
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

PFU-SAK NR. 206/14 

 
KLAGER: 

 
H&M Norge ved Kristin Fjeld 

ADRESSE: Postboks 68 Alnabru, 0614 Oslo 
PUBLIKASJON: Verdens Gang 
PUBLISERINGSDATO: 01.07.2014 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, kildebruk, saklighet og omtanke, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 11.07.2014 
BEHANDLET I PFU: 27.01.2015 
BEHANDLINGSTID: 196 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallell klage mot E24 (sak 207/14) 
 
SAMMENDRAG:  
 
Verdens Gang publiserte tirsdag 1. juli 2014 en artikkel/oversikt over norske 
hjelpeorganisasjoners eierskap i «kontroversielle» selskaper. Titler: 
 

«VG og E24 gransker nødhjelperne» 
«Eier omstridte aksjer» 
»Investerte i «Verdens verste selskap»» 
«Investerte i selskaper de selv har kritisert» 

 
Ingress: 

«For å skaffe inntekter til å hjelpe mennesker i nød, har norske 
hjelpeorganisasjoner investert i kontroversielle selskaper.» 

 
Videre heter det at VG og E24 har gjennomgått økonomien og investeringene til Norges 
Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Flyktningehjelpen, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og CARE 
Norge.  
 
Senere i artikkelen: 

«Hennes & Mauritz, kåret av Framtiden i våre hender til «Årets etikkversting» i 
2012, er ett av selskapene Kirkens Nødhjelp inntil nylig indirekte investerte i.» 

 



 
  Sak nr. 206/14 

2 

I en grafisk oversikt over selskaper hjelpeorganisasjonene har investert i heter det blant 
annet: 
 

«Hennes& Mauritz. Kåret til «Årets etikkversting» i 2012 av Framtiden i våre 
hender etter anklager om elendige lønns- og arbeidsforhold for asiatiske 
tekstilarbeidere.» 

 
Og i en bildetekst: 

«Reagerer: Tekstilarbeidere i Bangladesh protesterte i fjor for å få økt lønn, etter at 
det ble kjent at klesgiganten Henns & Mauritz hadde levert et overskudd på 14 
milliarder kroner.»  

 
 
Påfølgende dag brakte VG denne notisen: 
 

«HM reagerer 
Hennes&Maurits reagerer på tirsdagens oppslag i VG og på E24 om at norske 
hjelpeorganisasjoner har investert i omstridte aksjer. Klesgiganten er et av 
selskapene som omtales. Det vises til at Hennes&Mauritz ble «kåret til» «Årets 
etikkversting» i 2013 av Framtiden i våre hender etter anklafer om «elendige lønns- 
og arbeidsforhold for asiatiske tekstilarbeidere». 
 
Selskapet mener bildet av Hennes&Mauritz er unyansert og skriver følgende i en 
melding til VG/E24: «Årets etikkversting» er en lokal, subjektiv kåring av 
kampanjeorganisasjonen Framtiden i våre hender. I uavhengige internasjonale 
kåringer, som Dow Jones Sustainability Index, Global 100 List og World Most 
Ethical Companies, blir H&M ranket blant de selskapene som tar mest sosxialt og 
miljømessig ansvar.»  

 
 
Lørdag 5. juli brakte avisen et innlegg med tittelen «Misvisende om investeringspraksis». 
Innlegget var skrevet av «lederen for ansvarlige investeringer i KLP». I artikkelen opplyses 
det om hvilke selskaper på VGs/E24s liste KLP investerer i og hvilke som er uaktuelle. I 
innlegget heter det blant annet: 

 «Hennes & Mauritz kritiseres ofte i medie og KLP fører også som eier dialog med 
selskapet, men erfarer selskapet som blant de mest proaktive i klesbransjen på 
ansvarlig drift og at det ikke finnes dokumentasjon om brudd.»  

 
. 
 
KLAGEN:  
 
Klager er H&M Norge. Det anføres tre hovedårsaker til at klager mener VG har opptrådt i 
strid med god presseskikk.  
 
«VG/E24 benytter kampanjeorganisasjonen Framtiden i våre hender ukritisk som kilde for å 
plassere H&M i kategorien «omstridte aksjoner», uten at det er søkt etter å balansere 
informasjonen med uhildet/nøytrale etikkeksperter (eller andre typer eksperter).» 
 
«VG/E24 plasserer H&M i kategorien omstridte aksjer» og med et stort bilde ved siden av 
VGs per definisjon «verdens verste selskap», uten at plasseringen understøttes av saklig 
grunnlag eller henvisningen har dekning i stoffet.» 



 
  Sak nr. 206/14 

3 

 
«H&M har ikke blitt kontaktet av VG og/eller E24 i forkant av (publiseringen av) artiklene, 
og dermed heller ikke hatt mulighet til å komme med tilsvar (samtidig imøtegåelse; sekr. 
anm.) på påstandene eller rette opp faktafeil før disse ble trykket og publisert.» 
 
Klager viser til Vær Varsom-punktene 3.2, om kildevalg, 4.1, saklighet og omtanke, 4.4, 
tittelbruk, 4.14, manglende mulighet for samtidig imøtegåelse og 4.13, manglende retting 
og/eller korrigering. 
 
