Database over fastleger
Presseforbundet › Still spørsmål › Still spørsmål › Database over fastleger
- Emnet er tomt.
-
ForfatterInnlegg
-
-
LarsGjest
Hei,
det finnes en database over alle fastleger i Norge:
https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do
Undertegnede jobber med et prosjekt der det hadde vært nyttig å få oversendt hele databasen med fastleger i maskinlesbart format. Videre hadde det vært nyttig å få en regelmessig dump av denne databasen feks hver uke eller måned.
Jeg har vært i kontakt med Helfo, som administrerer databasen, men har fått som foreløpig svar at det vil være vanskelig for de å oversende dette.
Er dette noe man kan kreve å få oversendt? Og hvis ja, er det også mulig å få til en ordning der man regelmessig for en dump av databasen?
På forhånd takk,
Lars
-
Ingrid S. TorpGjest
Hei, her bør Offentlighetslovens § 9 være høyst relevant. Der står det at «alle kan kreve innsyn i en sammenstilling av opplysninger som er elektronisk lagret i databasene til organet dersom sammenstillingen kan gjøres med enkle fremgangsmåter».Det må være tilfellet her.
Når det gjelder oppdateringer, tror jeg nok du må rette nye henvendelser for dette, men det bør jo være mulig å lage seg et slags automatisk innsynskrav på oppskrift av det første, for å få oppdateringene.
-
Christer Alexander JensonGjest
Vanskelighetene ligger nok i at fastlege-«systemet», hvis jeg ikke husker helt feil, fortsatt kjører på Rikstrygdeverkets 40 år gamle datasystemer. Det er derfor mulig, uten at jeg skal komme med noe fasitsvar, at vilkåret i § 9 («kan gjerast med enkle framgangsmåtar» ) ikke er oppfylt.
-
Daniel LaabakGjest
Hei!
Dersom du har problemer med å få utlevert dette, kan du ved hjelp av f.eks verktøy som PHP Simple HTML DOM ( http://simplehtmldom.sourceforge.net/ ) lage et script som laster ned informasjonen fra nettsiden du refererer til.
Eventuelt kan jeg hjelpe deg med dette hvis du har behov for det 🙂
-
LarsGjest
Hei dere og takk for svar.
Fikk nå svar fra på forespørselen jeg har sendt til Helfo/Helsedirektoratet. Her er svaret:
«Fastlegeordningen – Svar på henvendelse om oppdatert informasjon
Vi viser til din henvendelse til Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) per e-post av 27. desember 2011. HELFO sendte saken over til Helsedirektoratet den 17. januar 2012 med foreløpig svar til deg med samme dato.
Henvendelsen gjelder et ønske om å motta regelmessige oppdateringer av databasen for Min Fastlege (www.helfo.no). Dette i forbindelse med et webbasert prosjekt for å hjelpe folk å finne egnet fastlege.
En slik tjeneste for nedlasting av personinformasjon er ikke tilgjengelig i dag. Det vil være mulig å tilrettelegge tjenesten på en sikker og effektiv måte, men det vil kreve at det avsettes midler til å gjennomføre et utviklingstiltak av et ikke-uvesentlig omfang.
Helsedirektoratet arbeider i tråd med sin IKT-strategi av 2010 for å utvide tilbudet til befolkningen om selvbetjening og elektronisk samhandling. Dette innebærer videreutvikling av tjenestene på http://www.helfo.no og http://www.helsenorge.no, samt modernisering av arbeidsverktøyene for HELFO. Strategien er svært utfordrende og er per i dag målsatt å foregå frem til 2016.
I denne situasjonen må Helsedirektoratet foreta strenge prioriteringer av hvilke utviklingstiltak som kan igangsettes. Vi anser at Min Fastlege i dag ivaretar de behov befolkningen har for å holde seg informert om fastlegeordningen og for å foreta bytter
og liknende av sitt fastlegeforhold.
I e-post fra HELFO har vi fått opplyst at henvendelsen bl a ble begrunnet med henvisning til Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova). Det fremgår ikke hvilke bestemmelser i offentleglova du mener kan gi rett til et slikt innsyn.
Offentleglova § 1 bestemmmer følgende:
?Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon.?
I tillegg til å angi formålet med loven, understreker bestemmelsen sammenhengen mellom åpenhet og gjennomsiktighet i den offentlige forvaltning og grunnleggende demokratiske og rettsstatlige verdier.
Tanken bak bestemmelsens siste punktum er at borgerne skal sikres tilgang til offentlig informasjon som er kvalitetssikret på en sikker måte. Dette skal igjen føre til god og effektiv bruk av informasjonsressurser og økt verdiskapning.
Lovens hovedregel fremgår av lovens § 3 som fastslår at saksdokument, journaler og liknende registre for organet er åpen for innsyn, dersom ikke annet følger av lov eller forskrift med hjemmel i lov. Med ?liknende registre? tenker man på registre som har en tilsvarende funksjon som de egentlige journalene, for eksempel enklere postlister. Det omfatter imidlertid også andre former for saksoversikter og dokumentoversikter, som
såkalte «sakskort», som er en oversikt over de dokumentene som finnes i en bestemt sak.
Lovens § 30 sier noe om hvordan disse opplysningene skal utleveres. Utgangspunktet er at det kan kreves utlevert papirkopi eller elektronisk kopi. Det følger imidlertid av første ledd fjerde punktum at, ?Retten til kopi gjeld ikkje format eller versjonar av eit
dokument som er allment tilgjengelege.? Det vil dermed ikke være krav på kopi av format eller versjon av et dokument som er i vanlig salg eller offentlig tilgjengelig på annen måte.
Oppdatert informasjon om fastlegene ligger allerede ute på HELFOs hjemmesider. Denne informasjonen må anses tilstrekkelig for å ivareta lovens bestemmelse om innsyn. På denne bakgrunn mener Helsedirektoratet at kravet til innsyn allerede er ivaretatt/oppfylt.
Helsedirektoratet kan for øvrig ikke se at offentleglova gir hjemmel for et krav om utlevering av løpende og oppdatert informasjon fra våre registre.
Vi finner derfor grunn til å avslå henvendelsen om at det tilrettelegges for nedlasting av fastlegeinformasjon slik du etterspør. Vi utelukker imidlertid ikke at dette på sikt vil være en nyttig måte å gjøre informasjon om ordningen tilgjengelig på. Om og når dette
eventuelt kan bli prioritert tør vi ikke anslå i dag.
Vennlig hilsen»
Hva tror dere? Noen mulighet for å anke?
Daniel: ja, det du foreslår er det vi allerede har gjort. Ikke optimalt da man ikke har noen unik id for fastlegene og det kan bli litt manuelt arbeid hvis en fastlege får ny adresse, skifter navn (e.g. gifter seg) osv. Byr ikke på de helt store problemene, men vill selvfølgelig vært enklere om man fikk en dump av databasen fra Helfo.
Lars Haakon
-
PetimeteretGjest
hei!jeg oppfatter at du egentlig vil gjenbruke offentlige data.
I tildelingsbrevene i år skal det stå at de skal tilrettelegge for gjenbruk av offentlige data. Dette vil også gjelde Helsedirektoratet.
Les mer her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/rundskriv/2011/fellesforinger-2012.html?id=665965
-
LarsGjest
Hei Petimeteret,
det var et godt innspill. Sender en mail til de og ber om at de gjør en ny vurdering i lys av tildelingsbrevene. Så får vi se hva de sier:)
Lars
-
-
ForfatterInnlegg