
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 405/14 

 
KLAGER: 

 
Helle Vestli 

ADRESSE: Fjellstubben 9A,1481 Hagan 
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 29.12.2014 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: TV-underholdning 
SØKERSTIKKORD: Integritet 
REGISTRERT: 30.12.2014 
BEHANDLET I PFU: 24.02.2015 
BEHANDLINGSTID: 54 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 sendte mandag 29. desember 2014 et program med tittelen «Nyttårsfest». Programmet 
ble sendt fra restauranten Vaaghals i Oslo og tema var matretter og tilhørende drikke som 
kunne egne seg til en nyttårsfest. Programleder var Arne Hjeltnes.  
 
TV 2s egen programomtale var slik: 
 

«20.00 Nyttårsfest med Arne og Tina. Norsk Livsstilprogram. Sesong 1, episode 3 
av 3. Arne Hjeltnes og Tina Marie Dingsøyr Vik inviterer til nyttårsfest i Oslo med 
treretters festmeny. Champagne-skole og celebert besøk. Og det er selveste 
statsminister Erna Solberg som letter på sløret om sitt eget nyttår før Martine 
Aurdal, Freddy Dos Santos og Solveig Barstad bedømmer maten. Festmusikken 
står Heine Totland og Gisle Børge for.» 

 
Programmet, som hadde en times varighet, hadde slik innledning:  
 
AH - Arne Hjeltnes, programleder 
TMDV - Tina Marie Dingsøyr Vik, programleder 
 

AH - Eit år går mot slutten og det nærmar seg sjølve nyttårsaftan. For nokon betyr 
det årets største fest, for andre betyr det å tala til folket og oppsummera stoda i 
kongeriket.  
 



 
  Sak nr. 405/14 

2 

TMDV - Men felles for oss alle er at det betyr god mat og drikke. Vi skal gi dere 
den beste nyttårsmenyen, og vi får noen hyggelige gjester på besøk. 
 
AH - Så følg med oss, så skal du få en skikkelig nyttårsfest her ifrå hippe Oslo. 
 
Intro med blant annet med bilde av inngangsdøra til restauranten Vaaghals 
Super: Nyttårsfest med Arne og Tina 
 
AH - Kveldens program står i festmenyens tekn og det vært celebert besøk. Likar 
du champagne, så har me gode tips for eit godt valg til nyttårsaftan. 
 
Nærbilde av restaurantens navn (VAAGHALS) på inngangsdøra. Deretter nærbilde 
av bokstav to og tre i navnet (AA) 
 
AH - God kveld- Nå er det snart nyttår og me har tatt turen til den nye, moderene 
bydelen, Bjørvika i Oslo.  
 
TMDV - Ja, og vi er så heldige å stå her hos Jørn Lie i hans restaurant, Vaaghals. 
Jeg skal lage en festmeny som kommer til å passe perfekt til nyttårsaften. 
 
AH - Alle veit jo at julemat, det er jo stort sett pinnekjøtt, men hva er eigentlig 
nyttårsmat, Tina Marie? 
 
TMDV - For mange er det nok helstekt kalkun. Men jeg har lyst til å bruke mye 
fisk og skalldyr. For vi er nå i vintersesongen og da passer det aller best. 
 
AH - Og så skal vi få celebert besøk. Me har nemlig invitert statsministeren og 
mannen hennar til å komme innom og få smake litt god mat, og så kjem det litt 
andre folk og så har eg invitert det som alle festar bør ha. Alle bør nemlig invitere 
ein Heine Totland. Altså ein fyr som både kan være med å vaske opp, kan servera, 
lage mat og som synge og spela. 
 
TMDV - Jeg skal starte med å servere litt fingermat...  
 

Programmet fortsetter. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klageren er en vanlig seer. Hun skriver: 
 
«Arne Hjeltnes er programleder. I innlerdningen til programmet beskrives beliggenheten til 
restauranten de skal besøker/sende fra og også navnet på restauranten: Vaaghals. Denne 
restauranten har Arne Hjeltnes eierinteresser i, og han ønsker «velkommen til oss» sammen 
med andre medeiere på restaurantenes hjemmesider, 
http://www.vaaghals.com/#!omoss/cim6  . Hele programmet fra kl 20 - 21 sendes fra 
denne restaurantens lokaler. Så langt jeg får med meg, opplyses det ikke at programlederen 
er medeier i denne restauranten.» 
 
Klageren mener det foreligger brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.3, om at 
redaksjonelle medarbeider må unngå interessekonflikter og dobbeltroller som kan svekke 

http://www.vaaghals.com/%23!omoss/cim6


 
  Sak nr. 405/14 

3 

deres troverdighet. Videre anføres det brudd på punk 2.4, om at redaksjonelle medarbeidere 
ikke må utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 opplyser at programmet er produsert av et eksternt selskap og at TV 2 ikke har en 
regulær produksjonsavtale, men en avtale om visningsrett. «TV 2 vurderer naturligvis også 
programmer hvor det er inngått visningsavtaler før utsendelse. TV 2 så ikke da at det var i 
strid med god presseskikk, og klagen endrer ikke denne vurderingen.» 
 
I TV 2s tilsvar vises det til at Arne Hjeltnes er en velkjent underholder, forfatter, reklame- og 
medieperson, og at han fra tid til annen benyttes av TV 2 som deltaker eller programleder, 
typisk i underholdningsprogrammer. Det anføres at hans hovedinntekt kommer fra annen 
virksomhet. TV 2 vektlegger i tilsvaret at Hjeltnes ikke er i kjerneområdet av det som 
omfattes av begrepet «redaksjonell medarbeider».  
 
Videre vises det til at matprogrammer gjerne lages i direkte samarbeid med en ekstern 
virksomhet og dennes eier/kokk/restauratør, og at denne ofte er et helt sentralt element i 
produksjonen. «Det har i liten grad vært aktuelt å informere spesifikt om eierforholdene og 
andre kommersielle interesser i slike sammenhenger, man har snarere sett dette som «mer 
tilleggsreklame» enn «nødvendig opplysning» til seerne.» Det opplyses at Hjeltnes indirekte 
eier fem prosent av restauranten og at hans deltagelse ikke var motivert ut fra eierforholdet.  
 
Det opplyses videre at Hjeltnes ikke deltok i beslutningen av valg av opptakssted, og at 
valget ble tatt ut fra at restauranten har gode opptaksforhold. Videre: «Arne Hjeltnes 
opplyste for øvrig før avtale om opptakssted ble gjort, at han hadde en slik begrenset 
eierandel på 5 % i selskapet, og at han ikke eide denne direkte. (...) Hans rolle ble således kun 
å være programleder.» TV 2 anfører at å hevde at Arne Hjeltnes har laget, og TV 2 har sendt, 
et program som er produsert for og motivert av å lage reklame for Vaaghals ikke er korrekt. 
«Det er ikke i strid med god presseskikk i en slik situasjon å unnlate å opplyse at en 
medvirkende i Arne Hjeltnes posisjon, har en liten indirekte eierandel på 5 % i 
opptaksstedet.»  
 
Det vises også til at programmet ikke inneholder noen salgsfremmende framheving av 
restauranten eller den produkter. TV 2 mener også det faktum at Hjeltnes fremtrer på 
restaurantens hjemmeside ikke har noen direkte betydning for saken.     
 
 
Klageren hadde ikke ytterligere kommentarer og tilsvarsrunden ble avsluttet.  
 
 
  



 
  Sak nr. 405/14 

4 

 


