
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

PFU-SAK NR. 358/14 

 
KLAGER:                               

 
Adv. fullm. Marleen Tengs Johansen p.v.a. Bjørn Hanevik 

ADRESSE: Advokatfirmaet Harris DA, Postboks 4115 Sandviken,  
5835 Bergen 

TELEFON:  
PUBLIKASJON: Bergensavisen 
PUBLISERINGSDATO: 29.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Justis/rettssak 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Korrigering, beklagelse, tittelbruk 
REGISTRERT: 10.11.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.11.2014 
BEHANDLES I PFU: 18.12.2014 
FERDIGBEHANDLET: 18.12.2014 
BEHANDLINGSTID: 38 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Bergensavisen (BA) hadde onsdag 29. oktober 2014 en artikkel på side sju med stikktittel 
«Utelivskjempe innblandet i renholdsskandale» og hovedtittel «Velger å ta selvkritikk». 
 
Ingress: 

«Milliardær Bjørn Hanevik sier han er sjokkert over at mannen han kjøper 
renholdstjenester av er siktet for grov menneskehandel.» 

 
Artikkelen omhandler en sak om såkalt menneskehandel i Bergen, der to renholdsforetak 
skal ha utnyttet asylsøkere og personer som oppholder seg ulovlig i landet. Forretningsbygg 
eid av omtalte Hanevik var kunde av foretakene. Han var derfor intervjuet i artikkelen.  
 
Påfølgende dag, torsdag 30. oktober, brakte avisen følgende notis på side ti: 
 

«BA Presiserer: I gårsdagens avis hadde BA på trykk tittelen «Utelivskjempe 
innblandet i renholdsskandale». I ettertid ser vi at ordet «innblandet» kan bli 
misforstått. BA presiserer at Bjørn Haneviks virksomhet kun har vært kunde av 
renholdsforetaket til siktede i saken.»  



 
  Sak nr. 358/14 

2 

 
 
 KLAGEN:  
 
Klager er omtalte Bjørn Hanevik via advokat. I klagen anføres det at tittelen i artikkelen ga 
leserne et inntrykk av at Hanevik hadde et forretningsmessig samarbeid med 
renholdsforetakene og at han var delaktig i økonomiske eller andre driftsmessige forhold i 
selskapene. «Overskriften er sterkt misvisende og førte til at Hanevik mottok flere 
henvendelser fra personer som stilte spørsmålstegn ved hans rolle i saken. Overskriften var 
direkte krenkende overfor Hanevik og den var i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 4.4 
som forbyr overskrifter som går lenger enn det er dekning for i en artikkel.» 
 
Det opplyses at det samme dag ble tatt kontakt med redaksjonen og at overskriften i den 
elektroniske utgaven ble rettet, men det anføres at skaden allerede var skjedd fordi 
søkemotorene hadde fanget opp artikkelen. Det er lagt ved et eksempel på dette.  
 
Dagen etter ble det tatt inn en presisering i papirutgaven (gjengitt over). Klager anfører at 
denne presiseringen ikke tilfredsstiller kravet i plakatens punkt 4.13. «I vårt tilfelle valgte BA 
å publisere en liten «BA-presiserer-notis i margen da de ble klar over at overskriften viste seg 
å være sterkt misvisende. En slik notis ville ha vært mer klar og synlig dersom den hadde en 
overskrift og ble publisert med svart skrift på hvit bakgrunn.» Klager mener avisen 
kamuflerte notisen og sørget for å gjøre den lite synlig.  
 
Klager mener også avisen brøt god presseskikk ved bare å presisere og ikke publisere en 
beklagelse overfor Hanevik.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Bortsett fra at Bergensavisen brakte en presisering og at tittelen i nettutgaven ble endret, har 
ikke sekretariatet registrert forsøk på å løse saken i minnelighet.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergensavisen kan ikke se at det foreligger brudd verken på punkt 4.4, tittelbruk, eller punkt 
4.13, om retting og beklagelse. Avisen viser til at det i artikkelteksten framgår at 
oppdragsgiver, altså klageren, skal etterspørre dokumentasjon på lønns- og arbeidsvilkår når 
avtale om kjøp av renholdstjenester inngås, og at klageren medgir at han ikke oppfylte 
denne påseplikten. «Dette er årsaken til hovedtittelen «Velger å ta selvkritikk» i 
papirutgaven.» 
 
Om bakgrunnen for stikktittelen, og også i en periode var hovedtittel i nettversjonen, er 
ifølge avisen basert på at politiet foretok pågripelse i lokalene til klagerens serveringssted 
utenfor åpningstiden, under opprullingen av saken. «På denne måten er Haneviks 
virksomhet ufrivillig blandet inn i saken, og det er mulig dette ikke ville skjedd om den 
nevnte påseplikten hadde vært oppfylt.» 
 
Det anføres videre at ordet «innblandet» ikke er feil, men at det kan bli misforstått. Av den 
grunn ble tittelen i nettutgaven endret, og presiseringen publisert. Denne presiseringen er 
også lagt inn øverst i brødteksten i nettutgaven.  



 
  Sak nr. 358/14 

3 

 
Avisen opplyser videre i sitt tilsvar at man avviste klagers anmodning om at det ble brakt en 
beklagelse som klager skulle godkjenne før publisering.  
 
 
Klageren opprettholder klagen. Det konstateres i tilsvaret fra klager at ordet «innblandet» 
oppfattes annerledes enn det avisen gjør. Klager gjentar at innblandet innebærer delaktighet, 
og at leserne får et inntrykk av at Hanevik deltok i straffbare forhold – ikke innblandet fordi 
det ble foretatt en arrestasjon i hans lokaler.  
 
Angående den omtalte påseplikten anfører klager at dette gjelder en bestemmelse som 
inntrådte i mai 2013, altså etter at avtalen om renholdstjenester ble inngått. Klager 
konstaterer ellers at BA ikke kommenterte sitt valg av korrigeringsmåte og manglende 
beklagelse.  
 
 
Bergensavisen skriver i sitt siste tilsvar: «Enten han liker det eller ei, er Hanevik etter vårt 
skjønn innblandet i saken som følge av at politiet foretok pågripelse i hans lokaler utenfor 
åpningstid.»  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 358/14 

4 

 
 

 


