
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 378/14 

 
KLAGER:                               

 
Marit Larsen 

ADRESSE: Husavarden 5, 5305 Florvåg 
PUBLIKASJON: Bergens Tidende (nett og papir) 
PUBLISERINGSDATO: 15.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Kultur 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, feilaktige opplysninger, saklighet og 

omtanke, 
REGISTRERT: 18.11.2014 
BEHANDLET I PFU: 24.02.2014 
BEHANDLINGSTID: 96 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Bergens Tidende publiserte onsdag 15. oktober 2014 en artikkel der forfatteren av en ny bok 
om Leif Andreas Larsen, alias «Shetlands-Larsen», var intervjuet. Tittelen var «Kunne vært 

tidenes bergenskjendis» og ingressen: «Shetlands-Larsen står på sokkel, har 
minnesmerke, ble kåret i århundrets vestlending og det er laget film og bok om ham.  
- Men han ville bare være familiemannen som fikk være i fred, sier forfatter Truls 
Synnestvedt.» 
 
Papirartikkelen var illustrert med et bilde Larsen og følgende bildeteksten: 

 
«SJØENS HELT: I motsetning til en del andre tungt dekorert krigshelter, hold Leif 

Larsen en meget lav profil, sier Truls Synnestvedt. Han har skrevet bok om 
mannen som BT-leserne i 1999 kåret til århundrets vestlending. «Shetlands-Larsen 
- helten som kom hjem» forteller historien om en stor krigshelt som var rolig, 
modig og lavmælt, like til det siste» 

 
Det fremgikk av artikkelen at den forrige boka om Larsen kom i 1947, og at den nye boka tar 
for seg Larsens liv etter krigen. Det opplyses også at familien til Larsen ikke har ønsket å 
bidra til boka og at forfatteren har hatt samtaler med folk som kjente Larsen. I artikkelen 
omtales blant annet Larsens forsøk på å drive næring etter krigen: 
 
 



 
  Sak nr. 378/14 

2 

 «Leif Larsen gjorde tre forsøk på å drive sivil næringsdrift etter krigen. Først 
produserte campingutstyr. Så satset han på salg hvitevarer, og til slutt ville han 
prøve seg på fiskeoppdrett, i et vann på Sotra. Han kjøpte inn 100.000 ørretyngel 
fra Danmark, og satte ut. Men i løpet av svært kort tid døde nesten hele bestanden. 
- Alle forsøkene må regnes som mislykket, mener forfatteren.» 

Videre under mellomtittelen «Rik på egen bok» stod det: 

«Godt med penger hadde han likevel, i hvert fall en stund. Det var nemlig ikke 
Fritjof Sælen som skrev boken som er blitt en av Norges mest solgte gjennom 
tidene, «Shetlands-Larsen», eller opprinnelig «Sjetlands-Larsen». - Det var Leif 
Larsen selv som skrev teksten, men den ble bearbeidet og løftet litterært av Sælen. 
Dette har jeg dokumenter på. Jeg har sett Larsens håndskrevne manus, sier 
Synnestvedt. Boken solgte til de grader godt. - Sælen ba om et engangsbeløp fra 
Eides forlag, og fikk 20.000 kroner. Larsen ba om prosenter av salget, og fikk en 
kontrakt med stigende verdi. Det var en lur beslutning. Boken har solgt over 
500.000 eksemplarer verden over, særlig mange i Storbritannia. Etter dagens 
pengeverdi fikk Leif Larsen 3,5 millioner kroner for «Shetlands-Larsen». For 
pengene bygget han seg hus, blant annet.» 

Under mellomtittelen «Ingen sjanse etter krigen» stod det:  

«Leif Larsen fikk aldri noen militær karriere i fredens Norge. Av flere grunner. 
Han fikk ansvar for å bygge opp Sjøheimevernet på Vestlandet, men det fikk en 
brå slutt i 1955. Ifølge krigshistoriker Ragnar Ulstein, som har en sentral plass i 
boken, var det en admiral som stoppet Larsens karriere. Det var den gamle 
krigsheltens uformelle stil, og en og annen dram for mye i sosiale lag, som var 
årsaken. Dessuten hadde han ikke gått Krigsskolen, og han fargeblind. Det stengte 
for en militær karriere i fred, til tross for 52 kryssinger av Nordsjøen i krig. - Han 
hadde ikke en sjanse i marinen etter krigen, slår Truls Synnestvedt fast, om 
verdens mest dekorerte sjøoffiser.» 

