
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 351/14 

 
KLAGER:                               

 
Andreas Ringdal 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Dagbladet 
PUBLISERINGSDATO: 31.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Kommersielt stoff 
SJANGER: Nett-TV 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame, avvis alle forsøk etc 
REGISTRERT: 05.11.2014 
BEHANDLET I PFU: 24.02.2015 
BEHANDLINGSTID: 119 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagbladet publiserte fredag 31.oktober 2014 fire videoepisoder (web-TV-serie) på 
Dagbladets tv-kanal på nett, dbtv.no. Filmene handlet om livet ombord på Forsvarets 
seilskute «Staatsraad Lehmkuhl».  
 
Filmene ble omtalt på forsidens nyhetsløp med et bilde av en seilskute og tittelen «Slik er 

livet om bord på Norges tøffeste seilskute» Over bildet var det publisert en grønn stolpe 
der det stod «ANNONSØRINNHOLD». Under bildet og tittelen, var dbtv-logoen publisert, 
sammen med følgende tekst: «Dette er annonseinnhold fra Forsvaret. Se video.» 
 
Ved å klikke på saken kom man direkte inn på en egen nettside under Dagbladets TV-kanal 
på nett. Logoen dbtv var synlig på toppen av siden (øverst i venstre billedkant), etterfulgt av 
menyvalgene: Nyheter – Sport – Kultur – Serier – Mer – Annonsør-tv. Serien fra Forsvaret lå 
under fanen «Annonsør-tv». 
 
Selve nettsiden hadde et avspillervindu for episodene og siden var merket på toppen med en 
grønn horisontal stolpe der «Annonsør-TV» ble gjentatt fem ganger. I selve avspillervinduet, 
når episodene ble vist, var det merket «Annonsør-TV» i høyre bildekant. Under 
avspillervinduet stod det: «Episode 1 - Hvordan er livet på et seilskip over Atlanteren?» 
etterfulgt av Forsvarets logo og følgende tekst: 
 

«Denne videoen er annonsør-TV fra Forsvaret Klikk her for å lese mer om 

http://annonse.dagbladet.no/produkter/produkter/annonsorfinansiert_innhold


 
  Sak nr. 351/14 

2 

annonsørinnhold. I første episode får vi møte kadettene ombord på KNM Statsraad 
Lehmkuhl - et skip av typen «Bark», sjøsatt i 1914. Hvordan er egentlig livet på et 
seilskip som skal over Atlanteren? Hvordan kommer man seg opp i en 
hengekøye?» 

 
Se mer her: http://www.dbtv.no/lehmkuhl/3866571800001 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er en vanlig seer. Han reagerer på at det er vanskelig å skille mellom redaksjonelt og 
sponset innhold. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6. Klager skriver: «Synes det er 
ekstra ille at Dagbladet bruker sin egen dbtv logo sammen med betalt innhold.» 
 
Det vises til også til Vær Varsom-plakatens punkt 2.2., om integritet og troverdighet: 
«Vanskelig å ta vare på integritet med så tett knytning mellom redaksjonelt og betalt 
innhold. En liten linje nederst om at det er gjort av Dagbladets kommersielle avdeling hjelper 
ikke så veldig. Publikum oppfatter at dette kommer fra Dagbladet».  
 
Også Tekstreklameplakatens punkt 2 vises det til: «Temabilag og temasider er redaksjonelle 
produkter som stiller særlige krav til journalistisk integritet. Både planlegging, innhold og 
presentasjon skal skje i pakt med ordinære prinsipper for redaksjonell uavhengighet og 
kildekritikk. Annonsebilag er ikke et redaksjonelt produkt, og skal ha en form og en merking 
som gjør at det ikke kan forveksles med redaksjonelle bilag.» Klager skriver «Så lenge 
dbtvlogo brukes vil dette kunne forveksles med redaksjonelt innhold».  
 