I klagen anføres det også at artikkelen inneholder faktafeil. Det pekes blant annet på 
bildeteksten som viser til protester i Bangladesh. «Opprøret hadde ikke noe med H&Ms 
overskudd å gjøre.» Det anføres at VG tidligere har brakt samme opplysning (03.10.2013), 
men at den ikke er korrekt. H&M mener VG/E24 bruker «kampanjeorganisasjonen 
Framtiden i våre hender ukritisk som sannhetsvitne og har vist til at andre organisasjoner 
har omtalt selskapet på en positiv måte. 
 
Klager opplyser at man etter publiseringen henvendte seg til VG med sikte på å få avisen til 
å beklage faktafeil og ubalansert framstilling, men at VG var avvisende, selv om man ble 
tilbudet et telefonintervju med en kommentar. Dette mente klageren ikke var 
tilfredsstillende.   
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det har ikke vært kontakt mellom partene med sikte på å løse saken i minnelighet.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Verdens Gang avviser klagen. Avisen anfører at den ikke har noen oppfatning av om klager 
er en etikkversting eller ikke, men slår fast at H&M ikke imøtegikk dette for to år siden, da 
Framtiden i våre hender (FIVH) utnevnte selskapet til det. VG anfører at dette er 
opplysninger som det må være helt legitimt å publisere uten at det utløser noe krav tiol 
samtidig imøtegåelse. «Interesseorganisasjoners søkelys - hvor urettferdig det enn måtte 
oppleves - på store bedrifter og politikere, er helt sentralt i en demokratisk diskurs.» 
 
Om bruken av FIVH som kilde, skriver VG: «Det vil alltid være delte meninger om 
ideologisk markante ideelle organisasjoner, men det kan ikke herske tvil om at FIVH 
gjennom sin 40-årige eksistens har bygd seg opp som en viktig og respektert aktør i debatten 
om global rettferdighet og miljøansvar.» Avisen mener der var godt innenfor ytringsrommet 
å henvise til FIVHs to år gamle «kåring». VG mener også å ha dekning for å karakterisere 
H&M-aksjen som omstridt, og viser til flere artikler og TV-program der selskapet er blitt 
omtalt som omstridt.    
 
I tilsvaret avviser VG å ha omtalt klager som «verdens verste selskap», og at dette gjelder et 
annet selskap, Wilmar.  
 
Med hensyn til den påståtte faktafeilen knyttet til bildeteksten, viser VG til at det er et 
ugjendrivelig faktum at opptøyene i Bangladesh høsten 2013 hadde med forholdene for 
tekstilarbeiderne å gjøre, og at klageren får produsert klær i regionen. Avisen har imidlertid 



 
  Sak nr. 206/14 

4 

åpnet for å bringe en kommentar fra klageren, men har avvist klagerens krav om å bringe en 
generell unnskyldning.  
 
VG oppsummer sitt tilsvar slik: «VG har satt søkelyset  på store norske hjelpeorganisasjoners 
forvaltning av sine økonomiske verdier. I den forbindelse har vi helt nøkternt viderebrakt 
opplysningen om at FIVH i 2013 kåret H&M til «årets etikkversting». Det er en opplysning 
som det er helt legitimt å viderebringe i kontakten for denne reportasjen, uten at det utløser 
krav om samtidig imøtegåelse eller tilsvarsrett fra H&M. Det er dekning for alle titler og 
presentasjonen er balansert og rimelig. H&M hevder at en bildetekst gir et feilaktig inntrykk, 
men når den ikke ble korrigert er det fordi VG trykket den tekst H&M ønsker å ha på trykk 
som respons på reportasjen.» 
 
 
Klageren opplyser at grunnen til at H&M ikke kommenterte FIVHs «kåring» av H&M som 
etikkversting i 2012 var at man ikke ønsket å anerkjenne denne kåringen, en norsk 
kampanjeorganisasjons subjektive meninger. «Dekningen for 2 år siden, som E24 (og VG) 
viser til, handlet ene og alene om kåringen i seg selv. Når E24/VG bruker denne kåringen 
som grunnlag for å sette oss i bås med «omstridte selskap», mener vi at vi må få tilsvar 
(samtidig imøtegåelse; sekr. anm.) på om en slik kategorisering er rett.» H&M viser til 
uavhengige internasjonale kåringer.  
 
H&M viser til at selskapet bare får utført arbeid i kun fem prosent av det totale antall 
fabrikker i Bangladesh og at dette er såkalte high-end fabrikker som i større grad enn andre 
tilfredsstiller krav til arbeidsforhold. Klager reagerer på at FIVH i så stor grad blir brukt som 
kilde i debatten om global rettferdighet, mens mer nøytrale kompetanse- og 
fagorganisasjoner, som for eksempel Etisk Handel (IEH) sjelden blir brukt. Dessuten vises 
det til at plassen man får for imøtegåelse som regel er begrenset til en eller to kommentarer 
lengre ned i teksten.  
 
 
Verdens Gang fastholder at det var helt legitimt å referere til FIVHs kåring av H&M som 
etikkversting og at H&M er et omstridt selskap. VG ønsker eller selskapet lykke til med å 
kunne betale sine tekstilarbeidere en lønn det er mulig å leve av innen utgangen av 2018, 
som er selskapets formulerte målsetting.      
 
 
  



 
  Sak nr. 206/14 

5 

 
 