Artikkelen var utstyrt med en faktaboks om Larsen der det blant annet stod: 
 

«Seilte før krigen som motormann og fyrbøter både innenriks og i utenriksfart»  
[…] «1968: Pensjonist.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er datter av avdøde Leif Andreas Larsen. Hun mener artikkelen setter faren i et svært 

negativt lys og at artikkelen inneholder flere «direkte usanne påstander, rykter og sladder.» 

Etter klagers mening bryter BT, og forfatter Truls Synnestvedt, følgende punkter i Vær 

Varsom plakaten: 1.5. (beskytte enkeltmennesker mot overgrep), 3.1. (kilder skal 

identifiseres), 3.2. (kontroll av opplysninger), 4.1. (saklighet og omtanke), 4.2. (skille 

fakta/kommentar), 4.3. (privatlivets fred), 4.7. (identifisering) og 4.13. (feilaktige 

opplysninger). 

 

For det første reageres det på omtalen av Larsens forsøk på å drive næring etter krigen. Hun 

skriver: «Truls Synnestvedt mener at alt Larsen gjorde var mislykket, og det må han jo få lov 

til å mene, men han kan ikke i en offentlig publikasjon basere det på anonyme kilder og 



 
  Sak nr. 378/14 

3 

usanne rykter. Disse utsagnene er bare brukbare til å fremstille Larsen i et negativt lys. […] 

Ved å nevne alkohol i en setning og mislykket arbeid i en annen og noe som fikk «en brå 

slutt» i en tredje, har han antydet uten å si noe høyt som han ikke har dekning for og han har 

ledet lesernes tanke inn på den retningen han vil at den skal ta. [...] Larsen var sikkert ikke en 

god selger eller forretningsmann, men «mislykket» var det ikke. Fabrikkdriften med 

produksjon av ryggsekker og campingsenger gikk forresten godt i mange år. At Bergens 

Tidende synes at de kan sjikanere ærlig arbeid er en dårlig arbeidsform.»  

 

Videre reageres det på opplysninger om at faren skal ha tjent seg rik på den tidligere boka om 

ham. Klager legger ved en kontrakt som var inngått mellom forlaget og Sælen, og som ifølge 

klager viser at Sælen og Larsen delte royalties likt. Samme forhold omtales også i boken, 

skriver klager, der står «Larsen angivelig nektet å forandre kontrakten selv om Sælen spurte 

om det i ettertid da han så at boken solgte godt. Han hadde visst ikke trodd det på forhånd.» 

Klager mener artikkelen i Bergens Tidende kan få publikum til å tro at «Larsen regelrett lurte 

Frithjof Sælen.» 

 

Også omtalen av Larsens karrierestopp reageres på. Klager skriver: «Larsen hadde ikke 

«uformell stil» heller tvert imot. Han tok ikke en «dram» for mye, det høres fornedrende ut å 

omtale Larsen på den måten. Hva er hensikten annet enn å sette i gang gamle rykter, eller nye 

for den del? Å omtale Larsen «som den gamle krigshelt» og hans «uformelle stil» er 

respektløst og egnet til å forvirre og så tvil hos leseren. Da krigen var over var Larsen 39 år, 

han var alltid uklanderlig i oppførsel og var lavmælt og dannet. Dette som BT skriver her er 

synsing og usanne rykter og et ønske om å fremstille Larsen i et negativt lys. Det er også 

vanskelig å se hva som er BT sine uttalelser og hva som er Ragnar Ulstein sine. Og Truls 

Synnestvedt sin synsing om hvilke sjanser eller ikke sjanser Larsen hadde i Marinen etter 

krigen virker veldig malplassert.»  

 

Klager reagerer på at faktaboksen inneholder feil. Det opplyses at Larsen ikke seilte som 

motormann og fyrbøter, men som matros og motorbåtfører. Klager skriver: «Ikke noe galt i å 

være fyrbøter, men det later til at Bergens Tidende har funnet bare de laveste karakteristikker 

og det er veldig tydelig en bestemt hensikt med det.» 

 

Larsen ble ikke pensjonist i 1968, men i 1973. Klager viser til vedlagt brev om pensjonsalder, 

og skriver: «At Larsen jobbet full dag med ærlig arbeid fra han var 16 år til han gikk av med 

pensjon i 1973, 67 år gammel, var vel ikke noe som var verdt å nevne for Bergens Tidende. 

