
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 029/15 

 
KLAGER:                               

 
Fred Persen 

ADRESSE: Igeldas, 9710 Indre Billefjord 
PUBLIKASJON: Ságat 
PUBLISERINGSDATO: 13. januar 2015 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/politikk 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Etc. 
REGISTRERT: 23.01.2015 
BEHANDLET I PFU:  
BEHANDLINGSTID:  
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Ságats forsideoppslag tirsdag 13. januar 2015 hadde stikktittel «Snuhavna: Ba styreleders 
tante om 30 statlige millioner» og hovedtittel «Skrøt på seg millioner uten dekning». Inni 
avisa fremgikk det at forsideoppslaget siktet til Fred Persen i selskapet Northcape 
Turnaroundport AS (NCTP), og hans kommunikasjon med Kommunal- og 
moderniseringsdepartementet (KMD).  
 
En nyhetsartikkel på side 12 i avisen samme dag hadde tittelen «Vil ha 30 mill. i statlig 

toppfinansiering». I brødteksten kunne en lese at Persen hadde sendt en statssekretær i 
KMD en e-post der han argumenterte for statlig støtte til finansieringen av en snuhavn. Den 
aktuelle snuhavnen skal drives av NCTP. Ságat skrev også følgende om innholdet i e-posten: 
«Persen understreker at eventuelle midler vil gå til Porsanger kommune, ikke til 
snuhavnselskapet.» Ifølge en faktaboks i samme artikkel eier Porsanger kommune 51,73 
prosent av NCTP. Av artikkelen fremkom det videre at statssekretæren som ble kontaktet, er 
tante til styrelederen i NCTP. Hun sa seg derfor inhabil, og henviste Persen til en annen 
statssekretær i KMD.  
 
På side 13 samme dag publiserte Ságat en annen nyhetsartikkel tilknyttet samme 
sakskompleks. Tittelen lød slik: «IR-kontakt Persen varslet åttesifret beløp fra Rica: Rica 

avviser planer om investering i NCTP». Også denne artikkelen viste til e-post-
korrespondanse mellom Persen og KNA. Følgende sto å lese i brødteksten:  
 



 
  Sak nr. 029/15 

2 

«I en e-postutveksling mellom snuhavnas IR-kontakt Fred Persen og [KMD] der de 
diskuterer mulig statlig finansiering […] kan Persen røpe at både Scandic hotels og 
Rica Eiendom etter intensjonen skal skyte inn et åttesifret beløp […] i snuhavn-
selskapet NCTP AS». 

 
Ságat gjenga også, i sitats form, et utdrag fra Persens e-post: 
 

«Nå kommer også næringa inn tyngre, hadde telefonkonferanse med […] Scandic i 
dag og intensjonen er at de og Rica eiendom holding også går inn med et åttesifret 
beløp.» 

 
Administrerende direktør i Rica eiendom holding – som eier Scandic-hoteller i Finnmark – 
ble deretter sitert slik i brødteksten: 
 

«Det er ikke riktig å si at vi er på vei inn som aksjonær per i dag […] Vi har ikke 
tatt stilling til om vi skal inn på aksjonærsiden […] men det er lite trolig». 

 
Mot slutten av artikkelen ble Persen gitt tilsvar: 
 

«Persen avviser at han har gått i offside og varslet om millioninvestorer som ennå 
ikke er klare. Persens versjon av saken er at [NCTP] er i en prosess med Rica og 
Scandic, og at NCTP har et mål om [at] disse skal skyte inn et åttesifret beløp i 
snuhavna. – Vi har ikke sagt at deres intensjon er å gå inn. Vi har sagt at vår 
intensjon er at [de] går inn med et åttesifret beløp» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte Fred Persen. Han deler opp klagen i tre punkter: 
 
1) Han mener at formuleringen «Skrøt på seg millioner uten dekning» på Ságats forside 
tirsdag 13. januar, var «tendensiøs og konkluderende». Klager begrunner sitt syn med at han 
selv, i en artikkel i avisa samme dag, understrekte at det var NCTPs egen intensjon at 
næringen skulle gå inn med et åttesifret beløp. Ifølge klager så Ságat bort fra denne 
presiseringen da avisen valgte overskrift. 
 