Tekstreklameplakatens punkt 5 vises det og til: «Ta ikke inn annonser og annet kommersielt 
materiale i – eller ved – journalistiske tekster og bilder på en slik måte at det klare skillet 
mellom reklame og redaksjonelt innhold svekkes.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagbladet opplyser at dette dreier seg om fire reklamefilmer produsert av Forsvarets 
mediesenter. Dagbladet mener filmene er tydelig merket og at filmene er klart adskilt fra 
aller former for redaksjonelt innhold på dbtv.no.  Dagbladet mener avisen har tatt klare og 
bevisste grep som sikrer at publikum ikke skal være i tvil om at det dreier seg om 
annonsørinnhold.  
 
Det vises til at klager reagerer på at dbtv-logene står sammen med betalt innhold. Avisen 
skriver at Dbtv er Dagbladets varemerke for tv på internett, og Dagbladet, som alle andre 
medier, har rett til å angi sin logo på hver enkelt siden, enten det er i papirformat eller på 
andre publiseringsplattformer. Sentralt for Dagbladet er at avisen må ha samme muligheter 
som andre kommersielle tv- og nett-aktører som TV 2, TVNorge, VG m.fl. 
 
Avisen skriver: «Kravet til tydelig merking av kommersielt innhold innebærer ikke at det 
enkelte medium skal ta bort sine egne kjennetegn. I likhet med andre aviser har Dagbladet til 
alle tider, uansett plattform – og særlig på papir – vært en kombinasjon av redaksjonelt stoff 
og annonser. Her hviler klagen på en grunnleggende misforståelse». 
 
 

http://www.dbtv.no/lehmkuhl/3866571800001


 
  Sak nr. 351/14 

3 

Når det gjelder til merkingen vises det først til det Dagbladet mener er en tydelig merking på 
forsiden. Det vises til en «grønn horisontalt stolpe merket ANNONSØRINNHOLD. Under 
bildet […] er det igjen angitt med grønn skrift at «dette er annonsørinnhold fra Forsvaret» og 
se video.» Logoen til dbtv framkommer fordi dette er annonser i Dagbladets egne TV-kanal 
på nett, dbtv. 
 
Videre opplyses det at fra forsiden kommer man direkte inn på en nettside under dbtv og 
fanen «Annonsør-TV». Dagbladet omtaler denne nettsiden som en landingsside, og det vises 
også til at det på den konkrete landingssiden ikke er plassert noe redaksjonelt stoff. Det er 
kun de fire reklamefilmene fra Forsvaret som vises her. Det vil si at Dagbladet lenker fra 
annonsørinnhold på forsiden til annonsørinnhold på dbtv. 
 
Det vises også til at landingssiden er tydelig merket der det flere ganger på siden angis at det 
dreier seg om betalt innhold. Det er en grønn stripe på toppen der «Annonsør-tv» gjentas 
fem ganger.  Over stripen er ANNONSØR-TV skilt ut under en egen fane, klart adskilt dra 
de redaksjonelle emneområdene, skriver Dagbladet. Det vises også til at «annonsør-tv» er 
angitt i avspillerruten. Videre er Forsvarets våpenlogo inntatt under avspilleruten, og det 
står «Denne videoen er annonsør-tv fra forsvaret». 
 
Nederst på siden opplyses det at dette er annonsørinnhold og gjort tilgjengelig i samarbeid 
med Dagbladets kommersielle avdeling. Det er videre henvist til annonsørretningslinjer og 
til annonseavdelingen. Dagbladet viser også til at det på den konkrete landingssiden ikke er 
plassert noe redaksjonelt stoff.  
 
Slik Dagbladet ser det, har avisen funnet et format som kan tjene til etterfølgelse for andre 
medier. «Ved å lage egne sider for annonsør-tv opprettholdes de grunnleggende formål i det 
presseetiske regelverket.» Det avvises at det skulle være et brudd på god presseskikk. 
 
 
Klageren hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 
 
  


