
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 348/14 

 
KLAGER:                               

 
Christopher Lejonberg 

ADRESSE: Christophers vei 5, 0871 Oslo 
PUBLIKASJON: Varden 
PUBLISERINGSDATO: 27.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 03.11.2014 
BEHANDLET I PFU: 27.01.2015 
BEHANDLINGSTID: 84 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Varden publiserte 27. oktober 2014 på sine nettsider en henvisning med tittelen 
«Luksushytta gikk fem millioner under takst». I selve artikkelen var tittelen «Enorme sprik 

i hyttemarknaden», og i ingressen sto det:  
 

«Priskravet for luksushytta var 13,5 millionar. Salssummen blei 8,35 millionar 
kroner.» 

 
Tre eiendomsmeglere blir omtalt i artikkelen som handler om spriket mellom prisantydning 
og salgssum for kostbare hytter i Telemark. 
 
Den første megleren sier han har sluttet i selskapet som solgte den omtalte «luksushytta», og 
han ønsker derfor ikke å kommentere saken. 
 
Megler Torbjørn Meli blir deretter i artikkelen presentert som «ein som kjenner 

hyttemarknaden i Øvre Telemark svært bra». Han karakteriserer priskravet som 
«vanvittig», og Varden refererer Meli slik: 
 

«Han meiner at med ein slik prispolitikk kan meklarane vere med å på å forlenge 
den negative trenden som har rådd i marknaden dei siste åra. Meli legg heller 
ikkje skjul på at høge prisantydningar kan vere med å sikre ulike meklarfirma 
oppdrag.» 

 



 
  Sak nr. 348/14 

2 

Den tredje megleren som omtales i artikkelen, Christopher Lejonberg i Nordvik & Partners, 
beskrives som en som «må svare for fleire millionsprekkar på Gaustablikk». Han ønsker 
imidlertid ikke å kommentere saken.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er eiendomsmegler Christopher Lejonberg. Han hevder at journalisten som skrev den 
påklagede artikkelen, har en historikk med samrøre med en av de andre siterte meglerne, 
Thorbjørn Meli.  
 
Klager mener han er urettferdig behandlet ved at avisen er språkrør for en konkurrent 
(Meli), samtidig som den sprer ufullstendig informasjon og ufine insinuasjoner om klagers 
integritet, arbeidsmetodikk og agenda. 
 
Klager anfører at konkurrenten Meli får uttale seg, men at han ikke blir konfrontert med et 
annet salg han hadde i samme område, hvor spriket mellom faktisk pris, takst og 
prisantydning er enda større, relativt sett.  
 
Klager mener Varden har brutt Vær Varsom-plakatens punkter 3.2, 2.2 og 1.2. Han mener 
også Tekstreklameplakaten og Redaktørplakaten er brutt. 
 
Klager har vedlagt en omfattende emailkorrespondanse med Vardens journalist. Av denne 
fremgår det at klageren henviser til sin omsorgsplikt for sine oppdragsgivere når han ikke 
ønsker å uttale seg om prisingen. Han viser til at Varden sammenligner endelig salgspris 
med foreldede prisantydninger fra sensommeren 2013 – som for lengst var trukket tilbake fra 
annonsering. Nye annonser som forelå på Finn.no i 2014 viste lavere prisantydninger – og 
traff markedets budrunder, eller lå like under. Han ga også konkrete eksempler på objekter 
som var solgt over annonsert pris.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Varden skriver at hyttemarkedet er svært viktig i avisens nedslagsområde og at dette derfor 
følges tett. Den påklagede artikkelen ser på forholdet mellom prisantydning og faktisk 
salgssum i det øvre prissegmentet, belyst ved tre konkrete salg. To salg gjaldt klager, men 
hytten med det største avviket, var ikke solgt av klageren. 
 