2) Klager er i tillegg kritisk til formuleringen «Ba styreleders tante om 30 statlige millioner» 
på Sagas forside samme dag. Klager anfører at Ságat var vel vitende om at det var Porsanger 
kommune som hadde sendt regjeringen en formell anmodning om statlig toppfinansiering, 
ikke NCTP. Om sin egen kontakt med KMD skriver klager at han «påminnet om Porsanger 
kommunes henvendelse og [forespurte] statssekretær om politisk drahjelp». 
 
3) Intervjuet Ságat gjennomførte med klager forut for publiseringene 13. januar, brøt ifølge 
klager med Vær Varsom-plakatens punkt 3.3. fordi journalisten «unnlot å informere om at 
intervjuobjektet var i en intervjusituasjon», heter det i klagen. Klager skriver: 
 
«30 sekunder etter at [klager] har lagt på telefonen etter å ha blitt kontaktet av [journalist] 
sender [klager] en [melding på Facebook] til journalisten der man ber om sitatsjekk, samt 
sender en skriftlig presisering av formuleringen man har gitt på telefon. Dette da [klager] 
sitter inne med et inntrykk av å ha befunnet seg i en intervjusituasjon.»  
 



 
  Sak nr. 029/15 

3 

Klager fikk sitatsjekk. Han hadde en bemerkning, og ønsket å komme med en tilføyelse. Den 
lød slik:  
 
«Ságat har skrevet opp og i mente om finansieringen av NCTP as, og at selskapet har hatt 
som et definert mål at næringen selv er inne på eiersiden. Dette er således ingen ny og 
revolusjonerende nyhet ei heller for Ságat.» 
 
Klager ville ha en bekreftelse på at tilføyelsen ble tatt med i artikkelen, og forsøkte å få 
kontakt med Ságats nyhetsleder før deadline. Dette lyktes han ikke med, og i klagen antydes 
det at nyhetslederen bevisst ventet med å gjøre seg tilgjengelig til etter deadline. Klager 
mener følgelig at Ságat «unnlot muligheten for tilfredsstillende tilsvar», noe klager videre 
anser som et brudd på punkt 3.7., 4.14. og 4.15. i VVp. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
1) Ságat avviser at forsidens hovedtittel, «Skrøt på seg millioner uten dekning», var 
tendensiøs. Ifølge redaksjonen fremkom det av artikkelen at de påståtte investorene ikke 
hadde sagt ja til å bidra økonomisk, og at klager gikk «vel langt i å skjønnmale prosjektet 
overfor regjeringens representant.» 
 
2) Heller ikke forsidens stikktittel, «Snuhavna: Ba styreleders tante om 30 statlige millioner», 
er kritikkverdig ifølge Ságat. Dette fordi Porsanger kommune, som er hovedeier i NCTP, har 
bedt staten om 30 millioner kroner til snuhavna, og både klager og NCTPs styreleder «har 
frontet prosjektet overfor nasjonale myndigheter», skriver redaksjonen i sitt tilsvar.  
 
3) Ságat stiller seg uforstående til at klager ikke var klar over intervjusituasjonen. 
Redaksjonen skriver følgende i tilsvaret: 
 
«Klager avsluttet telefonsamtalen med journalisten med å si: ‘Det kan du skrive’. Klagen 
dokumenterer at klager satt med inntrykk av å ha befunnet seg i en intervjusituasjon og 
endog ba om sitatsjekk kun etter 30 sekunder […] Å be om sitatsjekk av et telefonintervju 
betyr at intervjuobjektet må ha vært klar over intervjusituasjonen.»  
 
