmarkssykehuset (helseforetaket) og Psykia 
kommuniserer når ansvaret for pasienten er flyttet, mener klager. 
 
 
Dagens Medisin betegner i en replikk at dette er en avsporing av saken, og at klager 
dessuten har barbert svaret fra Helsetilsynet på en uheldig måte.  
 
 
Psykia skriver i et siste tilsvar at det er meget sterke beskyldinger å heve at man jobber mot 
alle faglige anbefalinger. Saken er at alle de såkalte fristbrudd-sakene er vurdert av 
Helsetilsynet som tilsynsmyndighet. Tilsynet konkluderte med at det ikke var grunnlag for å 
gå videre med saken.  
 
 
Dagens Medisin hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 392/14 

6 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