Ærlig arbeid er ikke noe som teller for å få solgt en historie.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergens Tidende (BT) skriver innledningsvis «Leif Andreas Larsen var Norges mest 
dekorerte sjøoffiserer. Han mottok blant annet «Krigskorset med sverd» to ganger for sine 
heltedåder. Bergens Tidendes lesere kåret ham i år 2000 til «Århundrets vestlending».» 
 
Avisen er overrasket over anklagene om at BT bevisst ønsker å sverte Larsens ettermæle, og 
mener dette er en urimelig påstand: «Etter vår mening er artikkelen skrevet i en respektfull 
tone, uten annet motiv enn å fortelle leserne om innholdet i en ny bok om Vestlandets største 
krigshelt. Med tanke på Shetlands-Larsens posisjon i norsk historie, var det åpenbart 
relevant å formidle hva forfatter Truls Synnestvedt la vekt på.» 



 
  Sak nr. 378/14 

4 

BT mener kjernen i klagen knytter seg til VVpl punkt 3.2, at klager mener BT gjengir fakta 
uriktig. Avisen skriver: «Spørsmålet blir om BT i tilstrekkelig grad har kontrollert om 
opplysningene er korrekte.»  
 
Det vises til at artikkelen bygger på et intervju med forfatter Truls Synnestvedt og 
opplysninger som fremkommer i boken «Shetlands-Larsen – Helten som kom hjem» (2014).  
BT skriver: «Vi kan ikke utelukke at boken inneholder feil, men forfatteren har gjort et 
omfattende kildearbeid. Etter vår mening var det ikke mulig for avisen å etterprøve alle 
detaljopplysningene i boken. Dette var et intervju der Synnestvedt redegjorde for sine funn.» 
 
Videre mener avisen det er feil å hevde at forfatteren fikk anledning til å synse i Bergens 
Tidende, og skriver: «Opplysningene som ble gjengitt bygger på grundig research fra 
forfatterens side.» BT viser til flere navngitt kilder som forfatteren har intervjuet, og at det for 
eksempel fremkommer i boken at «Frithjof Sælens datter har tatt vare på farens arkiv. Her 
fremgår det at Sælen valgte engangshonorar, mens Larsen ønsket en prosentvis andel av 
inntektene. Vi legger ved en kopi av et brev Sælen skrev til journalist Eivind Fossheim i 
Aftenposten i 1990. Her skriv forfatteren at han mottok 20.000 kroner, mens Larsen fikk langt 
mer.» (Se vedlegg) Klagers vedlegg er en standardkontrakt mellom forlag og forfatter fra et 
langt senere tidspunkt, skriver BT.  
 
BT skriver at når det gjelder omtalen av pensjonsalderen er det mulig avisen har misforstått, 
«men opplysningen stammer fra minneordet daværende Generalinspektør for Sjøforsvaret, 
kontreadmiral Rolf E. Pedersen, skrev 18. oktober 1990. Der stod det at Leif Larsen jobbet i en 
sivil stilling ved Sjøforsvaret fra 1964 til 1968 – «da han fratrådte med pensjon».» 
 
Oppsummert anføres det av BT at boken hadde nyhetsverdi, og at artikkelen bygger på et 
tilstrekkelig kildearbeid, og gir relevante opplysninger om Shetlands-Larsens liv etter krigen.  
Det kan være unøyaktigheter, ikke vesentlige feil. Slik BT ser det, er artikkelen både nøktern, 
ryddig og skrevet med respekt.  
 
Det opplyses også om at klager ikke ønsket boken utgitt i det hele tatt, og at avisen mottok et 
tilsvar fra klager som var planlagt publisering da klager trakk det: «Larsen hadde med andre 
mulighet til å korrigere intervjuet med Synnestvedt. Hun fikk tilbud om en helside i avisen, 
men avslo.» I stedet kom klagen til PFU. 
 
 
Klager skriver hun har kontaktet de navngitt kildene BT referer til og de benekter å ha gitt 
opplysninger til Bergens Tidende. Når det gjelder pengene fra boken, skriver klager: «Så er 
det Fritjof Sælen sine antagelser om at Larsen skal ha blitt mangemillionær i 1947 og at han 
selv bare fikk småpenger. Til det er å si at jeg synes det er trist for Sælen hvis han gikk med 
en slik gnagende mistanke om at Larsen skal ha blitt mangemillionær. Hvis det er noen trøst 
for hans etterlatte så kan jeg avvise den mistanken. Larsen fikk sikkert en slump med penger 
etter datidens målestokk, men mangemillionær ble han ikke. Og jeg fristes til å si: "So what?" 
Var det ikke Larsen som i fem lange år risikerte livet for det han trodde på? At han fikk noen 
kroner for den boken var kanskje ikke for mye. Og som Aftenposten har notert nederst på 
arket så snakket Larsen alltid fint om Sælen, Larsen snakket alltid fint om alle mennesker. Jeg 
har før sendt inn kontrakten som vedlegg, som viser at både far og datter Sælen fikk 
royalties og at Sælens datter Astrid fremdeles mottar royalties. Boken selger fremdeles.»  
  