Videre anfører Ságat at klager fikk tilsendt sitatene til gjennomsyn, og at han godkjente dem. 
Redaksjonen mener å ha gitt klager anledning til samtidig imøtegåelse, og bemerker at en 
ikke kan påberope seg retten til å imøtegå uttalelser en selv har kommet med i samme 
intervju. Klagers tilføyelse etter sitatsjekken ble ikke tatt med i artikkelen, dels fordi 
redaksjonen vurderte den som polemisk og mindre relevant for artikkelens tema, og dels av 
produksjonsmessige årsaker. Ságat oppgir imidlertid at de ga klager et tilbud om å sende inn 
et leserinnlegg som senere kunne publiseres som et utfyllende tilsvar. 
 
At nyhetsleder på noe tidspunkt søkte å gjøre seg utilgjengelig for klager, avvises i tilsvaret. 
Det fremholdes at klager ikke gjorde noe forsøk på å kontakte ansvarlig redaktør, og at 



 
  Sak nr. 029/15 

4 

«konversasjonen med redaksjonen som fremkommer av klagen, strakte seg over et tidsrom 
på 20 minutter.» 
 
 
Klageren hadde kommentarer til Ságats tilsvar.  
 
1) Han argumenterer for at ordet «næringa» i formuleringen «Nå kommer også næringa inn 
tyngre» innbefattet næringslivsaktører som allerede hadde vedtatt at de ville gå inn med 
penger i NCTP. Av den grunn fastholder klager at Ságats hovedtittel på forsiden «Skrøt på 
seg millioner uten dekning» var kritikkverdig og tendensiøs. 
 
2) Videre fremholder klager at det var Porsanger kommune som søkte regjeringen om 
bistand, ikke NCTP, og at forsidens stikktittel derfor var kritikkverdig. 
 
3) Klager avviser at han sa «det kan du skrive» til Ságats journalist under den aktuelle 
telefonsamtalen. Ifølge klager kom det heller ikke frem at journalisten ringte ham i embets 
medfør. Klager beskriver telefonsamtalen som en diskusjon/krangel om den omtalte e-
postens innhold, og oppgir at han først etter at samtalen var avsluttet, reflekterte over at han 
kanskje var blitt intervjuet. Og ettersom han ikke forsto at han ble intervjuet, hadde han, 
ifølge seg selv, heller ikke forutsetninger for å vurdere om han svarte tilfredsstillende på 
journalistens spørsmål. Endelig stiller klager igjen spørsmål ved om Ságats nyhetsleder 
bevisst gjorde seg utilgjengelig frem til deadline. 
 
  
Ságat besvarte klagers anførsler punktvis. 
 
1) Redaksjonen står fast ved at det må kunne sies at klager skjønnmalte prosjektet overfor 
statssekretæren, all den tid de to navngitte firmaene (Rica og Scandic) i klagers e-post ikke 
vedkjente seg intensjoner om å investere i NCTP. 
 
2) Videre mener Ságat at NCTP har vært så dypt involvert i arbeidet med å skaffe statlige 
midler til snuhavna, at de hadde dekning for forsidens stikktittel. For å underbygge 
argumentet skriver de følgende: 
 
«Den påklagde artikkel foranlediget et skriftlig spørsmål i Stortinget til kommunalministeren 
om habilitetsregelverket, jamfør vedlegg. Dette dokumenterer at statssekretæren helt korrekt 
fratrådte som inhabil, fordi hun er tante til styreleder i snuhavnselskapet. Med andre ord har 
også departementet identifisert snuhavnselskapet med kommunens søknad om pengestøtte 
til snuhavna. Da er det søkt av klager å påstå noe annet.» 
 
3) Redaksjonen mener å kunne bevise at klager uttalte seg slik det fremkom av første tilsvar, 
og viser igjen til at de har skriftlig dokumentasjon på at han ba om «sitatsjekk av ditt 
telefonintervju» 30 sekunder etter at samtalen var over. Avslutningsvis påpeker Ságat igjen 
at klager fikk sitatsjekk, ble korrekt sitert, samtidig imøtegåelse samt tilbud om spalteplass 
for ytterligere tilsvar i påfølgende avis. 
 
 
 
  