Varden anfører at det ikke er påvist faktiske feil i den innklagede artikkelen. Avisen gjør 
imidlertid selv oppmerksom på en feil som den har oppdaget, selv om den ikke er påklaget: I 
henvisningen til saken ble det brukt ordet «takst» i stedet for «prisantydning». 
 
Videre avviser avisen påstanden om at den siterte konkurrenten, eiendomsmegler Meli, skal 
ha noen preferert tilgang til Vardens spalter. Varden opplyser at avisen i 2014 har sitert 28 



 
  Sak nr. 348/14 

3 

ulike eiendomsmeglere, hvorav Meli bare er sitert fem ganger, hvilket er sjeldnere enn flere 
andre meglere. 
 
Slik Varden ser det, er det i offentlighetens interesse å få belyst at eiendomsmeglere har et 
prisforlangende som ikke harmonerer med hva markedet er villig til å betale. Varden 
anfører: «Vi konstaterer at Vardens kritiske journalistikk om hyttemarkedet i Telemark faller 
Christopher Lejonberg og Nordvik & Partners tungt for brystet. Vi kan vanskelig se at det 
finnes gode grunner for at Lejonberg så aktivt har forsøkt å motarbeide, deriblant gjennom å 
ikke kommentere, to av hans hyttesalg der det har vært et større avvik mellom 
prisantydning og faktisk salgssum.» Videre påpeker redaksjonen også at den flere ganger 
har forsøkt å innhente klagers kommentar. 
 
 
Klageren avviser Vardens påstand om at han ikke har påpekt faktiske feil i den påklagede 
publiseringen, og viser at avisen ikke tar inn over seg at man ikke kan måle hvor godt 
meglere treffer markedet når man bruker ulike årstall som målestokk. I eksemplene som 
gjaldt klager, brukte Varden prisantydning fra 2013, og ikke den gjeldende fra 2014. Når 
avisen så ikke valgte å bruke et fremlagt eksempel om meglerkonkurrenten Meli, var det 
begrunnet i en prisantydning fra 2014, «til tross for at den hytta også ble lagt ut senere i 2013 
enn de to [klager] solgte, og altså på kortere tid har redusert pris eller økt avstand mellom 
takst/opprinnelig prisantydning og faktisk salgssum». Klager anfører: «Hvis de hadde gjort 
det samme for mine salg, som var det jeg ba om i min e-postkorrespondanse med 
journalisten (…), så hadde jeg aldri skrevet den her klagen. Men da hadde de for så vidt 
heller aldri hatt noe å skrive om meg i sin artikkel.»  
 
Klager gjentar også at han fire dager før den påklagede publiseringen, sendte inn lenker til 
de aktuelle salgene. Disse viser at prisantydninger som avisen brukte, ble trukket i 2013, og 
at nye annonser med ny og lavere prisantydning kom i 2014. Det er disse som er relevante, 
mener klager. Han anfører: «Det blir da i mine øyne minst sagt urimelig å omtale meg på 
følgende måte: ‘Eigedomsmeklar Christopher Lejonberg i Nordvik & Partners må svare for 
fleire millionsprekkar på Gaustablikk’.» 
 
For øvrig bemerker klager at Varden ble omtalt i fagbladet Journalisten i 2014, hvor det ble 
hevdet at avisen drev «Massivt hytteskryt i Varden» – hvor megler Meli fikk skryte relativt 
uhemmet over en hytteeiendom han hadde til salgs. 
 
 
 
Varden skriver i sitt siste tilsvar at klager har gått tilbake på sin opprinnelig klage om 
samrøre mellom avis og megler. 
 
Etter Vardens syn må også eiendomsmeglere tåle kritisk søkelys, og redaksjonen kan ikke 
skjønne annet enn at det bør være en kurant affære å svare på hvorfor det er forskjell på 
prisantydning og faktisk salgssum. «Vi konstaterer at Lejonberg ikke har ønsket dette», 
skriver Varden. 
 
 
 
 
  



 
  Sak nr. 348/14 

4 

 