«At Larsen gikk av i 1973 har jeg sendt inn bevis på, så det er greit.» 
  



 
  Sak nr. 378/14 

5 

«Jeg har også vært i kontakt med Ragnar Ulstein, han avkrefter mange av de utsagnene som 
BT påstår kommer fra han. Og han bekrefter at BT bruker anonyme kilder, så også med 
hensyn til denne såkalte admiralen som skal ha satt en stopper for Larsens karriere. Hvis en 
dram i sosialt lag skulle sette en stopper for en karriere, så hadde det ikke vært mange 
karrierer her i landet. BT sin bruk av anonyme kilder for å hevde misbruk av alkohol strider 
helt klart med Vær Varsom plakaten.»  
 
«Truls Synnestvedt "slår fast" at Larsen ikke hadde en sjanse i Marinen etter krigen og at alt 
han gjorde var mislykket. Det må vel sies å være noe overdrevet. Han ville hatt en sjanse i 
Marinen, men offiserene lot han ikke slippe til.» 
  
 
Bergens Tidende (BT) mener klagers kritikk først og fremst retter seg mot opplysninger som 
fremkommer i boken. «I vårt tilsvar har vi gjort rede for forfatterens kildearbeid. Vi oppfattet 
det som grundig. Det var ikke grunn til å betvile at bokens innhold.» 
 
BT skriver at klager misforstår. BTs kilde er forfatter Truls Synnestvedt og boken «Helten 
som kom hjem». Det er Synnestvedt som har gjort research og intervjuet kildene vi henviste 
til vårt tilsvar, ikke BTs journalist. Ettersom klagens kjerne var påstander om feil i boken, tok 
vi oss bryet med å gjengi forfatterens kildegrunnlag.» […] 
 
BT har også sjekket i etterkant, og skriver at ettersom klager i sine kommentarer skriver at 
Ulstein avkreftet at han er kilde til opplysninger i boken, tok BT kontakt med ham. 
Vi fikk kopi av hans e-post til Marit Larsen datert 9. januar i år. Vi leser den som en 
bekreftelse på det BT har gjengitt: «Leif Larsen som eg hadde nær kontakt med, let meg 
forstå at admiral (Hostvedt gav Leif Larsen, sjef for Sjøheimevernet i distriktet, ein 
reprimande for å ha tatt seg en eller fleire drammar under ei øving. Larsen oppfattet den så 
provoserande at han sa opp stillinga si. Dermed vart Larsen gåande ledig. (…) Vi oppfattet at 
admiralens reprimande kunne ha virket som en avskjed, og at Larsen kvitterte med å seie 
opp.» 
 
Avisen skriver at opplysningene om Shetlands-Larsens liv og virke etter krigen har allmenn 
interesse. «Det dreier seg om en betydelig skikkelse i norsk historie. Vi kan ikke se at det var 
et presseetisk overtramp å gjengi sentrale deler av boken. Det er utgitt en rekke bøker om 
norske krigshelter. Enkelte av dem inneholder historisk korrekte opplysninger etterkommere 
kan mislike. Det må likevel være mulig for mediene å referere fra bøkene, særlig når 
innholdet er så lite kontroversielt som i dette tilfellet. Vi kan ikke se at denne artikkelen 
skader ShetlandsLarsens ettermæle eller er til stor belastning for hans familie.» 
 
[…] «Denne saken handler om at Marit Larsen bestrider innholdet i en bok om sin far. Etter 
vår mening er det en seriøs bok som har offentlig interesse. Derfor omtalte BT den. Vi stiller 
oss fortsatt spørrende til at Larsen trakk sitt leserinnlegg der hun kritiserte forfatteren.» 
 

Klageren kom etter tilsvarsrunden tilbake med en kommentar om at Ragnar Ulstein aldri har 

vært en venn og fortrolig av Leif Larsen. 

 
 
Bergens Tidende hadde ingen ytterligere kommentarer. 

  


